quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 23. vasárnap
  -  Alfréd
0-24

Honvédelem tantárgy: a hazaszeretet és a hazafias gondolkodás szolgálatában

2023. szeptember 06.

Összesen hat középiskolában – Pomázon, Szegeden, Miskolcon, Gödöllőn, Zalaegerszegen, Kecskeméten –, egyenruhás katona-oktatókkal indult el az országban a honvédelem tantárgy oktatása. A kilencedik és a tizenegyedik évfolyamban tanuló diákok az első félévtől heti egy kötelező elméleti, a második félétől már gyakorlati tanóra keretében is képet kapnak a Magyar Honvédség múltjáról, jelenéről és célkitűzéseiről.

A honvédelem tantárgy célja, hogy a diákok gyakorlati honvédelmi ismeretekkel rendelkező, hazánk kiemelkedő katonai múltját ismerő, felelős állampolgárrá váljanak, valamint tisztában legyenek a hazaszeretet fogalmával és annak fontosságával – mondta a Magyar Nemzetnek a Honvédelmi Minisztérium stratégiáért és humánpolitikáért felelős helyettes államtitkára.

Czermann János hozzátette: az évi harminchat órás, hét témakörre bontott tananyag összeállításánál fontos szempont volt, hogy az elméleti oktatás mellett a gyakorlati ismeretekre is nagy hangsúlyt fektessenek. A katona-oktatók az újonnan szerkesztett tankönyvekből már elkezdték a tanítást, a tantestületek részéről pedig alapvető nyitottságot tapasztaltunk – fűzte hozzá a helyettes államtitkár.

A katona-oktatók teljes munkaidőben dolgoznak az adott intézményekben, ahol a saját órájukon felül aktív részt vállalnak a tantestület pedagógiai programjának megvalósításában, a tantestület nevelési céljainak elérésében és az iskolai diákélet honvédelem-tudatos fejlesztésében.

„A programnak köszönhetően egyszerre lehetek katona és oktató, ez az a két terület, amely az egész eddigi életemet kitöltötte” – fejtette ki gondolatait Vartmann György katona-oktató, aki a pomázi Sashegyi Sándor Általános Iskola és Gimnáziumban kezdte el az oktatást. Hozzátette: ha a honvédelem tantárgynak köszönhetően a diákok nyitottabbak, befogadóbbak, érdeklődőbbek lesznek az adott téma iránt, és tisztában lesznek a lehetőségeikkel és a haza iránti kötelezettségükkel, akkor az első célt már ki lehet pipálni.

Van egy fontos alaptézis, amit mindenkinek el kell fogadnia: az adott iskolában, osztályban mi személyesítjük meg a Magyar Honvédséget, ezért fontos a hitelesség, a szakmai alázat, hiszen a diákok a megjelenésünk, a tudásunk és a viselkedésünk alapján hozzák majd meg az első ítéletüket – mondta el Papp Endre katona-oktató. A siker kulcsa viszont három fontos pilléren nyugszik, amit szem előtt kell tartani, ez a tisztelet, a becsület és a magabiztosság.

Minden szempontból a „mester és tanítványa” viszony kialakítására törekszem, hiszen számomra a legfontosabb feladat, hogy a diákok megismerjék a Magyar Honvédség küldetését és fejlődését. Emellett tisztában kell lenniük a hagyományok ápolásával, tudniuk kell, hogy honnan jöttünk és hova tartunk. Az év végére pedig képesek legyenek arra, hogy az általunk átadott ismereteket, magabiztosan, a mindennapi életben is alkalmazzák – zárta gondolatait a katona-oktató.

Fotó: Honvédelmi Minisztérium