Lázár János: Márki-Zay Péter magát már lenullázta, most Vásárhellyel is ezt teszi

Hódmezővásárhely polgármestere tavaly megbukott az országos politikában, helyben pedig most bukik meg végleg. Az elmúlt időszakban kiderült, Márki-Zay Péter már a város üzemeltetésének, működtetésének feladatain is képtelen úrrá lenni – mondta a Rádió 7 Közös Nevezőjében Lázár János. Az országgyűlési képviselő, építési és közlekedési miniszter a térségünkbe tervezett közlekedési nagyberuházásokról és arról is szólt, hogy az idén befejeződhet a Hagymatikum Gyógyfürdő bővítése, de hamarosan egy jelentős nagybefektető is érkezhet a makói ipari parkba.
Hódmezővásárhely választópolgáraként szomorúsággal és aggodalommal tölti el, hogy gyakorlatilag összeomlott az önkormányzat működése – mondta el a Rádió 7 Közös Nevezőjében Lázár János. Az országgyűlési képviselő, építési és közlekedési miniszter szerint Márki-Zay Péter polgármester a tavalyi választáson lenullázta magát, most pedig a várost is lenullázza. A jövő évi önkormányzati választáson új vezetést kell választania a közösségnek, amely képes üzemeltetni, működtetni és fejleszteni is a települést – szögezte le.
Lényegében fölszámolja önmagát a vásárhelyi önkormányzat
Lázár Jánost annak kapcsán kérdezték, hogy az elmúlt hetekben lemondott Vásárhelyen két alpolgármester, a jegyző, az aljegyző, az adócsoport vezetője, de nincs jogi irodavezető sem, és távozott több fontos önkormányzati cég vezetője is. „Tavaly a választásokon a polgármester úr megbukott az országos politikában, most pedig helyben bukik meg, véglegesen. Ki kell még bírnunk egy évet, mire a városnak új polgármestere lesz, de az teljesen nyilvánvaló, hogy új városvezetésre van szükség. Akik jelenleg ott vannak a városházán – ha még vannak egyáltalán, mert nagy részük elhagyja a süllyedő hajót –, azok teljes egészében alkalmatlanok a közösség vezetésére, szervezésére, az itt élők életkörülményeinek javítására” – fejtette ki.
Hozzátette, nyilvánvalóan befolyásolja Hódmezővásárhely mozgásterét, hogy a polgármestere semmit sem tud elintézni, mert már senki nem áll vele szóba a politikában, de sokkal komolyabb baj, hogy ma már nem is a fejlesztések elmaradása miatt kell bosszankodniuk a vásárhelyieknek, mert fejlesztésről már szó sincs, a városvezetés a település üzemeltetésén, működtetésén képtelen úrrá lenni. Még a közgyűlést sem tudják megtartani. „A polgármestert a saját emberei hagyják ott. Lényegében fölszámolja önmagát a hódmezővásárhelyi önkormányzat, és egyszerűen elsüllyed, működésképtelenné válik. Ez minden vásárhelyinek komoly problémát jelent” – fogalmazott erről. A vezető beosztású tisztségviselők sorozatos távozása Lázár szerint egyértelmű bizonyíték arra, hogy olyan összeférhetetlenség, személyes probléma áll fenn, ami a jelenlegi polgármesterrel lehetetlenné teszi az együttműködést. Hozzátette, neki ez személyes tapasztalata is, hiszen megpróbált együttműködni Márki-Zay Péterrel, de be kellett látnia, hogy ez lehetetlen.
„Márki-Zay Péter lenullázta magát. Vele nem lehet együtt dolgozni, vele nem fog Vásárhely fejlődni, és ha jövőre is őt választják a vásárhelyiek, akkor lenullázzák a városukat is. Ez egy totális zsákutca. Nem tehetünk mást, mint várunk, reménykedünk, hogy valahogy elvergődünk jövő tavaszig, amikor egy új csapatot kell a városházára küldeni az itt élőknek. Mindegy, milyen párthoz tartoznak, csak működjön a város, legyen polgármestere, mert jelenleg nincs, aki vezesse Vásárhelyt” – húzta alá.

A vásárhelyiek mindig megvédik a kórházat
Lázár János arról is beszámolt, örvendetes fejlődés ugyanakkor a város életében a kórház két új osztályának átadása. A képviselő az ünnepségről érkezett a Rádió 7 stúdiójába, reggel avatták fel ugyanis a vásárhelyi kórház új gyermek- és új belgyógyászati osztályát, amiről külön cikkben tudósítottunk. Úgy értékelt, a jövőben a 21. századi elvárásoknak és a legkomolyabb nyugati követelményeknek megfelelő infrastruktúra segíti a már eddig is rendkívül magas színvonalú szakmai munkát a két osztályon. „Nagy sikernek tartom ezt a szatmárnémetiekkel való összefogás révén megvalósult beruházást, amely a vásárhelyiek kitartását, szorgalmát dicséri. Ez a fejlesztés annak is köszönhető, hogy a vásárhelyiek 2006-ban nem mondtak le a kórházról, amikor Gyurcsányék be akarták záratni, tönkre akarták tenni” – fejtette ki. Arra is kitért, hasonló törekvések sajnos a jelenlegi városvezetés részéről is érzékelhetőek: megdöbbentőnek tartja, hogy a polgármester folyamatosan bünteti, bírságolja, el akarja lehetetleníteni az egészségügyi intézményt. „A vásárhelyiek mindig megvédik a kórházukat” – üzente.
Villamos kötheti össze Szabadkát és Vásárhelyt
A határon átívelő egészségügyi beruházás után szóba került, hogy az építési és közlekedési miniszter az elmúlt hetekben találkozott a romániai és a szerbiai minisztertársaival is, a velük folytatott tárgyalások pedig a térségünket is érintik: jelentős fejlesztésekről állapodtak ugyanis meg. Lázár János elárulta, az Észak-Szerbiával, Vajdasággal való történelmi együttműködést erősíti, hogy az idén megvalósul a Szeged-Szabadka vasúti összeköttetés, és azt tervezik, hogy villamosforgalmat is kialakítanak Szeged és Szabadka, illetve a tram-train segítségével Hódmezővásárhely-Szeged-Szabadka között. „Ez óriási előrelépés lenne, hiszen a hódmezővásárhelyiek és a szegediek is igénybe vehetnék az ottani szolgáltatásokat, átmehetnek oda, mint ahogy az elmúlt 30-40 évben szívesen jártak Szabadkára, de az észak-vajdasági munkaerő Magyarországra való átjutását, az egyetemisták, diákok, bevásárlók, gyógyulni vágyók ide utazását is ez az eszköz fogja segíteni” – vázolta. Közölte, előbb a Szeged-Szabadka, majd a Szabadka-Baja vasútvonal épül meg, de a tárcája mindezek mellett gőzerővel építi a Belgrád-Budapest vasútvonalat is, amelyet 2024-2025-ben adhatnak át, és amely nemcsak 160 kilométer per órás sebességgel teszi lehetővé a két nagyváros közötti közlekedést, de komoly gazdasági, kereskedelmi lehetőségeket nyit meg Magyarország számára.
Arra is kitért, a szerb–magyar és a román–magyar együttműködés keretében intenzíven foglalkoznak Magyarcsanádnál a Maros-híd újjáépítésével, illetve az M43-as autópálya összekötésével, vagyis azzal, hogy az M43-asra menjen ki a teherforgalom. Megkezdik emellett a 47-es főút négysávosításának az előkészítését. Itt előnyt élvez a Békéscsaba és Debrecen közötti szakasz a debreceni autóipari beruházások miatt, de emellett nagy hangsúlyt fektetnek majd a Szeged-Hódmezővásárhely-Békéscsaba vonal korszerűsítésére is. Négysávosítani fogják az utat, amely elkerüli majd a településeket is. A Békéscsaba-Debrecen úthálózat fejlesztése mellett a legsürgetőbb feladat az algyői Tisza-híd négysávosítása, ennek a beruházásnak az előkészítésén már kiemelten dolgozik a miniszter és tárcája – hangzott el.

Egyszerű, olcsó és igazságos az új vármegyebérlet
Lázár János a Közös Nevezőben részletesen szólt arról is, hogy május 1-jétől életbe lép az új vármegye- és országbérletrendszer, amely egyszerű, olcsó és igazságos konstrukcióval teszi hozzáférhetővé a tömegközlekedési szolgáltatást a térségünkben élőknek is. A teljes árú havibérlet 9450, a diákbérlet 945 forint lesz egy vármegyére, az országbérlet pedig 18 900 forintba kerül majd teljes áron, 1890 forintba a diákoknak; aki ezt megváltja, valamennyi buszt és vonatot, illetve a tram-traint is használhatja vele. A politikus szerint az új bérletrendszer minden ingázó család számára jelentős megtakarítást fog eredményezni, hiszen az eddig elérhető bérletekhez képest jelentősen olcsóbb lesz. Emlékeztetett, április 17-e óta működik az Orszagberlet.hu oldal, ahol minden fontos és hasznos információ elérhető. Elárulta, április 24-étől már a MÁV-applikációban, majd 28-ától valamennyi MÁV- és Volán-értékesítési ponton meg lehet majd vásárolni a bérleteket, amelyek május 1-jétől használhatóak.
Kiemelte, ha az új rendszer jól vizsgázik, az lehetőséget és esélyt teremt rá, hogy komoly források érkezzenek a következő időszakban a tömegközlekedésbe. „Ha az igazolódik be, hogy nagy az igény a tömegközlekedésre, az azt mutatja, hogy az emberek nem akarnak elköltözni, nem akarnak autóval járni, tehát ha van jól szervezett tömegközlekedés, akkor érdemes abba invesztálni, érdemes sok pénzt fektetni a vasút korszerűsítésébe, az autóbuszok fejlesztésébe” – mondta Lázár János. Hozzáfűzte, nagyon fontos politikai célkitűzése, hogy aki falun, kisvárosban lakik, az ott jó körülmények között éljen, és akkor is ott maradjon, ha egy nagyvárosba jár dolgozni, ott vesz igénybe szolgáltatásokat. Ehhez a mobilitást, a megfelelő színvonalú közlekedést biztosítani kell – hangsúlyozta.
Lázár János az interjúban úgy fogalmazott: számára miniszterként, országgyűlési képviselőként is rendkívül fontos, hogy folyamatos és élő kapcsolata legyen a választókerületében élő polgárokkal. Ezért tart rendszeresen fogadóórákat (pénteken délután például Makón, de hamarosan Vásárhelyen is), és látogat el időről időre szobafórumokra Makóra, Vásárhelyre és a többi településre. „A politikát húsz éve csinálom, de mindig ragaszkodtam ahhoz, hogy a választókörzetemben élőkkel folyamatosan tartsam a kapcsolatot, találkozzunk, beszéljünk, mert nagyon fontosnak tartom a véleményüket, a javaslataikat és a meglátásaikat. A kritikák is jól jönnek, mert akkor tudom, mi az, ami jól megy és mi az, ami rosszul, min kell változtatni. A központi kormányzásban, a budapesti, szinte tucatnyi miniszterből álló kormányban nagyon fontos, hogy hétköznapi, alapos, alulról jövő információink legyenek” – részletezte. Mint elmondta, a lakossági találkozások alkalmával azt tapasztalja, az embereket leginkább a magas infláció és a háború aggasztja. Mindenütt azt látja, a magyarok határozottan és töretlenül békepártiak. Mindezek mellett a helyi ügyek is élénken foglalkoztatják őket.
2023 végére elkészül a Hagymatikum bővítése
Lázár János e tekintetben nagyszerű hírről tudott beszámolni a makóiaknak, hiszen komoly fejlesztés valósul meg a Hagymatikum fürdőben és a város ipari parkjában is. Úgy fogalmazott, hogy a makóiak szerencsés csillagzat alatt születtek, a fürdőfejlesztést jó időben kezdték el, hiszen a jelenlegi gazdasági körülmények között nem lenne arra esély. A beruházást a Lázár vezette Építési és Közlekedési Minisztérium végzi, a tervek szerint az idei évben végezhetnek is vele. „Az utolsó negyedévre, tehát még az idén szeretnénk a fürdőt befejezni. Most 60-70 százalék között van a készültség, tempósan kell dolgozni a következő hónapokban, hogy ez meglegyen. Még egymilliárdot fogunk költeni a környezet, a terek, az utcák, a járdák, a burkolatok, parkolók rendbetételére, így összességében 10-12 milliárdos nagyberuházással gazdagodhat Makó. Ez komoly hatással lesz a turizmusra, szolgáltatásokra, a fürdőkultúrára. Néhány év múlva Makónak utol kell érnie Gyula városát” – fejtette ki.
Arról is szólt, hogy Makó az ipari parkja kapcsán is jó ütemben hoz döntéseket. „Most egy nagyon nagy ipari fejlesztésen és egy külföldi befektető Makóra hívásán dolgozik a makói önkormányzat, nem rossz eséllyel. Szijjártó Péter miniszter úrral tegnapelőtt leültünk, átbeszéltük az ipari parkok helyzetét, és ha minden jól megy, akkor Makóra tudunk hozni egy nagy külföldi beruházót, egy jelentős befektetést, és egy hatalmas makói iparipark-fejlesztést hajtunk végre” – ismertette.
Címkék:
Makó Hódmezővásárhely Márki-Zay Péter Lázár János önkormányzat közlekedés polgármester fejlesztés beruházás tram-train városháza kórház önkormányzati választás 2024 választás 2024 Hagymatikum építési és közlekedési miniszter Építési és Közlekedési Minisztérium vasútvillamos Polgármesteri Hivatal országgyűlési képviselő ipari park országbérlet vármegyebérlet