quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 04. 17. csütörtök
  -  Rudolf
Vásárhely

Újabb közel 110 millióval többe kerül a városnak Márki-Zay kampányfuvarosa

2023. szeptember 18.

A 2022-es évre utólag közel 75 millióval, az idei első félévre újabb több mint 33 milliót fizet a város a Jovány Gyula-féle tömegközlekedésért. A vásárhelyi adófizetőknek jóval többe kerül a Jovány-busz, mint ígérték. A kampányfuvaros közben hasít: Jovány a feleségével együtt tavaly 45 milliós osztalékot vett ki rendkívül nyereséges buszos cégéből.

Tovább vastagszik Márki-Zay Péter kampányfuvarosának pénztárcája. Sokkal, de sokkal kerül Jovány Gyula Vásárhelynek, mint azt korábban ígérték – derül ki a keddi közgyűlésre benyújtott polgármesteri előterjesztésből. Az önkormányzat százmilliós nagyságrendben ad át újabb forrásokat a közlekedésszervezésért is felelős cégének, a HVSZ-nek, mely az egyre gigantikusabbra duzzadó Jovány-számlákat fizeti.

Az önkormányzat folyamatosan trükközik a számokkal, egy dolog azonban változatlan: mindig újabb és újabb tízmilliók vándorolnak Márki-Zay kampányfuvarosához. A módszer általában az szokott lenni, hogy az év elején meghatároznak egy alacsonyabb összeget a tömegközlekedésre, Márki-Zay egy esztendőn át harsogja a kézivezérelt propagandamédiájában, hogy ő mennyire okos, hogy Jovány mennyire olcsó, s milyen nagyon hálásak lehetnek ezért neki a vásárhelyiek. Utólag aztán sok tízmillióval „kompenzálják” a HVSZ veszteségeit, de arról „elfelejtenek” már beszámolni, hogy végül durván megdrágult a Jovány-szolgáltatás, s mekkora is lett a tényleges számla. A keddi közgyűlésen most Márki-Zay előterjesztésére arról döntenek a képviselők, hogy a 2022-es évre az eddig kifizetett összegen felül visszamenőleg további közel 75(!) milliót tolnak át 30 napon belül a közlekedésszervező HVSZ-nek. De az idei esztendőben is már pluszforrásokra van szükség, már az első félévi „veszteségek” miatt újabb 34 millió forinttal kell „kompenzálni” a tömegközlekedésért felelős társaságot.

Emlékezetes, Márki-Zay úgy vette el az állami tulajdonú Volánbusztól az éves szinten 100-150 (200?) milliós tömegközlekedési szolgáltatást, s szervezte ki a buszbizniszt a saját kampányfuvarosának, hogy:

  • 1, jogerős bírósági ítélet mondja ki, hogy nem volt szükséghelyzet, nem kellett volna elvenni a szolgáltatást, a kiszervezés többszörösen törvénysértő volt, hazai és uniós jogszabályokkal is szembement;
  • 2, a tömegközlekedés átalakításának koncepcióját, azaz a közbeszerzési eljárást Jovány Gyula saját maga állította össze, majd ő is nyerte meg (hogy, hogy nem: ő adta a legkedvezőbb ajánlatot…);
  • 3, a közbeszerzési szabálytalanságok, törvénysértések miatt a Közbeszerzési Döntőbizottság már korábban 32 milliós gigabírsággal sújtotta Vásárhelyt;
  • 4, Márki-Zayt még saját jegyzője, Tatár Zoltán is figyelmeztette, hogy nem kellene szerződni Jovánnyal, míg nem zárulnak le a Volánbusszal a perek, mert súlyos százmilliós kártérítéseket fizethet a város az állami társaságnak (na meg akár a Jovány-pályázat másik kárvallottjának, a VIP Travel Kft.-nek is…);
  • 5, a Volánbuszhoz képest környezetszennyezőbb, kisebb és kényelmetlenebb buszok járnak a városban.

A Jovány-ügy korrupcióját a fentieken felül az is igazolja, hogy Jovány Gyula „jó orrú üzletemberként” már a saját maga által előkészített, összeállított, majd megnyert pályázat ELŐTT egy-két hónappal igencsak kedvező áron megvette az egykoron az önkormányzat tulajdonában álló Kutasi út 65. szám alatti telket a Márki-Zay vezette várostól, hogy aztán autóbusz-telephelyként használja. Valahonnan megérezte, hogy hamarosan bővíteni kell a vállalkozását, s az addig pár tízmilliós árbevételű cége „szintet fog lépni”. De a kampányfuvaros „zsenialitását” mutatja az is, hogy szinte még ki sem hirdette „pályázati sikerét” a polgármester, Jovány néhány nap alatt már külföldről szerzett buszokkal parádézott Vásárhelyen. Ügyes, ugye?

A vásárhelyi adófizetők pénzéből most – visszamenőleg és előre is – közel 110 millióval tolják meg a „veszteséges” tömegközlekedést. Hogy mennyire rosszul megy ez a biznisz, azt tökéletesen érzékelteti, hogy Jovány Gyula tavaly 36 millió, felesége 9 millió forint osztalékot vett ki a családi cégből.

Fotó: VTV-videó (archív)