150 millió forintos marasztalási pert indított Vásárhely ellen a Volánbusz

Nem rendezte megfelelően a Volánbusszal fennálló együttműködését az önkormányzat, és jogszabálysértően szervezte ki a közösségi közlekedést a Jovány Busznak. A vásárhelyi közgyűlés döntése értelmében 2023 végéig szolgáltató állami társaság első körben a 2020-as és 2021-es évek szolgáltatásért járó összegért a napokban marasztalási pert indított. Amennyiben a bíróság döntése megerősíti a Volánbusz jogi álláspontját, százmilliókat fizethet az önkormányzat a helyi buszközlekedés jogszabálysértő és korrupciógyanús átszervezése miatt.
Az ügy előzményeivel már többször is foglalkoztunk a Promenad24 hasábjain. Mint ismeretes, a Tisza Volán Zrt. és DAKK Zrt. mint a Volánbusz Zrt. jogelődjei hosszú évek óta nyújtják a város helyi autóbuszos közszolgáltatását. Legutóbb 2018-ban nyerték el pályázat útján Hódmezővásárhely helyi autóbusz-közlekedési közszolgáltatás ellátásának jogát a 2019. január 1. és 2023. december 31. közötti időszakra. Úgy tudjuk, a közszolgáltatási szerződés végleges szövegében a felek 2019. augusztus 9-én megállapodtak, azonban annak aláírására – a társaság álláspontja szerint az önkormányzatnak felróható okból – nem került sor. Ettől függetlenül 2019. január 1-től a DAKK Zrt., illetve a 2019. október 1-től a jogutód Volánbusz Zrt. folyamatosan – jelenleg is – nyújtja a szolgáltatást a városban, a helyi járatos Volán-buszok ugyanúgy menetrend szerint szállítják a vásárhelyi utasokat, mint azelőtt. Az önkormányzat 2019-ben még fizette is ennek ellenértékét, 2020-tól azonban hirtelen új szelek kezdtek fújdogálni Vásárhelyen, és megváltozott a város hozzáállása.
Emlékezetes, Márki-Zay Péter polgármester (később a „témafelelős” Szabó János polgármesteri tanácsadó, majd alpolgármester bábáskodása mellett) arról döntött, hogy egy ajánlatkérési eljárás keretében a Jovány Busz Kft.-nek szervezi ki a szolgáltatást 2021 márciusától. Azóta erről a Közbeszerzési Döntőbizottság jogerősen megállapította, hogy a város jogellenesen mellőzte a közbeszerzést, a többszörös törvénysértések miatt rekordösszegű, 32 millió forintos bírságot kellett fizetni. Az önkormányzat ezután a konstrukción módosított ugyan, de a lényeg, hogy azóta is a Jovány Busz Kft.-t bízzák meg a szolgáltatással, amiért az önkormányzat vagy annak cége, a HVSZ Zrt. éves szinten százmilliós nagyságrendű összeget fizet.
Csakhogy időközben az is egyértelművé vált, hogy az önkormányzat nem rendezte megfelelő módon a Volánbusz Zrt.-vel fennálló viszonyát. A Közbeszerzési Döntőbizottság határozatai arra is rávilágítottak, hogy a város jogszabálysértő módon járt el a társasággal szemben. A Volánbusz továbbra is úgy értelmezi, hogy élő és érvényes szerződés alapján üzemelteti buszait a városban, ami korántsem alaptalan. Hiszen annak ellenére, hogy nem került aláírásra a végleges szerződés, az állami cég szolgáltatott, amiért a város fizetett, ezt pedig a jog úgy értelmezi, hogy mindkét fél hatályban lévőnek tekintette a szerződést. Érhető módon tehát az elmaradt szolgáltatási díjat szeretné megkapni a közlekedési társaság, amelyet immár három éve, 2020-ra, 2021-re és 2022-re sem fizette ki az önkormányzat.
A felek közötti vitás ügyek (így például az önkormányzat egy 2021-es kijelölő határozata, illetve 2019-es közszolgáltatási szerződés létrejöttének, érvényességének és hatályosságának kérdése) miatt az elmúlt években több jogi eljárás is indult.
A Promenad24 információi szerint az elhúzódó jogvita során a Volánbusz Zrt. végül 2023. január 13-án megindította a marasztalási pert a a Szegedi Törvényszéken. Ebben arra kérik a bíróságot, kötelezze az alperes önkormányzatot a 2020-as évre mintegy 51,7 millió forint plusz késedelmi kamatok, a 2021-es évre pedig körülbelül 96,2 millió forint plusz késedelmi kamatok megfizetésére. A két év vonatkozásában tehát nagyságrendileg 150 millió forintot követel a Volánbusz Hódmezővásárhelytől a szolgáltatásáért, mivel a város és a cég közötti jogviszony lezárására, megszüntetésére a mai napig nem került megfelelően sor. Ráadásul a Volán-buszok továbbra is folyamatosan közlekednek Vásárhelyen, vagyis a „bomba” még mindig ketyeg: a 2022-es évre is várhatóan a 2021-es hasonló számlát állít majd ki a városnak a társaság, és ez 2023-ban is folytatódik… Mindaddig, amíg az önkormányzat nem tudja megfelelően rendezni a viszonyát a közgyűlés döntése szerint 2023 végéig szolgáltató társasággal.
Amennyiben tehát a bíróság döntése megerősíti az állami társaság jogi álláspontját, rendkívül komoly összegeket kell majd fizetnie Vásárhelynek a mulasztásért és a közösségi közlekedés ostoba és korrupciógyanús átszervezéséért. Az ügy fejleményeire természetesen a későbbiekben is visszatérünk.