Hatalmasat kaszált a tavalyi évben Márki-Zay Péter kedvenc közétkeztetési cége!

Egy év alatt közel megháromszorozta forgalmát a vásárhelyi menzát is üzemeltető Pest vármegyei magáncég, a Prizma Food Kft. Több mint 2,7 milliárdos nettó árbevétel, 18,5 milliónál is nagyobb nyereség, 15 milliós osztalékfizetés – ízletes falatokat hozott a konyhára a tulajdonosoknak a 2022-es esztendő. Vásárhelyen közben borzalmasan sok a kifogás és a panasz a szolgáltatásukkal kapcsolatban, a diákok és a szociálisan rászorulók is menekülnek a menzáról.
A 2022-es év gazdasági nehézségei – háború, szankciók, magas infláció, energia- és élelmiszerár-robbanás stb. – sem törték meg a Prizma Food Szolgáltató Kft. lendületét. Mindez a Péteri székhellyel működő vállalkozás a napokban nyilvánosan is elérhetővé vált beszámolójából, valamint annak mellékletéből derül ki. Mint ismeretes, Márki-Zay Péter polgármester és balliberális közgyűlési többsége 2022. január 1-jétől szervezte ki a vásárhelyi közétkeztetési szolgáltatást a Pest vármegyei magáncégnek (melynek tulajdonosa a Prizma Befektetési Zrt.).
A Prizma Food az elmúlt években valósággal szárnyalt, és ezt tavaly is folytatta. 2020-hoz képest közel megnégyszerezték, 2021-hez viszonyítva csaknem megháromszorozták forgalmukat. Az immár az első vásárhelyi évüket is magában foglaló 2022-es nettó árbevételük egészen 2,745 milliárd forintig szaladt föl (három éve 762 milliót, két éve 1,116 milliárdot mutattak még csak fel). A korábbi évekhez képest ugyan csökkent valamelyest az adózott eredményük (2020-ban 45, 2021-ben 186 millióig kúszott), de azért a 18,56 milliós haszonra sem lehet panasz. A megsokszorozott forgalom és a csinos nyereség láttán az alapító 15 millió forint osztalékkifizetésről döntött a Prizma Foodnál.
… eközben Vásárhelyen: emelkedő díjak, nem szűnő lakossági panaszok
Miközben a gazdasági, üzleti adatok azt mutatják, hogy a Prizma Food rendkívül sikeresen és hatékonyan működik a közétkeztetési piacon, addig a cég által üzemeltetett vásárhelyi menzával kapcsolatban már jóval több jóval több negatívum merül fel. A Promenad24 az elmúlt másfél évben folyamatosan érkező olvasói visszajelzések alapján rendszeresen beszámol róla, hogy rengeteg a kifogás az ételek minőségével, ízvilágával kapcsolatban. A Prizma Food azzal mentegetőzik, hogy ők csak az EMMI-rendeletet tartják be, valamint visszatérően a sajtót, a Promenad24-et támadják azért, mert teret adunk az olvasói panaszoknak (ha például dohos krumpliból főtt a leves, vagy kicsit „szőrös” a husi, netán nagyítóval kell keresni a színhúst). Márki-Zay Péter polgármester pedig rendre a magáncég mellé áll a menzával kapcsolatban kritikus vásárhelyiekkel szemben.
A városi közgyűléseken nyilvánosan ismertetett számokból ugyanakkor az körvonalazódik, hogy a vásárhelyiek menekülnek a menzáról, hiszen drasztikus lemorzsolódás volt megfigyelhető az elmúlt hónapokban mind az iskolai, mind a szociális étkeztetésben, s nehéz arra gondolni, hogy ez a csökkenés nem áll összefüggésben a minőséggel. Ahogy többször leszögeztük már: totális kudarcnak tűnik a menza kiszervezése!
De ha már a Prizma Food kiváló gazdasági, üzleti eredményeit méltattuk, érdemes azt is megemlíteni, hogy Hódmezővásárhelyen a város brutális mértékben, 33-36 százalékkal megemelte a közétkeztetési díjakat 2023. január 1-jétől. A Pest vármegyei vállalkozás is benyújtotta a magasabb számlát, a tavalyi 558 millió helyett 720 millió forintot akartak kérni a szolgáltatásért az idei évre. Lakossági panaszözön ide vagy oda, ezt a 29 százalékos drágítást Márki-Zay és balliberális közgyűlési többsége csuklás nélkül be is nyelte. Az idősotthonokat fenntartó Hódmezővásárhelyi Többcélú Kistérségi Társulás azonban jelezte, csak 7 százalékos emelést tud elfogadni, ami azt jelenti, hogy végül 688 millió forintot kell majd kiperkálni a Prizma Foodnak.
Boros Attila, a magáncég ügyvezetője a májusi közgyűlésen „övön alulinak” minősítette, hogy a kistérség csak 7 százalékos emelést hagyott jóvá, miközben az étlappal kapcsolatban szerinte rendkívül sok a kérésük. A cégvezér nagy kegyesen jelezte, hogy „kipótolják” ezt a 32 milliós kieső költséget. Az elmúlt évek növekedését, a 2022-es forgalmukat elnézve úgy tűnik, azért csak bele fog férni valahogy…
A fotó illusztráció, archív, olvasói