Túltolták a biciklit – egyre több európai nagyvárosban elégelik meg az autósok agresszív kiszorítását

Kontinensszerte felkarolták a jobboldali pártok azokat a kezdeményezéseket, amelyek a városi autózást szeretnék megvédeni az átgondolatlan korlátozásoktól. Az autósüldözéssel szembeni növekvő elégedetlenség tendenciát már Nyugat-Európában sem hagyhatják figyelmen kívül a politikusok.
Defektet kapott Európa városi kerékpáros forradalma – vélekedik a Politico. A hírportál cikkéből kiderül, már a nagypolitika is felfigyelt a kontinensen azokra a csoportokra, amelyeknek nem tetszenek az autósok nagyvárosokból való kiszorítására tett törekvések.
A Politico írásában – több európai nagyváros közelmúltbeli történéseinek vizsgálata után – arra a következtetésre jut, hogy a jobboldali pártok sikeresen csatornázták be az elégedetlenséget, amit az autósok erőszakos kiszorítására hozott intézkedések váltottak ki. Az egyik példaként a cikk Berlint említi, ahol az idén a város élére kerülő jobbközép Kereszténydemokrata Unió (CDU) párt vezette koalíció visszavonta a baloldali elődje által elfogadott, kerékpárosokat előnyben részesítő intézkedéseit, és felfüggesztett minden olyan kerékpáros infrastrukturális projektet, amely veszélyezteti a meglévő autósávokat vagy parkolóhelyeket. Szintén leállították a város kerékpárforgalmi hálózatának több ezer kilométeres bővítésére irányuló tervet.
Az autósok kiszorítása ellen tiltakozók köre széles, ami nem csoda, hiszen számos csoport érdekeit is sérthetik az ilyen intézkedések. A városvezető kereszténydemokraták épp a helyi vállalkozók kérésére engedték vissza az autósokat a város ikonikus főútjára, a Friedrichstrasséra.
A Politico körképe szerint nem csak Berlinben ütköztek ellenállásba a városi autózás visszaszorítására törekvők. Mint írják, a brit konzervatív párt az elmúlt időszakban azért tudott több időközi választáson is sikert aratni, mert a lakosság felháborodott London munkáspárti polgármestere, Sadiq Khan döntése miatt, hogy kiterjeszti a legszennyezőbb járművek után fizetendő díj zónáját. A portál cikkéből kiderül az is, az autóellenes intézkedések még az uniós bürokráciának otthont adó vidéken sem aratnak osztatlan sikert.
A gépjárműforgalmat érintő brüsszeli regionális terv, mely 2030-ra előirányozta a gépjárműforgalom 24 százalékos csökkentését, heves tiltakozásokat váltott ki, és arra kényszerítették a helyi hatóságokat, hogy leállítsák vagy töröljék a programot.
Nemcsak Nyugat-Európában okoznak mindennapos bosszúságot tömegek számára az autós közlekedést megnehezítő intézkedések, az elégedetlenség a magyar fővárosban is látványos. Ismert, legutóbb a mentősök panaszkodtak amiatt, hogy nem lehet elférni az Üllői útra kihelyezett karóktól, és ez megnehezíti az életmentők munkáját. Karácsony Gergely főpolgármester kabinetfőnöke ezután egy interjúban jelentette be, nem szerelik le a mentősök munkáját is akadályozó karókat, a főváros más útjain is kihelyeznek a biciklisávok lezárására műanyag zöld cölöpöket – olvasható a Hirado.hu-n.
Illusztráció: MTI/Mónus Márton