quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 23. vasárnap
  -  Alfréd
0-24

Napi jó hír: július eleje óta 7 százalékkal csökkent az élelmiszerek ára

2023. július 21.

Eredményes az online árfigyelés és a kötelező akciózás!

A július 1. és július 19. közötti időszakban a 62 termékkategóriából 53 termékkategóriában csökkentek a termékek átlagárai. A 62 termékcsoportban az árak átlagosan 6,7 százalékkal mérséklődtek. Ennek mintegy 0,6 százalékpontos inflációcsökkentő, illetve 1,8 százalékpontos élelmiszerinflációt csökkentő hatása lehet a KSH inflációs fogyasztói kosarának súlyait figyelembe véve – állapította meg pénteki közleményében a Gazdaságfejlesztési Minisztérium (GFM).

Az elmúlt egy hétben az online platformra kötelezően szolgáltatandó 62 termékkategóriából 38 termékkategóriában tovább mérséklődtek az átlagárak: leginkább a kefir, a margarin, a spagetti és a zöldpaprika ára csökkent. Az élelmiszerárak alakulását tekintve egyre nagyobb esély mutatkozik arra, hogy a kormány határozott szándékának megfelelően, a szankciós infláció már az év vége előtt egy számjegyűre csökkenhet – hangsúlyozta a GFM. A GFM szakmai támogatása mellett a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 2023. július 1-jén sikeresen elindította az online árfigyelő rendszert – emlékeztetett a GFM.

Július eleje óta jelentős, több mint 20 százalékos árcsökkenés volt tapasztalható a zöldpaprika, a fokhagyma és az újburgonya esetében, több mint 15 százalékkal csökkent az alma, a kelkáposzta, a spagetti és a teljes kiőrlésű kenyér ára, valamint 10 százalékot meghaladó mértékben ment lejjebb a fehér kenyér, a fejes káposzta, a kefir, a margarin, a natúr joghurt, a sertészsír és a vöröshagyma ára is. A húsok közül a baromfihúsok árai csökkentek a leginkább, jellemzően 5-10 százalék közötti mértékben. Az árak csökkenését az árfigyelő rendszer mellett a kormányzat által június 1-jétől elindított kötelező akciózás is támogatta – mutatott rá a GFM.

Az online platform népszerűségét mutatja, hogy nem egész három hét alatt 615 ezer látogatója volt, és összesen több mint 42 millió letöltés történt az oldalon. A szabadszavas keresések száma megközelíti a 234 ezret, amelyek során a látogatók leggyakrabban továbbra is a tej, a csirkemell, a sajt és a vaj szavakra kerestek. Az árfigyelő rendszert létrehozó munkacsoport tagjai továbbra is dolgoznak azon, hogy újabb, felhasználóbarát fejlesztésekkel egészítsék ki a rendszert. A cél, hogy a szankciós infláció leszorítása és a családok megvédése érdekében tovább fokozódjon a piaci verseny és a vásárlók minél komplexebb segítséget kapjanak a számukra legkedvezőbb ajánlatok kiválasztásában.

Az árfigyelő célja, hogy az egyes élelmiszeripari termékek napi eladási árának megjelenítésével segítse a fogyasztói döntéseket, és a piaci verseny fokozásán keresztül lejjebb szorítsa az árakat, ezzel is hozzájárulva a szankciós infláció mielőbbi letöréséhez, a családok megvédéséhez. Az adatok már a rendszer elindítását követő első két hétben is az árfigyelő hatékonyságáról tettek tanúbizonyságot, amit az elmúlt hét során szolgáltatott napi áradatok még tovább erősítettek – magyarázta a GFM. Az árfigyelő érdemben fokozza a versenyt és eredményesen szorítja le az árakat – összegezte a minisztérium.

Illusztráció: Pixabay.com