quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 23. vasárnap
  -  Alfréd
Makó

Több mint 6 milliárd forintos veszteséggel zárta a 2022-es évet a ContiTech

2023. június 12.

A makói és a váci gumigyárat üzemeltető cég, a ContiTech Fluid Automotive Hungária Kft. 2021-hez képest enyhén növelte ugyan árbevételét, de jelentősebb mínuszt termelt, mint az előző évben. Az autóipart sújtó válság a Continentalt sem kímélte. Nyilvános beszámolóikból, jelentéseikből az is kiderül, miért kellett indonéz munkásokat alkalmazni, mennyibe került a foglalkoztatásuk, s hogy mi határozza meg a jövő stratégiáját Makón.

60,378 milliárd forintos forgalommal zárta a 2022-es évet a ContiTech Fluid Automotive Hungária Kft. A német tulajdonban lévő gazdasági társaság – mely Makón egy nagyobb, Vácott egy kisebb gumigyárat üzemeltet – a 2021. évi 59,862 forintos nettó árbevételhez képest picikét tehát növekedni tudott a gazdasági szempontból igencsak keserves esztendőben, ugyanakkor a korábbi időszak teljesítményétől így is jelentősen elmaradt az eredménye. 2018-ban ugyanis még 80,702, 2019-ben pedig 73,136 milliárdos forgalommal büszkélkedhetett a cég.

Az elmúlt öt év legnagyobb veszteségét produkálták

A jellemzően alakos autóipari csövek gyártásával foglakozó vállalkozás zsinórban a negyedik évben termelt veszteséget, de most jelentkezett a legnagyobb mínusz a társaságnál. Az adózott eredményük ugyanis -6,075 milliárd forint volt 2022-ben. Utoljára 2018-ban mutatott – akkor 2,644 milliárdos – nyereséget a mérleg a ContiTechnél, az azt követő években 3,294 milliárd, 3,384 milliárd, majd 439,19 millió forint veszteség szerepel a nyilvánosan elérhető adataikban.

A beszámolójuk mellékletéből azt is kiderül, hogy a tavalyi évben 1918 főről 1633 főre csökkent a vállalkozás átlagos létszáma. A két gyár között ez a következőképpen oszlott meg: Makón 1315, Vácott 318 főt foglalkoztattak. Azt is kiolvashatjuk emellett az anyagból, hogy a ContiTech a 2022-es évben összesen 528,77 millió forint iparűzési, illetve 31,34 millió forint építmény- és telekadót fizetett meg az önkormányzatoknak.

Jó hír, hogy Makón növekszik a vevői megrendelésállomány

A cég egyébként közel 97 százalékban a külföldi piacokra termel. A teljes forgalmából 58,356 milliárdot tesz ki az exportértékesítés, a belföld esetében ez az adat 2,022 milliárd forint. Kézenfekvő, hogy a legjelentősebb termékértékesítést az anyaország Németországgal folytatják 34,143 milliárd forint értékben. A legnagyobb EU-s célterületeik emellett Ausztria (3,145 milliárd), Szlovákia (2,559 milliárd), valamint Lengyelország (2,036 milliárd). Ami az EU-n kívüli országokat illeti, Nagy-Britannia (6,103 milliárd) és Brazília (1,889 milliárd) emelkedik ki a sorból az értékesítés tekintetében. A beszámoló mellékletében a cég kiemeli, hogy míg Németország esetében 5,491 milliárddal nőtt a forgalom (elsősorban is a Daimler/Mercedes-Benz jóvoltából), addig az EU-n kívüli termékértékesítések – leginkább a Volkwagen (Brazília) és a Ford (Nagy-Britannia) vevőik kapcsán – némi csökkenést mutattak.

„A vevői megrendelésállomány a váci telephelyen csökkenő, a makói telephelyen növekvő tendenciát mutat, ezenfelül pozitív hatása van a leértékelődő forintárfolyamnak” – olvasható a ContiTech összefoglalójában. A beszámoló mellékletében a gazdasági társaság kitér azokra a gazdasági körülményekre is, melyek a 2022-es évben nehezítették, negatívan érintették a működésüket, illetve általában az autóipar helyzetét. Ezek között említik például

  • az alapanyag- és az energiaárak folyamatos emelkedését,
  • az ebből fakadó folyamatos ártárgyalásokat a vevőkkel,
  • a korábbi félvezetőhiány és Covid-19 lecsengése utáni keresletemelkedést a benzin/hibrid autók esetében,
  • a geopolitikai helyzetet,
  • a vevők részéről mutatkozó növekvő tisztasági követelményeket,
  • valamint azt az autóipari trendet, hogy a belső égésű technológiából az elektromobilitás felé történik elmozdulás.

Ezért volt szükség az indonéz vendégmunkásokra Makón

A ContiTech nyilvános jelentésében arra is magyarázatot ad a cég, hogy miért kellett a 2022-es évben indonéz vendégmunkásokat alkalmazniuk a makói gyárban (magáról a jelenségről korábban több cikket is írtunk itt a Promenad24-en).

„A makói üzem esetében a termékkör elsősorban benzinüzemű autók hűtő-fűtő csöveinek gyártásából áll, ebben az autóipari szegmensben érezhető megrendelésemelkedés volt tapasztalható 2022-ben. Ennek eredményeképpen jelentős mennyiségű túlóra okozott egyrészről többletköltséget, mivel a régióban a termeléshez szükséges szabad munkaerő nem állt rendelkezésre. Másrészt a költségeket a fent említett alapanyag- és energiaárak emelkedése növelte, amit csak részben kompenzált a vevőktől az eladási árak újratárgyalásával nyert ún. price-pull, vagy árkompenzáció. A makói üzem működését tovább nehezítette a IV. negyedévben bekövetkezett backlog helyzet, ami a gyártáskapacitások feletti rendelésekből keletkezett. A backlog helyzet csak év végére normalizálódott, viszont következményeként jelentős költségeket kellett elkönyvelnünk prémium fuvarokra, illetve a nagyobb vevők (BMW, Mercedes-Benz, Volkswagen) által delegált eszkalációs menedzserekre. A fenti kapacitásgondok orvoslásának egyik fontos lépése volt a harmadik országbeli, indonéz munkavállalók alkalmazása a makói üzemben. Cégünk különös figyelmet fordított az új kollégák integrálására és szakszerű képzésére” – részletezik a dokumentumban.

A beszámoló mellékletében az is szerepel, hogy az indonéz munkavállalók foglalkoztatásának éves költsége 25,887 millió forintra rúgott.

A ContiTech arra is kitér: pozitív technológiai fejlemény a makói üzem esetében, hogy elkezdődött nagyobb tételben az úgynevezett TPV technológia sorozatgyártása, ami a tisztán elektromos platformok esetében határozhatja meg a jövő stratégiáját.

Fotó: MTI/Rosta Tibor