quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 04. 16. szerda
  -  Csongor
Vásárhely

Bemutatjuk Gurzó Ákost

2023. november 15.

Amerikából érkezett, önkormányzati pénzen fizetett politikai kampányfőnök, akinek érkezése begyújtotta az érzékenyítés és a gyűlölködős rakétáját is Hódmezővásárhelyen. Ki az a Gurzó Ákos, mit keres és mit művel városunkban? P24-portré!

A 41 éves Gurzó Ákos újságírónak készült. 2005-ben végezte el a BBC Academyn a Broadcast Journalism képzést, 2006-ban pedig a Kodolányi János Főiskolán fejezte be tanulmányait kommunikáció és médiatudomány, valamint angol nyelv és irodalom szakon. Első szárnypróbálgatásai után az MSZP-SZDSZ kormány alatt kezdett el komolyabban a médiában dolgozni. Már főiskolai évei alatt, 2004 és 2006 között a BBC World Service-nél hírszerkesztőként ismerkedett a sajtó világával és a politikacsinálással Londonban, illetve Budapesten, majd a Gyurcsány-kormány irányítása alatt lévő közmédia munkatársa lett. 2006-tól 2009 nyaráig az MTI diplomáciai és politikai tudósítója. Gyurcsányéknak egyébként annyira megtetszett a fiatal tudósító, hogy 2007-ben az MTI-nél az „Az év felfedezettje” díjjal jutalmazták elkötelezett munkáját és törekvését. Az új „felfedezett” aztán 2009 nyarától 2010 tavaszáig, gyakorlatilag a baloldali politikai elit bukásáig a Magyar Televízió és Rádió nemzetközi tudósítójaként kapott lehetőséget (Prágában).

Miután megbukott a baloldal, s a nemzeti kormány került hatalomra, Gurzó melegebb éghajlatra távozott: átevezett az üzleti világba, a céges marketing és kommunikáció területére, s hamar külföldre tette át székhelyét. Több nagy külföldi vállalatnál serénykedett mint marketing- és kommunikációs tanácsadó, 2011-2012-ben Ausztráliában, Melbourne-ben, majd 2015-től 2021 májusáig az Amerikai Egyesült Államokban vert gyökeret. Feltehetően ausztráliai szakmai munkája során ismerte meg párját, Franket (magyarul: Ferenc), aki szintén az üzleti marketing és kommunikáció világában mozog. Miután Ausztráliában egy cégnél dolgoztak, Ákos és Frank a világhálón elérhető adatbázisok tanúsága szerint az USA-ban legalább három helyen is egy címen, közös ingatlanban éltek New Yersey államban, majd Floridában (lásd az alábbi fotókat, forrás: internet):

Amerikából jöttem, mesterségem címere: kék szalag

A tengerentúli kalandot megszakítva Gurzó 2021 tavaszán érkezett vissza Amerikából Magyarországra, amikor is Márki-Zay Péter MMM-elnök, miniszterelnök-jelölt stábjához csatlakozott az ellenzéki előválasztásban. Állítása szerint Márki-Zay csapata azért kereste meg őt, mert a Magyar Hang lapnak küldött cikkeiből látták, hogy otthonosan mozog az amerikai politikában. Először azt kérték tőle, csináljon prezentációt az amerikai elnökválasztásról, de közben kiderült, „többet is tudna segíteni”. Hamarosan jóval több lett, mint az MMM brand-, marketing- és kommunikációs vezetője, gyakorlatilag kampányfőnökként irányította Márki-Zayt. A leggátlástalanabb és legdurvább amerikai módszereket ültette át Márki-Zay kampányába, miközben a tengerentúli hátszél a – korábbi szövetségeseit menetrendszerűen hátba támadó – vásárhelyi politikust az egyesült baloldal kormányfőjelölti pozíciójába is repítette. Gurzó sütkérezett a dicsőségben, végigroadshow-zta az országos balliberális médiát, sőt, sajtóinformációk szerint ezekben az időkben tulajdonképpen a saját maga érdemének tekintette az előválasztási diadalt (mondván: ő találta ki a kék szalagot és a „Csak felfelé!” szlogent is). A jelek szerint az ellenzéki előválasztás Gurzó szakmai és magánéletében is jelentős szerepet kapott, erről számos bejegyzés tanúskodott a közösségi médiában.

Kicsit meg is romlott a viszonya a saját képességeiben és messianisztikus küldetésében erősen hívő vásárhelyi politikussal, Gurzó ekkor, 2021 végén hetekre elhagyta Magyarországot, és sajtóbeszámolók, valamint Facebook-posztjai szerint külföldön, az Egyesült Arab Emírségekben, Dubajban, a floridai strandokon és a Dominikai Köztársaságban, méregdrága luxusnyaralásokon, hiperszuper körülmények között „pihente ki” az előválasztás fáradalmait.

Ahogy viszont Márki-Zay fejére nőttek az ellenzéki pártok, a miniszterelnök-jelölt újra amerikás tanácsadójáért nyúlt. Gurzó 2022 kezdetén visszatért Márki-Zay mellé, irányította kampányát, amelybe – mint azóta már tudjuk – nemcsak ő érkezett az USA-ból, hanem a guruló dollárok is, összesen több mint 4 milliárd forint összegben. A magyar választók azonban 2022 áprilisában határozott nemet mondtak az Amerikából fizetett Márki-Zayra, amerikás tanácsadójára és amerikás módszereikre is. Gurzó a történelmi bukást követően eltűnt a palettáról, csak akkor tűnt fel a neve, amikor 2022 júniusában az MMM elnökségi tagjának jelöltette magát, majd a tisztújításon végül visszalépett.

Önkormányzati pénzből fizetett kampányfőnök

A háttérben továbbra is Márki-Zay mozgalmának kommunikációs vezetője maradt, majd 2023 augusztusának első napjaiban Hódmezővásárhelyen bukkant fel a polgármester mellett. Ez már jelezte, az időközben pártot is alapító Márki-Zay ráfordult az európai parlamenti és az önkormányzati választási kampányra. Kampányfőnökét maga mellé vette, így Gurzó a vásárhelyi adófizetők pénzén hivatalosan a hódmezővásárhelyi önkormányzat brand-, marketing- és kommunikációs vezetője lett. Bár a polgármester azt állította, a mozgalomban és a pártban nem tölt be szerepet, mégis ott sertepertélt a Mindenki Magyarország Néppárt életre hívásánál, valamint az országjáró kampánykörútjára is ő kísérgeti Márki-Zayt.

Mint az több közérdekű adatigénylés nyomán kiderült, Gurzó szolgálatait igencsak jól megfizeti Márki-Zay a vásárhelyi adófizetők pénzből. A havi fizetése 600 ezer forint, emellett a város a szállásköltségeit is átvállalja. A polgármester korábban arról beszélt, a „brand-, marketing- és kommunikációs vezető”, értsd: a kampányfőnöke legalább 2-3 napot tölt hetente Vásárhelyen, azaz feltétezhetően legalább 10-12 éjszakát a városban száll meg. A polgármesteri hivatal azt még közérdekű adatigénylésre sem volt hajlandó elárulni, hol száll meg Gurzó, s mi alapján választották ki a hotelt, s mennyibe kerül az a vásárhelyieknek. A városháza szerint maga brand-, marketing- és kommunikációs vezető sem egyezett bele, hogy ezeket az információkat megismerhessék az itt élők, Gurzó tehát úgy véli: nem tartozik a vásárhelyeikre, hogy az ő pénzükből pontosan hol és mennyiért piheni ki a Márki-Zay mellett végzett munkát. Olvasóinktól viszont az elmúlt hetekben számos jelzést kaptunk arról, hogy a kampányfőnököt rendszeresen a négycsillagos Gingko Hotelben látják, ezek szerint minden bizonnyal ott éjszakázik. Miután azt a városháza is elismerte, hogy az önkormányzat fizeti Gurzó vásárhelyi szállásköltségét, arról viszont titkolóznak, hol száll meg, joggal merül fel a kérdés: vajon a négycsillagos luxushotelben állják-e a számláit. (A Gingko árainak tükrében ez újabb 300-400 ezer forintos költség lehet havonta.) Sőt, előfordult, hogy párja, Frank is vele tartott, ahogyan azt szintén egy az olvasóinktól kapott felvétel tanúsítja. Arról nincs információnk, hogy Frank szállásköltségeit ki fizeti, esetleg azt is a város állja-e.

A Gurzó-módszer: buzi, aki mondja

Mint arról már többször is beszámoltunk, idén augusztusban, azaz éppen Gurzó Ákos hódmezővásárhelyi megjelenésével párhuzamosan váltott radikálisan gyűlölködő, mocskolódó hangnemre a Vásárhelyi Mindentudó nevű trolloldal is, s sokasodtak meg rajta az alattomos, gyalázatos stílusú lejárató posztok azokkal a vásárhelyiekkel szemben, akik másként gondolkodnak, mint Márki-Zay Péter. A polgármester és köre azóta nem egy alkalommal bukott már le, hogy Márki-Zay belső bizalmasai, közvetlen munkatársai, köztük Csirák Dalma sajtóreferens szerkesztik ezt a gyűlöletfelületet, adott esetben munkaidőben, a városházáról. De az is kiderült, hogy a Mindentudón is letámadott helyi iskolaigazgató, Gilicze Judit elleni akcióban a városvezető mellett személyesen Gurzó is részt vett.

A kampányfőnök Vásárhelyre érkezésével egyébként nemcsak a gyűlölködés lépett szintet, de a buzitéma is felforrósodott a városban. Érezhetően kettévált Márki-Zay Péter kommunikációja hivatalos és nem hivatalos csatornákra. Érdekes módon azonban mindkettőben fontos szerepet kap a homoszexualitás. A hivatalos megjelenésein tapinthatóvá váltak a vásárhelyiek érzékenyítését célzó kísérletek: a Gurzó által menedzselt és okosított politikus a Trantizon például amellett érvelt, hogy aberrált, aki szerint az apa férfi, az anya nő, de síkra szállt az azonos nemű párok gyermekvállalása, sőt, a szabad nemválasztás és a nemváltó műtétek mellett is. Az érzékenyítést a polgármester mellett a képviselői is fullba tolják: Fejes Péter egy közgyűlésen nyíltan ki is jelentette, egyetért Márki-Zayval, két férfi igenis nevelhessen egy gyereket, de az is emlékezetes, hogy az augusztus 20-i programsorozat kiemelt vendége lett a melegségével coming outolt lelkész, Hodász András, aki Vásárhely színpadán lépett fel a városvezető hívására.

Az érzékenyítés mellett Márki-Zayék nemhivatalos nyilvánosságában, a polgármester köre által készített Mindentudón ezzel egy időben gőzerővel kezdték meg a melegek elleni hergelést. Folyamatosan jelennek meg a kormánytagokat, jobboldali közszereplőket vagy civileket, akár a Márki-Zayval egyet nem értő vásárhelyieket gusztustalanul buzizó, leszbikusozó tartalmak, szövegek, mémek. Talán elsőre sokak számára meglepő lehet, mi köze ehhez Gurzónak, aki maga is egy férfivel él együtt. A látszólag ellentmondásos kérdésben azonban saját maga ad iránymutatást: Gurzó ugyanis korábban a 444-nek, a Népszavának és a Gulyás Márton-féle Partizánnak is büszkén mesélte: már a kampányban tudatos politikai termék volt a részükről, hogy Márki-Zay előbb burkoltan, majd egyre nyíltabban célozgatott egyes kormánytagok, valamint a miniszterelnök fiának állítólagos homoszexualitására. A buzizás tehát Márki-Zay és Gurzó kedvelt eszköze, kimondott politikai terméke, amelyre a legfőbb érvük az volt, hogy ezzel lőnek vissza a Fidesznek, mivel a gyermekvédelmi törvény miatt azt gondolták, a melegtéma a Fidesz kampányában is szerepet kap majd. Talán mi sem mutatja jobban, milyen ember is Gurzó, mint a témában a Partizánnak adott magyarázata: azért buziztak, mert „működött”, s e tekintetben tulajdonképen csak a hatékonyság számított, akár a valóság, akár az emberi méltóság szempontjait is felülírva.