quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 23. vasárnap
  -  Alfréd
0-24

Túltolták a biciklit – egyre több európai nagyvárosban elégelik meg az autósok agresszív kiszorítását

2023. október 19.

Kontinensszerte felkarolták a jobboldali pártok azokat a kezdeményezéseket, amelyek a városi autózást szeretnék megvédeni az átgondolatlan korlátozásoktól. Az autósüldözéssel szembeni növekvő elégedetlenség tendenciát már Nyugat-Európában sem hagyhatják figyelmen kívül a politikusok.

Defektet kapott Európa városi kerékpáros forradalma – vélekedik a Politico. A hírportál cikkéből kiderül, már a nagypolitika is felfigyelt a kontinensen azokra a csoportokra, amelyeknek nem tetszenek az autósok nagyvárosokból való kiszorítására tett törekvések.

A Politico írásában – több európai nagyváros közelmúltbeli történéseinek vizsgálata után – arra a következtetésre jut, hogy a jobboldali pártok sikeresen csatornázták be az elégedetlenséget, amit az autósok erőszakos kiszorítására hozott intézkedések váltottak ki. Az egyik példaként a cikk Berlint említi, ahol az idén a város élére kerülő jobbközép Kereszténydemokrata Unió (CDU) párt vezette koalíció visszavonta a baloldali elődje által elfogadott, kerékpárosokat előnyben részesítő intézkedéseit, és felfüggesztett minden olyan kerékpáros infrastrukturális projektet, amely veszélyezteti a meglévő autósávokat vagy parkolóhelyeket. Szintén leállították a város kerékpárforgalmi hálózatának több ezer kilométeres bővítésére irányuló tervet.

Az autósok kiszorítása ellen tiltakozók köre széles, ami nem csoda, hiszen számos csoport érdekeit is sérthetik az ilyen intézkedések. A városvezető kereszténydemokraták épp a helyi vállalkozók kérésére engedték vissza az autósokat a város ikonikus főútjára, a Friedrichstrasséra.

A Politico körképe szerint nem csak Berlinben ütköztek ellenállásba a városi autózás visszaszorítására törekvők. Mint írják, a brit konzervatív párt az elmúlt időszakban azért tudott több időközi választáson is sikert aratni, mert a lakosság felháborodott London munkáspárti polgármestere, Sadiq Khan döntése miatt, hogy kiterjeszti a legszennyezőbb járművek után fizetendő díj zónáját. A portál cikkéből kiderül az is, az autóellenes intézkedések még az uniós bürokráciának otthont adó vidéken sem aratnak osztatlan sikert.

A gépjárműforgalmat érintő brüsszeli regionális terv, mely 2030-ra előirányozta a gépjárműforgalom 24 százalékos csökkentését, heves tiltakozásokat váltott ki, és arra kényszerítették a helyi hatóságokat, hogy leállítsák vagy töröljék a programot.

Nemcsak Nyugat-Európában okoznak mindennapos bosszúságot tömegek számára az autós közlekedést megnehezítő intézkedések, az elégedetlenség a magyar fővárosban is látványos. Ismert, legutóbb a mentősök panaszkodtak amiatt, hogy nem lehet elférni az Üllői útra kihelyezett karóktól, és ez megnehezíti az életmentők munkáját. Karácsony Gergely főpolgármester kabinetfőnöke ezután egy interjúban jelentette be, nem szerelik le a mentősök munkáját is akadályozó karókat, a főváros más útjain is kihelyeznek a biciklisávok lezárására műanyag zöld cölöpöket – olvasható a Hirado.hu-n.

Illusztráció: MTI/Mónus Márton