quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 23. vasárnap
  -  Alfréd
0-24

Az olajcégek megértették Orbán Viktor utolsó figyelmeztetését

2023. szeptember 27.

A miniszterelnök hétfői parlamenti beszédében felvetette a benzinárstop újbóli bevezetésének lehetőségét. Az Ásványolaj Szövetség most ígéretet tett, hogy visszafogják az árakat.

Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter a családok és a gazdaság védelme érdekében a Mol vezetőivel, köztük Ratatics Péterrel, a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) elnökével, a Mol Fogyasztási Szolgáltatások ügyvezető igazgatójával tárgyalt – tájékoztatott a Gazdaságfejlesztési Minisztérium (GFM) kedden. A MÁSZ és a Mol is kész az együttműködésre az üzemanyagárak moderálásában.

A közlemény szerint a tárcavezető az üzemanyagkereskedelmi ágazat szereplőivel egyeztetett, melynek során közösen áttekintették a hazai és globális gazdasági folyamatokat, különös tekintettel az energia- és üzemanyagellátás területére. A felek megvizsgálták az elmúlt időszak üzemanyagár emelkedésének okait és az árak várható alakulását, továbbá elemezték és konkretizálták az elmúlt időszakban felmerült problémákat, kockázati tényezőket. Megállapították: az üzemanyagellátás Magyarországon stabil és biztonságos, az üzemanyagárak emelkedése azonban nemzetközi és országspecifikus tényezőkre vezethető vissza.

Az árak alakulását jelentősen befolyásolta, hogy Oroszország és Szaúd-Arábia is csökkentette termelését, így magasabb világpiaci ár alakult ki az üzemanyagok piacán, míg az országspecifikus tényezők közül külön kiemelték az orosz olaj Brenthez viszonyított árelőnyének csökkenését, továbbá a tranzitdíjak jelentős megemelését. Jelenleg ugyanis a Mol a piaci átlag három és ötszörösét kénytelen kifizetni a szállításért az ukrán és horvát vezetékhálózat tranzitdíjának növelése miatt.

Nagy Márton kiemelte: a kormány célja változatlan, év végére egy számjegyűre fogja leszorítani az inflációt a családok és a gazdaság védelme érdekében. „Ez a cél egy pillanatig sem került veszélybe, azonban az üzemanyagok árváltozása hatással van az infláció alakulására. Ez tetten érhető volt az augusztusi inflációs adatokban is, hiszen a növekvő üzemanyagárak miatt a kormányzati várakozáshoz képest 0,4 százalékponttal ért el magasabb szintet az infláció” – mondta Nagy Márton.

A kormányzatot képviselő gazdaságfejlesztési miniszter az ágazat résztvevőinek világossá tette, hogy minden lehetséges eszközzel tompítani kívánja az üzemanyagárak növelését. Teszi mindezt annak érdekében, hogy a lakosságot érintő terhek csökkenjenek, és a kormány úgy folytassa tovább az infláció elleni küzdelmet, hogy az ország ellátásbiztonsága sem sérül. A miniszter továbbá jelezte, hogy havi rendszerességgel kér jelentést az ágazat szereplőitől az árak nemzetközi és hazai alakulásáról, illetve az árak minél hamarabbi moderálására tett ágazati lépésekről – áll a közleményben.

A Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) érti a kormányzat szempontjait és az aggodalmakat. A MÁSZ tagvállalatai és minden piaci szereplő érdeke az, hogy a hazai üzemanyag piac stabilitása megmaradjon – közölte a szövetség az MTI-vel. „A hazai üzemanyagkereskedelem versenyen és a piaci kereslet-kínálat szabályain alapulva működik. A MÁSZ tagvállalatai és az iparág egyéb szereplői a versenypiaci szabályok betartásával, saját eszközeikkel mindent meg fognak tenni annak érdekében, hogy a piaci egyensúly ne sérüljön, az egészséges verseny érvényesüljön és hogy ne lépjen fel ellátásbiztonsági kockázat” – áll a közleményben, amelyben leszögezik: a magyar kormányzat számíthat ebben a MÁSZ-tagvállalatok együttműködésére.

A Mol mint a hazai üzemanyagkereskedelem legnagyobb szereplője részt vett a kormányzattal történt egyeztetésen és jelezte, hogy érti a kormányzat szándékait és erőfeszítéseit az üzemanyagárak moderálására – közölte az olajipari cég az MTI-vel. A Mol leszögezte, hogy az iparágat sújtó jelentős terhek ellenére továbbra is eltökélt a regionális viszonylatban is versenyképes üzemanyagárak biztosítása mellett – írták. A vállalat évek óta olyan versenyen alapuló kiskereskedelmi árpolitikát folytat, amelynek keretébe a hazai ügyfeleket maradéktalanul kiszolgálja, a lakosság teherbíróképességét maximálisan figyelembe veszi, és a nemzetközi átmenő forgalom számára is versenyképes árakat biztosít – tették hozzá. A regionális verseny alapú árazásban a Mol a közép-európai országok középmezőnyben helyezkedik el, és továbbra is törekszik a relatív árpozíció fenntartására. Ez az egyik garancia arra is, hogy a regionális piaci egyensúly stabil maradjon – áll a közleményben.

Illusztráció: MTI/Mohai Balázs