quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 04. 16. szerda
  -  Csongor
Vásárhely

150 millió forintos marasztalási pert indított Vásárhely ellen a Volánbusz

2023. január 30.

Nem rendezte megfelelően a Volánbusszal fennálló együttműködését az önkormányzat, és jogszabálysértően szervezte ki a közösségi közlekedést a Jovány Busznak. A vásárhelyi közgyűlés döntése értelmében 2023 végéig szolgáltató állami társaság első körben a 2020-as és 2021-es évek szolgáltatásért járó összegért a napokban marasztalási pert indított. Amennyiben a bíróság döntése megerősíti a Volánbusz jogi álláspontját, százmilliókat fizethet az önkormányzat a helyi buszközlekedés jogszabálysértő és korrupciógyanús átszervezése miatt.

Az ügy előzményeivel már többször is foglalkoztunk a Promenad24 hasábjain. Mint ismeretes, a Tisza Volán Zrt. és DAKK Zrt. mint a Volánbusz Zrt. jogelődjei hosszú évek óta nyújtják a város helyi autóbuszos közszolgáltatását. Legutóbb 2018-ban nyerték el pályázat útján Hódmezővásárhely helyi autóbusz-közlekedési közszolgáltatás ellátásának jogát a 2019. január 1. és 2023. december 31. közötti időszakra. Úgy tudjuk, a közszolgáltatási szerződés végleges szövegében a felek 2019. augusztus 9-én megállapodtak, azonban annak aláírására – a társaság álláspontja szerint az önkormányzatnak felróható okból – nem került sor. Ettől függetlenül 2019. január 1-től a DAKK Zrt., illetve a 2019. október 1-től a jogutód Volánbusz Zrt. folyamatosan – jelenleg is – nyújtja a szolgáltatást a városban, a helyi járatos Volán-buszok ugyanúgy menetrend szerint szállítják a vásárhelyi utasokat, mint azelőtt. Az önkormányzat 2019-ben még fizette is ennek ellenértékét, 2020-tól azonban hirtelen új szelek kezdtek fújdogálni Vásárhelyen, és megváltozott a város hozzáállása.

Emlékezetes, Márki-Zay Péter polgármester (később a „témafelelős” Szabó János polgármesteri tanácsadó, majd alpolgármester bábáskodása mellett) arról döntött, hogy egy ajánlatkérési eljárás keretében a Jovány Busz Kft.-nek szervezi ki a szolgáltatást 2021 márciusától. Azóta erről a Közbeszerzési Döntőbizottság jogerősen megállapította, hogy a város jogellenesen mellőzte a közbeszerzést, a többszörös törvénysértések miatt rekordösszegű, 32 millió forintos bírságot kellett fizetni. Az önkormányzat ezután a konstrukción módosított ugyan, de a lényeg, hogy azóta is a Jovány Busz Kft.-t bízzák meg a szolgáltatással, amiért az önkormányzat vagy annak cége, a HVSZ Zrt. éves szinten százmilliós nagyságrendű összeget fizet.

Csakhogy időközben az is egyértelművé vált, hogy az önkormányzat nem rendezte megfelelő módon a Volánbusz Zrt.-vel fennálló viszonyát. A Közbeszerzési Döntőbizottság határozatai arra is rávilágítottak, hogy a város jogszabálysértő módon járt el a társasággal szemben. A Volánbusz továbbra is úgy értelmezi, hogy élő és érvényes szerződés alapján üzemelteti buszait a városban, ami korántsem alaptalan. Hiszen annak ellenére, hogy nem került aláírásra a végleges szerződés, az állami cég szolgáltatott, amiért a város fizetett, ezt pedig a jog úgy értelmezi, hogy mindkét fél hatályban lévőnek tekintette a szerződést. Érhető módon tehát az elmaradt szolgáltatási díjat szeretné megkapni a közlekedési társaság, amelyet immár három éve, 2020-ra, 2021-re és 2022-re sem fizette ki az önkormányzat.

A felek közötti vitás ügyek (így például az önkormányzat egy 2021-es kijelölő határozata, illetve 2019-es közszolgáltatási szerződés létrejöttének, érvényességének és hatályosságának kérdése) miatt az elmúlt években több jogi eljárás is indult.

A Promenad24 információi szerint az elhúzódó jogvita során a Volánbusz Zrt. végül 2023. január 13-án megindította a marasztalási pert a a Szegedi Törvényszéken. Ebben arra kérik a bíróságot, kötelezze az alperes önkormányzatot a 2020-as évre mintegy 51,7 millió forint plusz késedelmi kamatok, a 2021-es évre pedig körülbelül 96,2 millió forint plusz késedelmi kamatok megfizetésére. A két év vonatkozásában tehát nagyságrendileg 150 millió forintot követel a Volánbusz Hódmezővásárhelytől a szolgáltatásáért, mivel a város és a cég közötti jogviszony lezárására, megszüntetésére a mai napig nem került megfelelően sor. Ráadásul a Volán-buszok továbbra is folyamatosan közlekednek Vásárhelyen, vagyis a „bomba” még mindig ketyeg: a 2022-es évre is várhatóan a 2021-es hasonló számlát állít majd ki a városnak a társaság, és ez 2023-ban is folytatódik… Mindaddig, amíg az önkormányzat nem tudja megfelelően rendezni a viszonyát a közgyűlés döntése szerint 2023 végéig szolgáltató társasággal.

Amennyiben tehát a bíróság döntése megerősíti az állami társaság jogi álláspontját, rendkívül komoly összegeket kell majd fizetnie Vásárhelynek a mulasztásért és a közösségi közlekedés ostoba és korrupciógyanús átszervezéséért. Az ügy fejleményeire természetesen a későbbiekben is visszatérünk.