quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 23. vasárnap
  -  Alfréd
Vásárhely

Összevisszaság, jogszabálysértés és hazugságszag a viharkáralap kapcsán is

2023. augusztus 15.

Úgy tűnik, mégsem az önkormányzat ad 5 milliót, hanem a lakosságtól gyűjti azt be. A vásárhelyi polgármesteri hivatal még a viharkárosultakon sem tud normálisan segíteni.

Másfél hét nem volt elég a hódmezővásárhelyi önkormányzatnak arra, hogy normálisan megalkosson, létrehozzon egy 5 milliós alapot az augusztus 5-i gigavihar károsultjai számára. Egy nappal az erről szóló rendkívüli közgyűlés előtt egy meglehetősen érthetetlen, homályos, zavaros előterjesztés került fel a város honlapjára. Nagyon úgy tűnik, hogy Márki-Zayék még ezzel is trükközne, hiszen az anyagból arra lehet következtetni, hogy a polgármester katasztrófaturistáskodó PR-élőzéseiben beígért 5 milliót sem a város adná az egyébként is csak és kizárólag a szociálisan rászorulók szigorú feltételekkel leszűkített viharkárosulti körének, hanem ezt a pénzt is a vásárhelyi lakosságtól akarják beszedni. Arról sincs egyébként érdemi információ közben, hogy a városvezető politikai szervezeténél indult gyűjtésre bárki is adományozott volna, vagy ha igen, akkor azt a pénzt hogyan, mire, milyen körülmények között költik el. A jelek szerint Márki-Zay Péter és az önkormányzat még a viharkárosultak ügyében is sunnyog, trükközik.

A polgármester és a hivatal piszkos ügyeit kiszivárogtató oldal egyébként a szerdai rendkívüli közgyűlésre beadott előterjesztés kapcsán számos jogszabálysértésre is felhívja a figyelmet. Azt írják:

„Az előterjesztést megmutattuk egy szakértőnek, aki ugyancsak megjegyezte: a határozati javaslat egyáltalán nem rendelkezik a polgármester által beharangozott alap létrehozásáról, sem annak forrásáról. Nyitva marad a kérdés, honnan, milyen költségvetési forrásból (pl. általános tartalék terhére) különítik el a pénzt, ha egyáltalán ez a szándék, valamint a befolyó adományok melyik költségvetési előirányzatra (pl. települési támogatás előirányzata) kerülnek. Ha az előterjesztést ebben a formában elfogadnák, a támogatás forrását kizárólag a közadakozásból összegyűlő pénz képezné, ahhoz az önkormányzat egyetlen forintot sem tenne hozzá.
A határozati javaslat csak arról rendelkezik, hogy az önkormányzat egy meghatározott számlán gyűjtést kezd a károsultak javára, a javaslat második pontja szerint pedig a polgármester vállal kötelezettséget ennek megfelelő felhasználására. Szakértőnk szerint ez a megfogalmazás is hibás, hiszen közgyűlési határozatban a közgyűlés vállalhat kötelezettséget, a polgármester felhatalmazást vagy utasítást kaphat a határozat végrehajtására, az ehhez szükséges intézkedések megtételére.
Az általunk megkérdezett szakértő azt viszont már kifejezetten törvénysértőnek nevezte, hogy a határozati javaslatból kimaradt, melyik helyi rendelet szabályai szerint kívánják a károsultak között szétosztani a közadakozásból összegyűlt pénzt. Amennyiben az államháztartáson kívüli forrásátvétel és forrásátadás szabályairól szóló 6/2020. (II. 14.) önkormányzati rendelet szabályai szerint kívánnak eljárni, akkor a polgármester felhatalmazása a döntésre sérti a rendelet 4. § (3) bekezdését, amely a támogatás odaítélését a közgyűlés hatáskörébe utalja. Ezen rendelet alapján nem lenne mellőzhető a költségvetési rendelet módosítása sem a forrás biztosítása érdekében. További probléma az is, hogy az odaítélt támogatás a károsult oldalán jövedelemadó-fizetési kötelezettséget vonhat maga után.
Fenti okokból célszerű lenne, ha a kérelmezők a települési támogatásról szóló 12/2021. (III. 12.) önkormányzati rendelet szabályai szerint juthatnának segítséghez, azaz gyakorlatilag segélyként osztanák szét a befolyt pénzt a rászorultak között. (Ez a rendelet kifejezetten említi is a lakhatást biztosító épületet ért elemi csapást, mint jogosultsági kritériumot.) A rendelet szabályainak alkalmazásáról azonban a határozati javaslatban kifejezetten és egyértelműen rendelkezni kellene.
Tehát a hódmezővásárhelyi önkormányzat működése továbbra is inkább a Benny Hill Show egyes jeleneteit idézi: a kapkodás és káosz folytatódik.”

Fotó: hódmezővásárhelyi önkormányzat