Júniusban és júliusban 132 alkalommal risaztották égő tarló oltásához a tűzoltókat

Órákig küzdenek a bála- és kazaltűzzel azok a tűzoltók, akik pontosan tudják, hogy a füsttel átjárt szalma vagy széna már semmire sem használható, viszont hosszú-hosszú ideig ég, izzik, és alattomosan terjed a tűz a halom belsejében.
A BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság osztott meg hasznos és érdekes információkat erről a közösségi oldalán:
„Elkeseredetten tárcsázzák körbe a terményt azok a gazdák, akiknek azt kell végignézniük, hogy egy egész év munkája vész kárba az égő gabonatáblában.
Milliókat veszítenek azok a mezőgazdászok, akiknek kombájnja pillanatok alatt válik a tűz martalékává, mert egy-két felforrósodott alkatrész tüzet okozott.
Mindez számokban:
Idén júniusban és júliusba, tehát mindössze 2 hónap alatt
36-szor hívták a tűzoltókat bálatüzekhez. volt h. egy bála égett, volt hogy több száz.
51 esetben gabonatáblák kaptak lángra
143 hektárnyi gabonatábla semmisült meg
132 alkalommal égő tarló oltásához riasztották a tűzoltókat
404 hektárnyi tarló égett le
18 kombájn, 13 bálázógép, 11 traktor és 2 pótkocsi gyulladt ki.
Tudsz tenni ellene
Kérjük, fontold meg, megtetted-e valóban, amire kértünk.
Aratásnál figyeljünk arra, hogy:
Tarlót égetni sehol sem szabad.
Zöldhulladékot égetni csak ott szabad, ahol ezt az önkormányzat rendeletben engedélyezi, de még ilyenkor is rendkívül óvatosan szabad égetni. A nyári melegben, száraz növényzet közelében a legjobb, ha egyáltalán nem gyújtunk tüzet.
A mezőgazdasági munkagépek vezetőfülkéjében, gabonatáblán, vagy annak közvetlen közelében tilos dohányozni.
A munkagépek forgó, súrlódó alkatrészeit megfelelően kell beállítani és rendszeresen olajozni, zsírozni kell. Ha ezek felforrósodnak, meggyújtják a munka közben rárakódott növényi törmeléket és akár az egész gabonatáblát.
Időnként meg kell állni a betakarítás közben és a munkagépet meg kell tisztítani a rárakódott olajsártól, növényektől.
A betakarítást és a termények szállítását végző munkagépeken, járműveken is kötelező tűzoltó készüléket készenlétben tartani.
A munkagépek elektromos vezetékeinek szigetelését, rögzítettségét, az akkumulátor szigetelését használat előtt ellenőrizni kell.
A kombájnoknak földelőlánccal kell rendelkezniük.
Ellenőrizni kell a kipufogórendszert, mert a sérült illesztéseknél, lyukaknál kiáramló forró kipufogógáz meggyújthatja a növényzetet.
Az üzemanyagellátó- és olajtovábbító rendszereket is ellenőrizni kell, mert a kiszabadult kenőanyag vagy üzemanyag könnyen okozhat tüzet.
A gabonatáblán lévő munkagépek kipufogóira szikrafogót kell tenni.
Az autóból csikket ne pöccintsünk ki , mert lángol az út menti gabonatábla, tarló és drága lesz a kenyér…”
Fotó: Hajdúszoboszlói Katasztrófavédelmi Őrs