Célba ért Lázár kőkemény üzenete: megkezdte a 1-es vasútvonal felújításának előkészítését a MÁV

Nem okoskodásra, mellébeszélésre, hanem azonnali beavatkozásra van szükség a Biatorbágy és Tata közötti vasúti vonalon – üzente szerdán a közlekedési miniszter. És lőn!
Megkezdődött a 1-es számú vasúti fővonal felújításának előkészítése a Biatorbágy-Szárliget szakaszon, a kivitelezés szeptember közepén indulhat – közölte a MÁV Zrt. kommunikációs igazgatósága csütörtökön. Azt írták, a hegyeshalmi fővonal Biatorbágy és Szárliget közötti szakaszán a vasúttársaság szakemberei helyszíni bejárást tartottak a kivitelezést végző MÁV Felépítménykarbantartó és Gépjavító (MÁV FKG) Kft.-vel a felújítás műszaki tartalmának pontosításával kapcsolatban. Hangsúlyozták, hogy a vonalszakaszon bevezetett óránkénti 100 kilométeres sebességkorlátozás mellett a vasúti pálya továbbra is biztonságosan járható, a felújítás befejezéséig sem kerül veszélybe az utasok és a közlekedés biztonsága, a személyszállító vonatok menetideje pár perccel növekedhet.
Ezen a 29 kilométeres vonalszakaszon az ütemezett, rendszeresen elvégzett úgynevezett kihúzóerő-vizsgálatok megállapították, hogy az idei heves esőzések és az elmúlt hetek meleg időjárása miatt felgyorsult a korábban feltárt állapotromlás üteme, így szükségessé vált az eredetileg a jövő esztendő első negyedévére tervezett felújítási munkák újraütemezése, minél korábbi elvégzése – közölte a MÁV. A beavatkozást a vasúttársaság által már 2019-ben elkészített, de forráshiány miatt többször elhalasztott infrastruktúrafejlesztési program tervei alapján végzik, a kivitelezést a cég leányvállalata, a MÁV FKG fogja elvégezni.
A műszaki tartalom pontosítása még tart, az érintett vonalszakaszon a többi között megtörténik a felépítmény cseréje, az ágyazat rostálásával együtt. Jelenleg a vágányzári előkészítés zajlik, a kivitelezés – várhatóan egy-egy vágány folyamatos lezárása mellett – szeptember közepén indulhat meg és várhatóan ez év végéig befejeződik – írták.
Beszámolójuk szerint a korlátozás idejére a menetrend is módosul, ennek összeállításakor figyelembe veszik, hogy a belföldi távolsági és elővárosi vasúti szegmensben is ez az egyik legsűrűbb vonal, továbbá a napi ingázás mellett jelentős a nemzetközi utasforgalom is. Azt ígérték, a vonatközlekedés változásáról minél előbb a lehető legszélesebb körű tájékoztatást adják, hogy az utazók erre időben felkészülhessenek. A vasútvállalatokat a MÁV tájékoztatta a szokásos eljárástól eltérő egyeztetési szándékáról, amelynek során a vágányzárban alkalmazott technológiát részletesen ismertetik. Az árufuvarozó társaságok a felújítási időszakban kerülőúton közlekedtethetik a tehervonatokat – olvasható a MÁV közleményében.
Az ügy előzménye, mint megírtuk, hogy Lázár János építési és közlekedési miniszter szerdán nyírmeggyesi sajtótájékoztatóján kőkemény üzenetet küldött a MÁV vezetésének: az utasok biztonsága érdekében azt kérte a MÁV vezetőitől, hogy kezdjék meg a vasúti pálya újjáépítését. Nem okoskodásra, hanem azonnali beavatkozásra van szükség – mondta a pluszforrásokat követelő MÁV-vezetésnek üzenve. „Azt rendeltem el a Magyar Államvasutak vezetésétől, hogy az összes erőforrást csoportosítsák most erre a beruházásra, azonnali hatállyal kezdjék meg az eszközök, anyagok beszerzését. Haváriahelyzet van, ahol az emberek biztonsága a legfontosabb, az anyagi szempontok és a pénzügyi elszámolás egy másodlagos kérdés. Természetesen a szükséges erőforrások most is, a jövőben is rendelkezésre fognak állni. A MÁV vezetői ne okoskodjanak, és ne mellébeszéljenek, hanem csinálják azt, amire utasítottam őket. Garantálják az emberek biztonságát, azonnal kezdjék meg a vasúti pálya újjáépítését, és természetesen én mint tulajdonos a pénzügyei feltételeket biztosítani fogom” – szögezte le.