quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 23. vasárnap
  -  Alfréd
Térség

Mesterséges intelligenciával támogatott, BI-alapú döntéstámogató rendszert fejlesztettek ki az SZTE szakemberei

2023. április 30.

Az új NOVA rendszer, csatlakozva az ERP és más szakmai rendszerekhez, jogtárakhoz, különböző komplex pénzügyi problémák megoldásában és feladatok optimalizálásában segíti a cégcsoportok és nagyvállalatok vezetőségeit. A döntéstámogató rendszerrel a vezetők szabadszöveges társalgás formájában beszélgethetnek. A rendszer képes arra, hogy szóban ismertesse a szakértők által összeállított szabálygyűjtemény elemeit, döntéstámogató területeket, elemzési módszereket. Ennek hatására a mesterséges intelligencia, ha szükséges, visszakérdez, további paramétereket kér és pontosítja az adatokat, majd elindítja a kívánt elemzést, amelynek eredményeit, diagramjait megjeleníti és szóban is közli.

A Talentis Consulting Zrt. a Szegedi Tudományegyetemmel konzorciumban 580 millió forint támogatást nyert a „Mesterséges intelligenciával támogatott, BI-alapú döntéstámogató rendszer kifejlesztése cégcsoportok számára, komplex pénzügyi, jogi feladatok optimalizálására” című projektre.

A 2020 májusa és a 2023 áprilisa között lezajlott K+F projektben egy olyan, mesterséges intelligenciával támogatott, üzleti intelligencia-alapú (BI) döntéstámogató rendszert (szoftver rendszer és vezetéstámogató módszer) hoztak létre, amely előre rögzített szabályok alapján gyűjt információkat, majd ezek intelligens elemzését követően magyar nyelven segítséget nyújt a menedzsmentnek a különböző befektetési, pénzügyi, számviteli és tenderezési folyamatokban. Az új NOVA rendszer, csatlakozva az ERP és más szakmai rendszerekhez, jogtárakhoz, különböző komplex pénzügyi problémák megoldásában és feladatok optimalizálásában segíti a cégcsoportok és nagyvállalatok vezetőségeit. Az új döntéstámogató rendszer és vezetéstámogató módszertan alapja a pénzügyi, termelési területekhez értő, tanácsadó szakértők által létrehozott szabályrendszer, amely pénzügyi és jogi összefüggéseket tartalmaz. Az eredmények kiértékeléséhez szükséges paramétereket, pénzügyi adatokat a rendszer a felhasználó cégvezető által feltett konkrét kérdések feldolgozását követően, egy DWH adattárházból veszi át, majd BI eszközök segítségével elemzi és megjeleníti.

Az új NOVA döntéstámogató rendszerrel a vezetők szabadszöveges társalgás formájában beszélgethetnek, vagy akár közvetlenül használhatják a nagyobb felkészültséget igénylő BI elemző felületeket. A rendszer képes arra, hogy szóban ismertesse a szakértők által összeállított szabálygyűjtemény elemeit, döntéstámogató területeket, elemzési módszereket. Ennek hatására a mesterséges intelligencia, ha szükséges, visszakérdez, további paramétereket kér és pontosítja az adatokat, majd elindítja a kívánt elemzést, amelynek eredményeit, diagramjait megjeleníti a képernyőn/kivetítőn, és szóban közli az elemzés eredményét. Amennyiben a felhasználó ezt követően szóban kéri, akkor a rendszer megjeleníti a döntés alátámasztó magyarázatát (módszerek, szabályok, adatok) is.

Az SZTE feladata a BI döntések támogatására szolgáló algoritmusok kidolgozása volt. Ehhez különböző adatforrásokat felhasználva készítettek az egyetem szakemberei egy egységes céges adatbázist, ami alapján kialakították a lehetséges BI támogató kérdések listáját. Ilyen kérdés lehet például, hogy melyek azok a budapesti szállodák, amelyek leginkább hasonlítanak az elmúlt kétéves saját tőke és nettó árbevétel alapján a kiválasztott szállodához, vagy melyek azok az ágazatok, amelyeknek legalább 10%-kal nőtt a nettó árbevétele az elmúlt öt évben. A kérdések válaszainak kialakításához számos gépi tanulási és mesterséges intelligencián alapuló algoritmust tanítottak be, és a legjobb eredményt elérőt választották ki. A gyorsan változó pénzügyi környezet támogatására lehetőség van az adatbázisban lévő adatok frissítésére, vagy további adatok felvételére is, így a felhasználók mindig megbízható és naprakész tanácsokat kapnak.