quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 23. vasárnap
  -  Alfréd
0-24

Lázár János: igazságosabb lesz a közlekedés

2023. április 27.

A két új bérlet legnagyobb kedvezményezettjei valóban a vidéken élők lesznek, de jobban járnak vele a fővárosban, illetve a nagyvárosokban élők is – emelte ki a Magyar Nemzetnek adott interjújában a jegypénztáraknál holnaptól elérhető új vármegye- és országbérletekről az építési és közlekedési miniszter. Lázár János hangsúlyozta: egy átlagos háztartásban a több tízezer forintot is elérheti a havi megtakarítás.

– Magyarországon négy-, négy és fél millió ember ingázik naponta az otthona és az iskolája, munkahelye között. Többségük vidéki: egyike azoknak a magyaroknak, akiknek eddig kevesebb jutott a közösből, mint a fővárosban élőknek. Ezért fogalmazok úgy, hogy az új vármegye- és országbérletekkel nemcsak olcsóbbá és egyszerűbbé tesszük a közösségi közlekedést, de igaz­ságosabbá is – mondta el a Magyar Nemzetnek az építési és közlekedési miniszter. 

A jegypénztáraknál holnaptól lesz elérhető az új vármegye- és országbérlet. 

Lázár János erről elmondta: az új megoldásokkal senki sem járhat rosszabbul, hiszen minden korábbi bérlet- és jegytípus megmarad ezután is, csupán a kínálat bővül egy olyan megoldással, amely a magyar családok többségének érdemi, akár havi több tízezer forintos megtakarítást jelent majd.

− Az elmúlt évtized egyik legjelentősebb támogatása, amit a hazai közösségi közlekedés kapott, az volt, hogy Magyarország kormánya nem emelte a tarifákat. Ez jelentős támogatás, amiből azonban eddig nem egyenlő mértékben részesedtek a fővárosban és a vidéken élők – magyarázta a miniszter.

Hozzátette: ennek köszönhetően alakultak ki az olyan aránytalanságok, hogy míg egy Szeged–Hódmezővásárhely bérlet 24 500 forintba, egy Cegléd–Budapest pedig 57 100 forintba került havonta, addig Budapesten – az állami támogatásnak köszönhetően – akár tízezer forintnál is kevesebbért használhattuk a főváros teljes közösségi közlekedési rendszerét. Az új megoldással azonban most ugyanezt az állami segítséget megadják a vidéki ingázóknak is, akik az előbb említett összegekhez képest ezentúl mindössze 9450 forintért, vagyis egy vármegyebérlet áráért utazhatnak, ráadásul már nem csupán az otthonuk és a munkahelyük között, hanem bárhol a megyében. Nem is beszélve a diákok 90 százalékos támogatású bérletéről, amely szinte jelképes összegbe, mindössze 945 forintba kerül majd havonta. (Az országbérlet esetében 30 napra 18 900 forint a teljes árú, és mindössze 1890 forint a diákoknak járó kedvezményes bérlet – a szerk.)

– Az ingázáson keresztül a két új bérlet legnagyobb kedvezményezettjei valóban a vidéken élők lesznek, de jobban járnak vele a fővárosban, illetve a nagyvárosokban élők is, valamint általában a családok, hiszen a munkába, iskolába járás mellett a hétvégi kirándulásokat is olcsóbbá és egyszerűbbé teszi majd egy olyan bérlet, amely kevesebbe kerül, mint egy tank benzin, a helyközi közlekedésben pedig szintén korlátlanul használható országszerte.

Összességében egy-egy átlagos háztartásban a több tízezer forintot is elérheti a havi megtakarítás 

– mutatott rá a szakminiszter. – A vármegye- és országbérletek tehát hozzájárulnak a rezsiköltségek csökkentéséhez is, ami a mai inflációs környezetben különösen fontos szempont volt a kormány számára – fűzte hozzá.

Lázár János emlékeztetett arra, hogy a két új bérlet koncepciójával már Palkovics László minisztériuma is foglalkozott, a végleges konstrukciót azonban – időben megelőzve egyébként a hasonló elven működő német vagy osztrák díjtermékeket is – a MÁV–Volán-csoport szakemberei dolgozták ki.

Mint mondta, ez a két új bérlet egy nagyobb változás kezdete, amelyre hamarosan újabb fejlesztések épülnek: az Építési és Közlekedési Minisztérium vezetésével készülnek az egységes menetrend bevezetésére, valamint arra, hogy egységes digitális platformja legyen az útvonaltervezés és a jegyvásárlás mellett az utastájékoztatásnak is.

Mindezek alapjának tekinthető a május elsejétől használható, 30 napra érvényes vármegye- és országbérlet, amely a MÁV, a Volánbusz és a GYSEV helyközi járatain, illetve – Budapest határáig – a HÉV-en megteremti az úgynevezett tarifaközösséget. Vagyis annak a lehetőségét, hogy az emberek egyetlen bérlettel minden, az állam által nyújtott közösségi közlekedést igénybe vehessenek Magyarországon. A tárcavezető szerint a következő nagy kérdés az, hogy a települési önkormányzatok közül, ahol helyi közösségi közlekedés van (például Nyíregyházán, Debrecenben, Szegeden vagy akár Budapesten) melyik csatlakozik ehhez a konstrukcióhoz.

– A rendszer „oldalról” nyitott, azaz bármelyik város belekapcsolódhat. Ez elsősorban nem az államon, hanem a helyi önkormányzatokon múlik – közölte Lázár János, aki azt is elárulta a lapnak, hogy Zalaegerszeggel már tárgyalnak a mielőbbi csatlakozásukról a nemzeti tarifaközösséghez. Ez azt jelentené, hogy a magyar városok közül először a zalai megyeszékhely lakói utazhatnának mind­össze havi 9450 forintért nemcsak a MÁV és a Volánbusz, hanem a helyi közlekedés járatain is. A május elsejétől érvényes vármegye- és országbérleteket holnaptól lehet megvásárolni a jegypénztáraknál, de a MÁV-appliká­ción keresztül már most is elérhető azoknak, akik regisztráltak a szolgáltatásra.

Forrás: Magyar Nemzet