Már a forgatókönyvírók is aggódnak, hogy a mesterséges intelligencia elveszi a munkájukat

A magyarországi szakma ingerküszöbét ugyan még nem igazán érte el, de a világ legjelentősebb filmes nagyhatalmában a forgatókönyírók már olyan garanciákat követelnek, amelyek megvédik őket attól, hogy a mesterséges intelligencia elvegye a kenyerüket.
Figyelmbe véve, hogy a hollywoodi álomgyár produkciói az utóbbi időkben sokak szerint egyre sematikusabbá válnak, ez a félelem nem is légből kapott. A helyzetet pedig tovább bonyolítja az a kérdés: mi legyen, ha a mesterséges intelligencia jogdíjas tartalmat felhasználva állít elő „új alkotásokat”.
Közel két hete tart az amerikai forgatókönyvírók sztrájkja. Az érdekeiket képviselő Amerikai Forgatókönyvírók Céhe (WGA) egy sor kérést intézett a legnagyobb amerikai filmstúdiókat képviselő Mozgókép- és Televíziós Producerek Szövetségéhez (AMPTP).
Az érdeképviseleti szövetség azt szeretné elérni, hogy a producerekkel kötött megállapodásuk hatálya alá tartozó projektekben a mesterséges intelligencia ne alkothasson és ne írhasson át irodalmi szöveget, valamint ne legyen forrásanyagként használható. Ezeken felül azt is követeli a WGA, hogy a megállapodás hatálya alá tartozó szellemi termékeket ne lehessen felhasználni a mesterséges intelligencia fejlesztésére.
Ryan Steelberg a Veritone mesterséges intelligenciával foglalkozó technológiai vállalat társalapítója és vezérigazgatója viszont a Fox News Digitalnak nyilatkozva úgy vélekedett, hogy a mesterséges intelligencia előbb-utóbb egy olyan eszköz lesz, amely versenyelőnyt fog szerezni azok számára, akik elfogadják, ahelyett, hogy teljesen elvetnék az alkalmazását.
A mesterséges intelligencia színrelépésének a történetek megalkotásában jogi kérdéseket is felvet.
Domenic Romano ügyvéd a Fox News amerikai televíziós hálózatnak elmondta, hogy a mesterséges intelligencia nem – különösen a közeljövőben – fogja helyettesíteni az emberi kreativitást és szakértelmet, valószínűleg eszközként fog szolgálni, hogy segítse a forgatókönyvírókat a mesterségükben.
„A végeredmény továbbra is az író készségén és tehetségén múlik majd, legalábbis a közeljövőben” – vélekedett.
Romano azonban elismeri, hogy a mesterséges intelligencia alkalmazása jogi bonyodalmakkal jár, ahogyan utat tör magának az iparágban.
Az MI ugyanis szerzői jogvédelem alatt álló anyagokat használ fel. „A szerzői jogi hivatal jelenleg vizsgálja az MI-technológiák által felvetett szerzői jogi és szakpolitikai kérdéseket, beleértve az MI-eszközökkel létrehozott művek szerzői jogának hatályát és a szerzői jogvédelem alatt álló anyagok felhasználását az MI képzésében”
– tette hozzá az ügyvéd.
A WDA mesterséges intelligenciával kapcsolatos aggályai egyelőre a magyarországi ingerküszöböt kevésbé érték el. Köbli Norbert forgatókönyvíró azonban már kifejtette a véleményét a témában.
„Ez szerintem most egy hisztéria, hogy hirtelen még a mesterséges intelligenciát is szabályozni akarják. Én nem félek a mesterséges intelligenciától, mert eredeti, új tartalmat nem fog tudni előállítani. Szintetizálni tud, már létezőkből össze fog gyúrni forgatókönyvet, de az olyan is lesz”
– mondta a Balázs Béla-díjas művész nemrég az InfoRádióban.
Azt is hozzá kell tenni, Amerikában sokan pont azért félnek a mesterséges intelligenciától, mert ugyan az valóban leginkább másolásra képes, tehát sematikusan tud csak alkotni, de Hollywoodot az utóbbi időkben pont azok a kritikák érik, hogy az álomgyár önmagát ismétli és nem mer kísérletezni. Amennyiben pedig Hollywood tényleg nem tart igényt az emberi kreativitásra, ezt a biztonsági játékot miért ne lehetne az MI-re támaszkodva tovább folytatni?
Forrás hirado.hu