quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 23. vasárnap
  -  Alfréd
0-24

Öt év 6 hónap fogházra ítélték a Viking Sigyn kapitányát

2023. szeptember 26.

Vízi közlekedés halálos tömegszerencsétlenséget okozó gondatlan veszélyeztetésének vétsége miatt első fokon 5 év 6 hónap fogházban letöltendő szabadságvesztésre ítélte a Pesti Központi Kerületi Bíróság Jurij C.-t, a Hableány katasztrófáját okozó Viking Sigyn kapitányát kedden Budapesten. Az ítélet nem jogerős.

    A Hableány sétahajó 2019. május 29-én süllyedt el Budapesten, a Margit híd közelében, miután összeütközött a Viking Sigyn szállodahajóval. A Hableányon 35-en utaztak, 33 dél-koreai turista és a kéttagú magyar személyzet. Hét turistát sikerült kimenteni, 27 áldozat holttestét megtalálták, egy dél-koreai utast továbbra is eltűntként tartanak nyilván.

    Az ügyészség a Viking Sigyn szállodahajó ukrán kapitányát tette felelőssé a tragédiáért. A férfival szemben 2019 novemberében emeltek vádat vízi közlekedés halálos tömegszerencsétlenséget okozó gondatlan veszélyeztetésének vétsége és segítségnyújtás elmulasztásának bűntette miatt.

    A segítségnyújtás elmulasztását nem állapította meg a bíróság.

    A vádlott az utolsó szó jogán úgy fogalmazott, hogy nagyon nehéz a lelke, amikor felidézi magában a szörnyű tragédiát, amely annyi ártatlan áldozatot követelt. Az emlékek egy percre sem hagyják nyugodni, és a történtek az élete végéig elkísérik – tette hozzá. Hangsúlyozta, hogy végtelenül sajnálja a történteket, végül pedig kifejezte együttérzését az elhunytak hozzátartozóinak.

    Indoklásában Németh Leona bíró felidézte: a vádlott korábban azt vallotta, hogy a zuhogó esőben és az esti látási viszonyok között nem vette észre a Hableányt, és az ütközéskor is csak egy kisebb zökkenést érzékelt, amelyről azt gondolta, hogy csupán egy uszadék került a hajó alá.

    A bíróság szerint viszont a hajó kapitányának felelőssége, hogy adott látási viszonyok között elindul-e a járművével. A közlekedéshez szükséges eszközök – a többi között radar – rendelkezésre álltak a hajón.

    Felidézte: a Hableány óránkénti 7-8 kilométeres sebességgel haladt, a Viking Sigyn pedig, miután a Parlament előtt óránkénti 1-2 kilométeres sebességre lassított, felgyorsított óránkénti 10-11 kilométeres sebességre, így került előzési helyzetbe.

    Ugyanakkor, mivel a kapitánynak nem is állt szándékában az előzés, nem tartotta be az előzés szabályait. Nem adott hangjelzést, nem győződött meg az oldaltávolságról, valamint nem vette fel a kapcsolatot a másik járművel. Vagyis a baleset a kellő körültekintés és figyelem hiányára vezethető vissza – jelentette ki a bíró.

    Azt is felidézte, hogy a Hableányon eggyel kevesebb matróz volt, mint amennyi az előírásokban szerepel, így nem közlekedhetett volna. A szállodahajónak ennek ellenére meg kellett volna adnia az elsőbbséget a Hableánynak.

    A 35 rendbeli segítségnyújtás elmulasztását azért nem állapította meg a bíróság – folytatta -, mert azt csak tudatosan, szándékos mulasztással lehet elkövetni.

    A Hableány 30 másodpercen belül elsüllyedt. A vádlott a szállodahajón jajveszékelő utasokon kívül mást nem látott, és amikor rájött, hogy mi történhetett, azonnal vészjelzést adott le, a hajót biztosította, rádión bejelentést tett, továbbá meggyőződött arról, hogy a mentés megkezdődött.

    Azt sem lehetett bizonyítani, ténylegesen hány ember volt abban a helyzetben, hogy a vádlott segítséget nyújthatott volna nekik, és hány olyan bajbajutott volt, akin már semmiképpen nem lehetett segíteni – sorolta.

    Ezért bizonyítottság hiányában a tanácsvezető bíró felmentette a vádlottat a segítségnyújtás elmulasztásának vádja alól.

    Németh Leona arról is szólt, hogy a büntetési tétel ebben az esetben 2-től 8 évig terjedő szabadságvesztés. Súlyosbító körülmény a sok elveszett emberélet és a jelentős anyagi kár, enyhítő körülmény a vádlott büntetlen előélete és megromlott egészségi állapota, a hosszú makulátlan hajóskapitányi gyakorlat, az idő múlása.

    A bíróság az elsőfokú ítéletben a vádlottat 6 évre eltiltotta a vízi közlekedéstől is, valamint úgy rendelkezett, hogy az ukrán kapitány a büntetés kétharmadának letöltése után kerülhet feltételesen szabadságra.

    Az ítélet nem jogerős. Az ügyészség arra kéri a másodfokú bíróságot, hogy állapítsa meg a vádlott terhére a 35 rendbeli segítségnyújtás elmulasztását is, halmazati büntetésként az ítéletben szereplőnél hosszabb és börtönben letöltendő szabadságvesztést szabjon ki. Indítványozták a letartóztatását is.

    A vádlott és védője felmentésért, illetve enyhítésért fellebbezett.