Az Oktatás Modernizációs és Innovációs Klaszter az SZTE oktatás stratégiáinak megvalósításában

Országosan is egyedülálló átalakulás zajlik a Szegedi Tudományegyetemen, amely minden területet érint, így az oktatási struktúrát is. Az Interdiszciplináris Kutatásfejlesztési és Innovációs Kiválósági Központ (IKIKK) hat fő pillére közül az egyik az Oktatás Modernizációs és Innovációs Klaszter, amely sajtónyilvános eseményen mutatkozott be 2023. szeptember 22-én a Szegedi Tudományegyetem Rektori Hivatalában.
A Szegedi Tudományegyetemen évek óta tart az országban egyedülálló innovációs és kutatási rendszer átalakítása, amely a hazai felsőoktatási szereplők számára példaértékű, a minisztérium által is támogatott fejlesztés. Az Interdiszciplináris Kutatásfejlesztési és Innovációs Kiválósági Központ (IKIKK) célja az SZTE innovációs teljesítményének növelése, a kutatási eredmények gyakorlati hasznosításának fokozása, az együttműködések erősítése a kutatásfejlesztési és innovációs ökoszisztéma szereplői között. Mindezt hat nagy területen (klaszter) valósítja meg az egyetem, az egyik ezek közül az Oktatás Modernizációs és Innovációs Klaszter, amit Prof. Dr. Gellén Klára irányít. Az OMIK Napon, 2023. szeptember 22-én, az érdeklődők megismerkedhettek a klaszter felépítésével, működésével és céljaival.
– Az IKIKK rendszeren belül még szervezettebben, még rendszerezettebben és transzparensebben felsorakoztattuk, egy ernyő alá gyűjtöttük az aktuális stratégiai céljainkat, kvázi programokként, projektekként. Még direktebb, egyértelműbb szervezést jelent ez tulajdonképpen, konkrét személyekhez kapcsolódóan: ők a programok vezetői, akik végig menedzselik a folyamatot a cél hatékonyabb elérésének érdekében. Egy olyan nagy intézmény esetében, mint amilyen az egyetemünk, természetes, hogy több különböző területről jelentkeztek a különböző célok. Az IKIKK rendszerében mégis kijelöltünk néhány stratégiai célt, amelyeket becsatornázunk egy metodikai folyamatba, szervezetileg is a folyamatot hasonlóan kezelve – mondta el Prof. Dr. Gellén Klára, az SZTE oktatási rektorhelyettese.
A XXI. századi egyetem stratégiájának megfelelő struktúrát a Szegedi Tudományegyetem speciális adottságaihoz, erősségeihez igazították. Ezek a programok nem különülnek el egymástól hermetikusan, mégis körülhatárolható témák alapján rendeződnek el. A főbb témákhoz kapcsolódóan így már könnyebben lehet alprogramokat besorakoztatni a jelentősebb irányvonalak alá. Ezek a programok segítik is egymást bizonyos folyamatokban, mégis mindegyiknek megvan a maga profilja.
Minden program szakmai és operatív vezetője folyamatosan menedzseli a hozzá tartozó területet, ami minden résztvevő számára egyfajta támogatást, transzparenciát, világos és átlátható stratégiai folyamatkezelést jelent. A klaszter projekteket valósít meg, koordinál, a stratégiai célok megvalósítását és működtetését teszi hatékonyabbá, 4-6 fő területen:
A Nemzetközi Együttműködési és Idegennyelvi Oktatás Fejlesztési Programban kiemelten szükséges a nemzetközi képzési tartalmak megújítása, új, különösen a felmerülő igényekhez igazodó, így például interdiszciplináris képzések indítása.
A Köznevelés Fejlesztési Program célja a gyakorlóintézmények átfogó fejlesztése, szükséges szerkezetbővítése. Az óvodától az érettségiig nevelési, oktatási koncepció segítségével harmonizálják az intézmények pedagógiai gyakorlatát a köznevelésben az érték és mérték, a hagyományok és újítások mentén.
A Szakképzés Fejlesztési Program feladata olyan képzések, közös programok kidolgozása, amelyek biztosítják a tanulók társadalmi integrációját, a céljaik megvalósításához szükséges kompetenciák elsajátítását. A szakképzés rendszerének fejlesztéséhez elengedhetetlen feltétel a Szegedi Tudományegyetem, a középfokú oktatási intézmények és a dél-alföldi szakképzési centrumok együttműködése.
A Pedagógus Képzési Terület Fejlesztési Program fő célkitűzése, hogy a tervezett szakmai beavatkozások és együttműködések a teljes pedagógusi életút során, tehát a hallgatói szakasztól egészen a pedagógus pálya zárásáig, biztosítsanak minőségi támogatást a pedagógus hivatást választók részére.
A Lifelong learning Fejlesztési Program kompetenciaközpont célja, hogy a Szegedi Tudományegyetem az élethosszig tartó tanulás hátterét biztosítsa az egyetemi polgárok, a cégek, vállalkozások és a régió valamennyi szereplője számára.
A hallgatói, oktatói, dolgozói digitális készségek fejlesztésére irányuló programok iniciálása és a létrejött programok koordinálása, működésének és eredményességének monitorozása, értékelése, a programok disszeminációja, kapcsolódó elektronikus tananyagfejlesztések kezdeményezése, támogatása, nyilvántartása lesz a Digitalizációs és Módszertani Fejlesztő Program fókuszában.
– Az OMIK olyan klaszter, amely szervesen, interaktív módon és folyamatosan szoros kapcsolatban van az összes többivel. Az egyetem minden tevékenysége végső soron az oktatásban is megjelenik, legyen szó bármilyen tudományágról, kutatásról, fejlesztésről vagy az egészségügyről. Évek óta tartó, tudatos fejlesztéseinkkel igyekszünk megteremteni az infrastrukturális és módszertani hátterét az oktatás hatékony működésének, ami jó alap az OMIK számára is. Gyakorlóiskoláinkban el tudtunk végezni egy több mint 1 milliárd forintos infrastrukturális és eszközpark-fejlesztést. Hamarosan átadjuk az egyedülállóan, minden egészségügyi képzésünkben résztvevő kart szolgáló, Egészségügyi Képzési Tömböt. Kiemelten fontos számunkra az OMIK, mert a Szegedi Tudományegyetem jövőjét – oktatási intézményként – maga az oktatásunk színvonala határozza meg – hangsúlyozta az OMIK Napon Dr. Fendler Judit, az SZTE kancellárja.
Forrás: SZTE sajtó