quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 23. vasárnap
  -  Alfréd
Vásárhely

Lázár János: nekem nem a vasútvonal, hanem az utas a fontos

2023. augusztus 03.

Tízéves vasútfejlesztési programot terjeszt a kormány elé augusztusban, ősszel pedig a KRESZ felülvizsgálatát kezdeményezi. Lázár János a Rádió 7 Közös nevezőjében a MÁV előtt álló kihívásokról, a vasúti szárnyvonalakon történő eszközcseréről beszélt, de azt is elmondta, miért nem támogatja a kormány Márki-Zay Pétert.

– Magyarországon az elmúlt 40 évben nagyon komoly forráskivonás zajlott a magyar államvasutak működtetéséből és fejlesztéséből. Az, hogy ma egyáltalán a MÁV és a Volán így működik, annak az 56-57 ezer embernek köszönhető, aki ott dolgozik. A magyar államvasutaknál hiánygazdálkodás zajlik. Jóval kevesebb pénzből kell sokkal több, igényesebb és magasabb színvonalon elvárt szolgáltatást biztosítani. Ez lényegében lehetetlen – mondta Lázár János a Rádió 7 Közös nevező című műsorában, csütörtökön.

Az építési és közlekedési miniszter szerint az elmúlt egy évben nemcsak a késések aránya nőtt, hanem annak a kockázata is, hogy balesetveszélyes helyzetek alakuljanak ki a vasúti pálya, vagy a járműpark miatt, ezért a kormány és az Építési és Közlekedési Minisztérium nevében elnézést kért azoktól, akik balesetet szenvedtek, vagy akiknek a késések, kimaradások okoztak kellemetlenségeket.

Emelkedő utasszám, öregedő infrastruktúra

A politikus elmondta, az utóbbi fél évben – részben azért, mert olcsóbb jegy és bérletkonstrukciók kerültek bevezetésre – érdemben nőtt a tömegközlekedés iránti igény, ami a fiatalok utazási szokásait figyelembe véve várhatóan tovább fog emelkedni.

– Szó nincs arról, hogy Magyarországon az emberek kiábrándultak volna a vasútból vagy a Volánból. Megnövekedett a forgalom és megnövekedett az elvárás, közben elöregedett a vasúti pályahálózat és a járműpark. Ma a nyolcezer kilométernyi vasútvonalból hatezret használunk, aminek körülbelül a fele sebességkorlátozott, ami azt jelenti, hogy csak 40-50-nel lehet haladni – fogalmazott a miniszter.

Kiemelte, annak érdekében, hogy érdemi változásra kerüljön sor egy átfogó, 10 éves vasútfejlesztési programot nyújt be a Kormány felé.

– Ne csak a fővonalakon, hanem a mellékvonalakon is legyen pályafelújítás és szerezzünk be új járműveket. Összesen 6.000 milliárd forintról van szó, amihez külső forrásokat – hitelt, újabb uniós forrásokat, vagy pénzpiaci eszközöket – kell szereznünk. Ezen dolgozunk, ezért lett a MÁV-nak és a Volánnak új igazgatósága és felügyelő bizottsága, amelyekbe olyan nemzetközi tekintéllyel rendelkező gazdasági szakembereket vontam be, akik ebben a konszolidációs és fejlesztő munkában készek közreműködni – foglalta össze, hozzátéve, a tervezetet várhatóan augusztus 21-e után tárgyalja meg a Kormány.

Senkit nem hagynak ott

Az augusztus elejével lezárt 10 vasúti szárnyvonallal kapcsolatban a miniszter elmondta, óriási személyes dilemma volt számára, hiszen vidéki vonalakról van szó.

– 2022-ben a kormány úgy döntött, az akkori közlekedési államtitkár javaslatára, hogy a főváros környékére koncentrálja az erőforrásokat. Még több intercity járatot indítottak Budapestre, és ide vonták el a személyi erőforrásokat. Hogy csak egy példát mondjak, a komárom-székesfehérvári vonalon békéscsabai jegykezelő van. Az egyik oka a szárnyvonalak fölülvizsgálatának, hogy emberekre, munkaerőre van szükségünk máshol, más feladatok ellátására. Itt 100-150 ember is sokat jelent. Másrészről pedig párhuzamosan nyújtunk két szolgáltatást: van egy Volán-, és egy MÁV járat. Egy cég, két szolgáltatást nyújt a közlekedést igénybe vevőknek, ugyanazon a sokszor nem teljesen kihasznált vonalon. Ma Magyarország, a MÁV és Volán csoport pénzügyi helyzete nincs abban az állapotban, hogy ezt a két szolgáltatást párhuzamosan, egymás mellett, mindenhol, magas színvonalon és biztonságosan tudjuk garantálni. Ezért azt javasoltam, hogy mindenkit el fogunk vinni, senkit nem hagyunk ott, de hogy mivel visszük, abban a leghatékonyabb és a legbiztonságosabb megoldást kell megtalálnunk. Mi választjuk ki az eszközt, busszal, vagy vonattal, de az nem kérdés, hogy elvisszük az embereket – mondta el Lázár János, kiemelve, a 10 szárnyvonal esetében az eszközcsere egy próbálkozás, amit egy féléves átfutás után decemberben értékelnek ki.

A miniszter hozzátette, 2008-2009-ben a szocialisták bezárták a vonalakat és otthagyták az embereket, ezzel szemben most minden érintett vonalon pótlóbusz jár. A költségekkel kapcsolatban elmondta, a tíz vonal körülbelül 1 milliárd 200 millió forintba került, a pótlóbusz pedig 530 millióba, de a legfontosabb szempont a balesetmentesség, a biztonság garantálása, illetve a személyi erőforrások átcsoportosítása, a megfelelő működés érdekében.

Azt is kiemelte, nemcsak tíz vonal eszközcseréje van napirenden, de zajlik az egész MÁV-Volán csoport menetrendjének, jegyvásárlási struktúrájának, járműhasználatának, üzemeltetésének, működtetésének, személyi állományának teljes felülvizsgálata is.

Első a vasút

A miniszter a fejlesztésekkel kapcsolatban hangsúlyozta, számára Magyarország tömegközlekedésében az első helyen a kötött pálya, a vasút, a villamos, a HÉV áll.

– Ezeknek a vonalaknak a fejlesztése a legfontosabb prioritás. A Kormánynak idén hoznia kell egy döntést, hogy a következő tíz évben hogyan fejleszti Budapesten a HÉV vonalakat, a nagyobb városok közötti vasúti összeköttetést, a nagy átmenő vasúti vonalakat, és a járási központokra, megyeközpontokra vezető vasúti vonalakat. Ahol a MÁV nem nyújt szolgáltatást, ott a Volánnak kiegészítő jelleggel rá kell hordania a kötött pályára. Tehát a kötött pályának van prioritása, aminek kiegészítő jelleggel alárendeljük a Volán szolgáltatásait. Ehhez azonban a járműipar fejlesztésére is szükség van. Újabb intercity kocsik kellenek, vasúti pályafejlesztésre, villamosításra, hidrogénjárművek beszerzésére van szükség, és még sorolhatnám. Ötmillió ember tömegközlekedéséről van szó, de egy új iparág is felépíthető ezzel – részletezte a politikus, hozzátéve, reméli, hogy a kormányban lesz fogadóképesség, hiszen negyven év után ez volna az első komoly döntés a MÁV érdemi fejlesztésével kapcsolatban.

Ősszel kezdődhet a KRESZ módosítás

Korábban nagy sajtóvisszhangot váltott ki, hogy az Árpád-hídi gázolást Lázár János gyilkosságnak nevezte, és a közlekedési szabályok felülvizsgálatáról beszélt. Az erre vonatkozó kérdésre kifejtette, 2010 óta lassan 13-14 éve van hatályban a KRESZ, azóta viszont rengeteg minden változott.

– Sokkal többen, többet, és többféleképpen használják az utakat: gyalogosok, biciklisek, rolleresek, elektromos kerékpárosok, hogy más hasonló közlekedési eszközről ne is beszéljek, és természetesen ott vannak az autósok, a személyszállításban dolgozók, így a taxisok, buszosok, valamint a teherszállításban futó járművek. Olyan új közlekedési struktúrák, jelenségek vannak, amelyekre nem volt példa 15-20 évvel ezelőtt Magyarországon, ezért a szabályozás ezt nem követte le – fogalmazott.

A miniszter kifejtette, a legfontosabb a védtelen közlekedők, tehát a gyalogosok és a kerékpárosok védelme, de egy átfogó, több területre kiterjedő KRESZ felülvizsgálatra készülnek ősszel, aminek érdekében társadalmi egyeztetéseket fognak kezdeni.

– Minden javaslatot mérlegelni fogunk, minden nemzetközi példát megvizsgálunk. Fontosnak tartom, hogy arról is beszéljünk, milyen a magyarok közlekedéskultúrája, milyen föltételek mellett lehet Magyarországon jogosítványhoz jutni, mennyi gyakorlat kell ehhez, milyen elméleti és gyakorlati képzés kell, vagy kell-e időről-időre esetleg újra fölülvizsgálni mindezt – mondta el.

Hozzátette, tarthatatlannak gondolja, hogy amióta van tram-train, majdnem minden nap összetörik, mert nem adják meg az elsőbbséget a kötött pályának.

Nem az a baj, hogy ellenzéki, hanem, hogy hazaáruló

A rádióban egy szintén nagy nyilvánosságot kapó kijelentéséről is kérdezték a politikust. A legutóbbi adásban ugyanis azt mondta, Márki-Zay Péterrel nem fog együttműködni a kormány, amit sokan a választókra tett nyomásgyakorlásként értelmeztek.

– A mindenkori ellenzéki és a mindenkori kormánypártok között 1990 óta volt egy konszenzus, hogy a politikai viták rendezésébe külföldi pénzeket nem vonunk be. Mindenki magyar pénzből kampányol, mert mi a magyar emberek érdekeit akarjuk védeni és segíteni. A 2022-es volt az első olyan választás, és a vásárhelyi polgármester volt az első olyan miniszterelnök-jelölt, aki az amerikaiaktól és más külföldiektől nagyon komoly pénzeket fogadott el azért, hogy a hazája sorsát az amerikaiak érdekeinek megfelelően befolyásolja és irányítsa. Ezt van, aki hazaárulásnak nevezi. Azt gondolom, annak az embernek költségvetési pénzt a kezei közé adni, és arra az emberre a magyar adófizetők pénzét bízni, aki már egyszer dokumentáltan és bizonyíthatóan elárulta hazája érdekeit és másokra akarta bízni az ország sorsát, nem szabad – fogalmazott a térség országgyűlési képviselői feladatait is ellátó miniszter, kiemelve, ez a kérdés nem a politikai hovatartozásról szól, legfőképpen nem arról, ki kormánypárti és ki ellenzéki.

– A Fidesznek nagyon jó polgármesterjelöltje lesz az önkormányzati választásokon, de a hódmezővásárhelyiek szabadon dönthetnek arról, hogy ellenzéki, kormánypárti vagy független politikust választanak. Mindenkivel együtt tudunk működni, egyet kivéve, „ez a kormány nem fog külföldi érdekeket szolgáló emberek kezébe költségvetési pénzt adni” – szögezte le Lázár János.