quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 23. vasárnap
  -  Alfréd
0-24

Kis Jézuska-nézés, regölés és betlehemezés – ünnepi népszokásaink eredete

2023. december 24.

Regölés, betlehemezés, boszorkánylátás és kis Jézuska-nézés: a karácsonyi ünnepkörhöz számos népszokás kapcsolódik, amely egységes rendszerbe foglalja a születés szent időszakát és a megváltás kezdetét jelző téli napokat.

A karácsonyi ünnepkör az advent első napjától vízkeresztig tart. Ezen időszak jeles napjai december 4-ével, Borbálával kezdődnek. Szent Borbálát keresztény hitéért végezték ki. Bányászok, várak, tüzérek védőszentje, a hajadon lányok pártfogója. E napra jellemzőek a női munkatilalmak. Úgy tartották: a boszorkányok ekkor szerzik be a rontáshoz szükséges ruhadarabokat, ezért tilos volt a ruhát kint hagyni. Mint ahogyan tilos volt ajándékozni vagy kölcsönadni is, mert az elvinné a szerencsét. Javasolt munka viszont a borfejtés. Ha a Borbála napján vízbe tett gyümölcság kivirágzott karácsonyra, akkor az a néphit szerint azt jelezte, hogy a lány férjhez megy. December negyedikére két nappal pedig később jön a Mikulás.

Szent Miklós a IV. században élt Myra városában. Híres volt jótékonyságáról. Polgárok, diákok, molnárok, halászok, kereskedők, pékek, révészek patrónusaként tisztelték.

Szent Luca a hitéért halt mártírhalált. A néphit szerint a bűnbánó utcanők, varrónők, szembetegségben szenvedők védője. Sok országban kultikus célzatú sütemény evésével ünnepeltek e napon. Nálunk inkább boszorkányokat fürkésző székeket készítettek, kilencféle fából. Ezen a napon kellett a széket elkezdeni, és karácsonykor befejezni. A gazdasszony Luca napján egy marék búzát tányérkára tett, locsolta, és a búza karácsonyesti állapotából következtettek a jövő évi termésre. Másnap Szent Otíliát, a vakok, szembetegek védőszentjét, 21-én pedig Szent Tamást ünnepeljük. Ha reggel friss hó esett, boldog, békés karácsonyt reméltek eleink.

December 24: Ádám és Éva, vagyis az adventi időszak utolsó napja. Sok hiedelem kapcsolódik e naphoz: tilos volt fonni, mosni, foltozni, mosogatni, kölcsönadni, mert ez mind bajt hozhatott a családra.

E napon állítunk karácsonyfát. Másnap van Jézus Krisztus születésének napja, áttételesen pedig a család és a szeretet ünnepe.

Az éjféli misevégző harangszóval fejeződött be a születés szent időszaka.

December 26-a István napja, termésvarázsló nap. Ha zúzmarások a fák és kisüt a nap, akkor a hiedelem szerint jó makktermés várható.

Karácsony kapcsán meg kell említeni: a magyarság egyik kedves népszokása a betlehemezés, amely ősi időkre, még a Levédiából magunkkal hozott pogány kor regöléseire vezethető vissza. Eleink ugyanis a téli napfordulón termékenységi rítust tartottak. A kereszténység elterjedése után mindez beépült a karácsonyi ünnepkörbe.

Kik voltak a regösök? Házról házra járó, köszöntőt mondó hivatásos énekesek, akik nem csak a királyi, főúri udvarházakban fordultak meg, hanem az egyszerű emberek hajlékaiba is bekopogtattak.

Tréfás, időnként pajkos rigmusú szövegeik miatt nem volt jó hírük, mégis minden ajtó megnyílt előttük. 1552-ben Heltai Gáspár például ezt írta: „A mi Urunk, Jézus Krisztus születése napján jön az ördögnek nagy ünnepe, a regélő hét. A sok duska italnak, a sok regélésnek nincsen semmi vége.” Aztán mégis csak vége szakadt ennek a szokásnak, hiszen mindez csupán a 17-18. századig tartott, akkor a helyét végérvényesen átvette a betlehemezés.

Csupán az ország határmezsgyéjén, a Székelyföldön tartotta magát a regölés szokása. Udvarhelyszék egyes falvaiban a 19. században is jártak a regösök négyfős bandába tömörült csapatai, és nagy zajt csapva rázták a láncos botjukat, a köcsögdudával, furulyával és a regössíppal pedig ősi, már szinte mindenhol elfelejtett dallamokat keltettek életre. „Regőjjünk, regőjjünk áldást e ház gazdájának!” – énekelték, miközben bő termést kívántak. Fennmaradt egy másik ének szövege is, amely minden bizonnyal a pogány kori csodafiú-szarvas mondakörre utal: „Homlokomon vagyon fülkelő fényes nap. Oldalamon vagyon Árdéli szép hold. Jobb vesémen vannak az égi csillagok.” De Erdélyből, mégpedig Csík megyéből és a hétfalusi csángó vidékről származik az 1750-ből fennmaradt egyik legősibb betlehemes énekünk szövege is, ami azt bizonyítja, hogy ez a két népszokás egy ideig szépen megfért egymás mellett. A betlehemezők ugyanis közvetlenül karácsony előtt járták a falvakat, és némi harapni-, illetve koccintanivaló kíséretében bemutatták Jézus születésének történetét.

A középkorban a Szent Család szálláskeresését, a pásztorok imádását és a háromkirályok látogatását még a templomokban láthatták az emberek, később azonban ez a szokás onnan kiszorult, és az akkor még szigorúan felnőtt férfiak az előadást az emberek hajlékaiban tartották meg. Csupán a betlehemi istálló és a Szent Család kicsinyített mása maradhatott a megszentelt falak között.

A betlehemezésnek aztán két fajtája alakult ki: a Dunántúlon és a Felső-Tisza vidékén bábfigurákkal, Erdélyben és az ország középső részén pedig élő szereplőkkel játszották el a karácsonyi történetet. Végül ez utóbbi terjedt el a magyarság teljes Kárpát-medencei szállásterületén.

forrás: hirado.hu