quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 04. 17. csütörtök
  -  Rudolf
Térség

A Teslát is lekörözte a Szegedre érkező kínai autógyár

2023. december 23.

Az elektromos autógyártás világelső csúcsvállalata építi meg európai központját Szegeden. Több ezer új munkahely, elképesztő gazdasági fejlődési lehetőség, hatalmasat dobbanthat az ellenzéki vezetésű város, mely a BYD-vel állva hagyhatja a rivális településeket. Köztük Hódmezővásárhelyt is.

A világ egyik leggyorsabban növekvő autógyártója érkezik Magyarországra. Mint megírtuk, pénteken jelentették be hivatalosan, hogy a kínai BYD Szegeden építi fel európai elektromosautó-gyártó központját. A csúcsvállalat több mint 50 százalékkal növelte globális eladásait egy év alatt, így idén bekerült a top tízbe, de a konnektorról tölthető autók gyártásában már régóta világelső.

A BYD hivatalosan bejelentette, hogy Magyarországon építi fel új üzemét, amely Európában az első kínai, hazánkban pedig immár a hatodik autógyár lesz. A több ezer új munkahelyet teremtő, az elemzők szerint kb. évi 200 ezer autós kapacitású szegedi üzemben tisztán elektromos és plug-in hibrid járműveket gyártanak majd az európai piacra, de a modellekről pontos információkat még nem közöltek. Egyelőre nem hozták nyilvánosságra a beruházás nagyságát, és a projekt befejezésének ütemezését sem közölték, de Szijjártó Péter külügyminiszter szerint ez gyár „a magyar gazdaságtörténet egyik legnagyobb beruházása lesz”. Az új beruházással Magyarország az elektromosautó-ipar egyik vezető európai központjává válik.

Az Origo.hu emlékeztet: az 1995-ben akkumulátorgyártóként alapított, ma már hat kontinens 70 országában jelen lévő BYD sokrétű üzleti tevékenységgel rendelkezik, amely kiterjed az autóiparra, a vasúti közlekedésre, az alternatív energiára és az elektronikára. Világszerte 630 ezer embernek ad munkát a cég, amely az energiatermeléstől és -tárolástól kezdve az alkalmazásokig a kibocsátásmentes energetikai megoldások szakértőjének számít, és több mint 30 ipari parkkal rendelkezik (Kínában, az Egyesült Államokban, Kanadában, Japánban, Brazíliában, Indiában és Magyarországon).

A 2003-ban alapított BYD Auto az autóipari leányvállalat, amely már csak tisztán elektromos és plug-in hibrid járművek fejlesztésével és gyártásával foglalkozik. Mivel a BYD nem beszállítóktól veszi, hanem maga készíti az olyan alapvető részegységeket is, mint az akkumulátorok, a villanymotorok, az elektronikus vezérlők és a félvezetők, a legtöbb vetélytársánál gyorsabban tud fejleszteni, és olcsóbban tud gyártani. Jelentős technológiai fejlesztéseket hajtott végre az elmúlt években a cég az elektrifikált hajtások terén (új járműplatform, új akkutechnológia stb.), aminek köszönhetően a világon az első autógyártó lett, amely teljesen leállította a fosszilis üzemanyaggal működő járművek gyártását (2022 március). Jelenleg a világ egyik leggyorsabban növekvő járműgyártója: 2021-ben még 600 ezer autót sem adott el globálisan, tavaly már több mint 1,8 milliót, idén pedig öszsejöhet neki a 2,9-3 millió autó is, amivel bekerül a top tízbe, és amivel már most is toronymagasan első a konnektorról tölthető autók tekintetében. 2023-ban hat eladott villanyautóból egy már BYD márkájú volt a világon, ezért szinte biztos, hogy a teljes évet tekintve a kínai vállalat a tisztán elektromos hajtású autók rangsorában is globális éllovas lesz, megelőzve az amerikai Teslát.

Elemzők szerint az olyan kínai márkák, mint a BYD, azért terjeszkednek Európában, hogy kevésbé függjenek a hazai piacuktól, ahol a helyi gyártók okozta túlkínálat és a Tesla által tavaly kirobbantott árháború miatt egyre nehezebb növelni a profitot. Bár a kínai gyártók piaci részesedése Európában még mindig viszonylag alacsony, de dinamikusan nő az egyre több olcsó típus megjelenésével. Már most is Európa a legnagyobb exportrégió a Kínában gyártott konnektoros autók számára, idén az első 11 hónapban több mint 600 ezer konnektorról tölthető kínai járművet értékesítettek a kontinensen. A BYD szegedi érkezésével ez várhatóan ugrásszerűen emelkedik majd.

Lapunk az elmúlt hetekben több cikkben is beszámolt róla: a „kínai Teslaként” emlegetett cég azért Szegeden építheti fel új elektromosautó-gyárát, európai bázisát, mert Orbán Viktor miniszterelnök kínai tárgyalásainak eredményeként hazánk például Franciaország, Németország, Lengyelország és Spanyolország elől happolta el az üzletet. A beruházás hatalmas lendületet adhat az egyébként ellenzéki vezetésű vármegyeszékhely gazdaságának mind a munkahely-teremtő kapacitásaival, mind az adóbevételen keresztül. Több ezer főt foglalkoztathat majd a szegedi elektromosautó-gyár.

Fotó: Facebook/Orbán Viktor