quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 23. vasárnap
  -  Alfréd
Vásárhely

A menetlevél és a GPS ügyében is csak a duma ment Márki-Zaytól

2023. július 16.

Teljességgel hiányzik az oly sokat emlegetett transzparencia a hódmezővásárhelyi polgármester hivatali gépjárműhasználatából. Ez ügyben is csak a duma ment, közben sehol a menetlevelek, sehol a GPS-koordináták. Mindez egy közérdekű adatigénylésből derült ki.

Mindennek nevezhető Márki-Zay Péter hivatali gépjárműhasználata, csak átláthatónak nem. Miközben a polgármester szavakban rendkívül büszke az úgynevezett transzparenciára, ebben az ügyben is csak az ígérgetés meg a duma ment, átláthatóság helyett pedig csak maszatolás és titkolózás van a torony alatt – derült ki egy közérdekű adatigénylésből.

Emlékezetes, az előző évek során lapunk is többször írt róla, hogy Márki-Zay Péter országos politikai kampánykörútjai, politikai rendezvényei, illetve bírósági peres ügyei, tárgyalásai és médiaszereplései kapcsán visszatérően felmerültek a kérdések, pontosan mikor és milyen jogcímen használta a polgármester a város hivatali autóit. Hiába bukott le, hogy önkormányzati járművel kampányolgat az országban, Márki-Zay folyamatosan igyekezett tagadni, hogy nem az önkormányzattal, polgármesteri tisztségével függött volna össze egy-egy autóhasználat, legyen szó

A városvezető ugyanakkor teljes átláthatóságot is ígért megszólalásai során: GPS-nyomkövetőt az önkormányzati járművekbe, bizonyító erejű menetleveleket satöbbi, satöbbi. De vajon így is lett? Erre volt kíváncsi Cseri Tamás (Fidesz-KDNP) képviselő, aki közérdekű adatigénylést nyújtott be az önkormányzathoz, hogy megtudja, a gyakorlatban mennyire sikerült megvalósítania a transzparenciát Márki-Zaynak. Spoiler: sehogy.

A városatya felhívta a figyelmet: Márki-Zay arról tájékoztatta a közvéleményt, hogy a hivatali autókba olyan rendszert fognak beszereltetni, amelynek segítségével GPS-koordináták alapján is lehet követni az adott személygépkocsi útját, elkerülendő a visszaéléseket. Cseri erre hivatkozva azt kérte, bocsássák a rendelkezésére a polgármester által használt hivatali személygépkocsik (Škoda Superb, VW Multivan) 2022-es és 2023-as menetleveleit, valamint a GPS-koordinátákra vonatkozó adatokat is. Másrészt arról érdeklődött, hogy a polgármester hivatali gépkocsijai 2022-ben mennyit mentek, mely napokon, milyen ügyben, és mekkora költséggel járt ez.

Se menetlevél, se GPS-koordináták…

A hivatal válasza egyszerre volt semmitmondó és terelő, valamint leleplező. A VW-Multivan esetében azzal hárítottak, hogy annak tulajdonosa és üzembentartója a HMSZ Zrt., így nem kezelnek róla adatot… A Škoda Superb kapcsán elismerték, hiába ígért korábban bármit is a polgármester a vásárhelyieknek: NINCS VEZETVE PAPÍRALAPON MENETLEVÉL. Az önkormányzat azzal magyarázkodott, hogy szerintük a hivatalt semmilyen jogszabály nem kötelezi erre. Az már más kérdés, hogy akkor miért ígért átláthatóságot a szavakban a visszaélések ellen küzdő polgármester…

A GPS-koordinátákra vonatkozó kérdésre nem is reagált a hivatal, amiből azt a következtetést vonhatjuk le, hogy vagy nem is szereltek be ilyen nyomkövető rendszereket a Márki-Zay-féle hivatali autókba, vagy nem vezeti, nem tartja nyilván azokat a város. Ha így van, megint félrevezette a közvéleményt a politikus a korábbi – üres – ígéreteivel. Az önkormányzat összesen annyit árult el, hogy a Škoda Superb 2022-ben 1 millió 670 ezer forint fenntartási költséggel működött.

Hogy melyik önkormányzati tulajdonú, fenntartású autó pontosan mikor, hová, milyen ügyben szállította a politikust, aki egyszerre volt Hódmezővásárhely polgármestere, a baloldal miniszterelnök-jelöltje, az MMM nevű országos politikai mozgalom elnöke és az MMN nevű párt szervezője, arról sem papír alapú menetlevél (mert nem vezetik), sem GPS-koordináták nincsenek. Sehol a transzparencia. Ez pedig így, nagyon úgy tűnik (maga Márki-Zay Péter mondaná): a lehetséges visszaélések melegágya…

Borítóképünk: Márki-Zay Péter önkormányzati tulajdonú kisbusszal érkezik egy 2021-es kalocsai MMM-kampányfórumra