A közösségi közlekedés zászlóshajója lett a tram-train Csongrád-Csanádban

A tram-train beváltotta a hozzá fűzött reményeket, ennek az új közösségi közlekedésnek a szíve-lelke az, hogy vasút és villamos is egyszerre, az utasforgalom pedig folyamatosan növekszik – hangzott el a Rádió 7 Közös nevezőjében, amelynek vendége Hegyi Zsolt, a MÁV Start Zrt. Szolgáltatásfejlesztési és értékesítési vezérigazgató-helyettese volt.
Június végén a projekt zárása következik, az elmúlt másfél év során rengeteg minden történt a tram-train háza táján.
Hegyi Zsolt, a MÁV Start Zrt. Szolgáltatásfejlesztési és értékesítési vezérigazgató-helyettese a Rádió 7 Közös nevezőjében kiemelte, másfél éve kezdődött meg az utasforgalmi próbaüzemmód, és azóta sok sok bővítés lépett életbe fokozatosan.

Kezdetben egy óránként járt a tram-train, mára már 20 percenként közlekedik csúcsidőben és az éjszakai menetrend is beállt.
„Kulcsszerepe lett mára a tram-trainnek a közösségi közlekedésben, aminek szíve-lelke, hogy vasút és villamos is. Komoly kihívás volt ez, hiszen az országban korábban ilyen még nem volt, Vásárhelyen pedig villamosvonalat kellett építeni. Emellett Szegeden létrejött egy komplex karbantartó üzem is, ami a legkorszerűbb, és ahol A-tól Z-ig karbantartják a tram-train járműveket, folyamatosan, többek között egy kerék-eszterga is rendelkezésre áll. Mindez azt szolgálja, hogy zökkenőmentes és biztonságos legyen mindig a közlekedés. Már elmondható, a közösségi közlekedés zászlóshajója lett a tram-train Csongrád-Csanádban” – részletezte Hegyi Zsolt.

Hozzátette, a szerelvényeket vezető kollégák kiképzése is egy nagyobb része volt a projektnek, hiszen a mozdonyvezetőknek tudnia kell a vasúti és a villamos vonalon is vezetni a járműveket, a jegyellenőrzés pedig egy hibrid műfaj. A mindennapokban összességében majdnem 100 fő dolgozik, hogy minden rendben menjen a tram-trainnel, ebbe beletartoznak a mozdonyvezetőkön és jegyellenőrökön kívül a forgalomirányításért felelős munkatársak, a járműbázison dolgozók is.
Hibrid üzem, vasút és villamos házassága, és Szegeden is beváltotta a reményeket, itt az egyes villamost kellett a tram-trainnek kiváltania, Vásárhely felé pedig a Volánbusszal kellett egyeztetni nem keveset, hogy akik más településekre utaznának tovább Vásárhelyre beérve, könnyen és kényelmesen elérjék a környező települések buszjáratait – tudtuk meg.
Mint fentebb írtuk, másfél év alatt beállt az éjszakai járatok rendje is, ez nemcsak a szórakozni vágyóknak biztonságos megoldás, hanem a munka miatt késő este ingázóknak is.

Folyamatosan mérik az utazók igényeit, igyekeznek ehhez igazítani a továbbiakat is, ugyanakkor a május egytől bevezetett vármegye- és országbérlet már most érezteti hatását, 10 százalékkal nőtt a tram-trainre bérletet váltók köre mindössze egy hónap alatt.
Hegyi Zsolt a bérletekkel kapcsolatban kiemelte, míg korábban a munkahely és lakóhely, illetve diákok esetében az iskola és a lakóhely között volt csak lehetőség kedvezményes bérletet venni, addig most bárhová lehetőség nyílt és nyílik erre.

Még megtudtuk, a tram-train jegyváltások 60 százaléka online történik mára már, az applikáció is rendkívül közkedvelt. Ezzel egyébként rengeteg papírt is megspórolnak, így tehát környezetkímélő nemcsak a tram-train közlekedése, de a jegyváltás is az ezzel történő utazásra.