Újabb gyártókapacitások érkezhetnek Makóra – mire célozhatott Lázár?

Úgy alakítják ki a közműrendszert az ipari parkban, hogy az a betelepülő csúcsvállalat jelenlegi igényeinél jóval nagyobb gyári kapacitásokat is ki tudjon szolgálni. Miről egyeztethettek Lázárék az alapkőletétel előtt a kínaiakkal?
Ahogy azt a Promenad24 több cikkben bemutatta, csomagolóanyag-gyárat épít a Benepack Hungary Kft. Makón az ipari parkban. A közel 30 milliárd forintos beruházás alapkövét kedden tették le. Az új üzem közel 300 embernek adhat majd munkát a városban és térségében.
Igazi óriási érkezik Makóra Lázár János építési és közlekedési miniszter, országgyűlési képviselő, valamint Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter lobbitevékenységének köszönhetően. A befektető anyavállalata, a COFCO-csoport akkora éves árbevétellel rendelkezik (mintegy 40 ezer milliárd forintról beszélünk), ami Magyarország GDP-je kétharmadának felel meg. 1991-ben alapított, a hongkongi tőzsdén jegyzett cégük, a COFCO Packaging – melyhez a Benepack is tartozik – második európai gyárát Belgium után Magyarországon, Makón építi fel. 2020-ban a belgiumi Genkben 120 millió eurós beruházással hozták létre első európai üzemüket, ahol évente 2 milliárd alumíniumdobozt gyártanak. A makói gyártóbázis első körben évente akár 1 milliárd darab kétrészes alumíniumdoboz előállítására lesz képes, s olyan gigavállalatok, vezető nemzetközi márkák beszállítója lesz, mint a Coca-Cola.
Az alapkőletételt kísérő sajtótájékoztatón érdekes mozzanatra figyeltünk fel. Lázár János ugyanis beszédében elárulta: első lépésnek tekinti a várhatóan 2024 utolsó negyedévében már termelő gyár felépítését, s nagyon szeretné, ha a kínai befektetők képesek és készek lennének bővíteni. „Ezért 6 milliárd forintból olyan energiahálózatot, gáz-, víz- és szennyvízhálózatot alakítunk ki, mely lehetőséget teremt majd arra, hogy a következő időszakban a most építési engedélyt szerzett gyárépület mellé a második, harmadik, negyedik, ötödik, hatodik és további gyáregységek is megvalósulhassanak. Ez a beruházónak jelentős profittal kecsegtet, s Makó számára is hatalmas haszon lehet” – mondta sejtelmesen a miniszter. Hozzátette, a kínaiakat további befektetésekre biztatja, melyekhez ajánlja a város, valamint a kormány, illetve tárcája szövetségét.
Ez a kijelentés azért is jelzésértékű, mert az alapkőletételt megelőzően szűk körű egyeztetést tartottak a Külgazdasági és Külügyminisztérium, a Nemzeti Befektetési Ügynökség (HIPA), Farkas Éva Erzsébet makói polgármester és a makói önkormányzat több vezetője, Lázár János országgyűlési képviselő, építési és közlekedési miniszter, valamint a beruházó vállalat illusztris képviselőinek részvételével. A megbeszélések, valamint a kínai befektetők szándékának komolyságát mutatja, hogy a COFCO részéről több mint fél tucat(!) fontos vezető, üzletember érkezett a makói tárgyalásra.
Könnyen megeshet, hogy az első gyárépítést újabb kínai befektetések követik majd a Makói Ipari Parkban. Ez pedig valóban beláthatatlan és megjósolhatatlan fejlődési potenciált jelent a Dél-Alföldnek, Makó térségének.
Fotó: Facebook/Lázár János