A Teslát is lekörözte a Szegedre érkező kínai autógyár

Az elektromos autógyártás világelső csúcsvállalata építi meg európai központját Szegeden. Több ezer új munkahely, elképesztő gazdasági fejlődési lehetőség, hatalmasat dobbanthat az ellenzéki vezetésű város, mely a BYD-vel állva hagyhatja a rivális településeket. Köztük Hódmezővásárhelyt is.
A világ egyik leggyorsabban növekvő autógyártója érkezik Magyarországra. Mint megírtuk, pénteken jelentették be hivatalosan, hogy a kínai BYD Szegeden építi fel európai elektromosautó-gyártó központját. A csúcsvállalat több mint 50 százalékkal növelte globális eladásait egy év alatt, így idén bekerült a top tízbe, de a konnektorról tölthető autók gyártásában már régóta világelső.
A BYD hivatalosan bejelentette, hogy Magyarországon építi fel új üzemét, amely Európában az első kínai, hazánkban pedig immár a hatodik autógyár lesz. A több ezer új munkahelyet teremtő, az elemzők szerint kb. évi 200 ezer autós kapacitású szegedi üzemben tisztán elektromos és plug-in hibrid járműveket gyártanak majd az európai piacra, de a modellekről pontos információkat még nem közöltek. Egyelőre nem hozták nyilvánosságra a beruházás nagyságát, és a projekt befejezésének ütemezését sem közölték, de Szijjártó Péter külügyminiszter szerint ez gyár „a magyar gazdaságtörténet egyik legnagyobb beruházása lesz”. Az új beruházással Magyarország az elektromosautó-ipar egyik vezető európai központjává válik.
Az Origo.hu emlékeztet: az 1995-ben akkumulátorgyártóként alapított, ma már hat kontinens 70 országában jelen lévő BYD sokrétű üzleti tevékenységgel rendelkezik, amely kiterjed az autóiparra, a vasúti közlekedésre, az alternatív energiára és az elektronikára. Világszerte 630 ezer embernek ad munkát a cég, amely az energiatermeléstől és -tárolástól kezdve az alkalmazásokig a kibocsátásmentes energetikai megoldások szakértőjének számít, és több mint 30 ipari parkkal rendelkezik (Kínában, az Egyesült Államokban, Kanadában, Japánban, Brazíliában, Indiában és Magyarországon).
A 2003-ban alapított BYD Auto az autóipari leányvállalat, amely már csak tisztán elektromos és plug-in hibrid járművek fejlesztésével és gyártásával foglalkozik. Mivel a BYD nem beszállítóktól veszi, hanem maga készíti az olyan alapvető részegységeket is, mint az akkumulátorok, a villanymotorok, az elektronikus vezérlők és a félvezetők, a legtöbb vetélytársánál gyorsabban tud fejleszteni, és olcsóbban tud gyártani. Jelentős technológiai fejlesztéseket hajtott végre az elmúlt években a cég az elektrifikált hajtások terén (új járműplatform, új akkutechnológia stb.), aminek köszönhetően a világon az első autógyártó lett, amely teljesen leállította a fosszilis üzemanyaggal működő járművek gyártását (2022 március). Jelenleg a világ egyik leggyorsabban növekvő járműgyártója: 2021-ben még 600 ezer autót sem adott el globálisan, tavaly már több mint 1,8 milliót, idén pedig öszsejöhet neki a 2,9-3 millió autó is, amivel bekerül a top tízbe, és amivel már most is toronymagasan első a konnektorról tölthető autók tekintetében. 2023-ban hat eladott villanyautóból egy már BYD márkájú volt a világon, ezért szinte biztos, hogy a teljes évet tekintve a kínai vállalat a tisztán elektromos hajtású autók rangsorában is globális éllovas lesz, megelőzve az amerikai Teslát.
Elemzők szerint az olyan kínai márkák, mint a BYD, azért terjeszkednek Európában, hogy kevésbé függjenek a hazai piacuktól, ahol a helyi gyártók okozta túlkínálat és a Tesla által tavaly kirobbantott árháború miatt egyre nehezebb növelni a profitot. Bár a kínai gyártók piaci részesedése Európában még mindig viszonylag alacsony, de dinamikusan nő az egyre több olcsó típus megjelenésével. Már most is Európa a legnagyobb exportrégió a Kínában gyártott konnektoros autók számára, idén az első 11 hónapban több mint 600 ezer konnektorról tölthető kínai járművet értékesítettek a kontinensen. A BYD szegedi érkezésével ez várhatóan ugrásszerűen emelkedik majd.
Lapunk az elmúlt hetekben több cikkben is beszámolt róla: a „kínai Teslaként” emlegetett cég azért Szegeden építheti fel új elektromosautó-gyárát, európai bázisát, mert Orbán Viktor miniszterelnök kínai tárgyalásainak eredményeként hazánk például Franciaország, Németország, Lengyelország és Spanyolország elől happolta el az üzletet. A beruházás hatalmas lendületet adhat az egyébként ellenzéki vezetésű vármegyeszékhely gazdaságának mind a munkahely-teremtő kapacitásaival, mind az adóbevételen keresztül. Több ezer főt foglalkoztathat majd a szegedi elektromosautó-gyár.
Fotó: Facebook/Orbán Viktor