Nem kizárt a 800 forintos benzinár sem a vásárhelyi kutakon

Az elemző szerint most nagyon sok minden Kínán múlik. Mutatjuk, miért!
Az év második felében jókora áremelkedésre számítanak a szakértők az üzemanyagpiacon. Amennyiben a világpiaci folyamatok a várakozások szerint alakulnak, a magyar töltőállomásokon megjelenhet a 800 forint fölötti literenkénti árazás mind a benzin, mind a dízel esetén. Ezt Pletser Tamás, az Erste Bank olaj- és gázipari elemzője mondta a Világgazdaságnak. A szakértő 2023 első felében, különösen az első negyedévben azonban alacsonyabb árszintet tart reálisnak.
A gazdasági prognózisok szerint Kína 2023 második felére újra kinyithat a most berobbant Covid-járvány lecsengése után, ekkor pedig felszippanthatja a nyersanyag-kapacitásokat. Az ázsiai ország kőolajból napi 11-12 millió hordót szerezhet be, ez a kereslet pedig alaposan felhajthatja az árakat – az olaj ára ez esetben akár a 100 dollárt is meghaladhatja.
A nyersanyag oldalán mutatkozó kockázat miatt kell számolni azzal a forgatókönnyvel, hogy középtávon nagyságrendekkel drágulhat a tankolás itthon is – jegyezte meg Pletser Tamás. Hozzátette, vannak más tényezők is, amelyek ezt a szcenáriót erősíthetnék, de ezeket kisebb súlyúnak látja. Ilyen például, hogy februártól életbe lép az uniós embargó a finomított orosz olajtermékekre. Ennek lehet hatása az európai árakra, hiszen Oroszország a kontinens legnagyobb olajtermék-beszállítója. De az is látszik, hogy erre a helyzetre készülnek a piacokon, és készletet halmoznak fel – magyarázta a szakértő.
Az üzemanyagárakat az árfolyamoldal, főleg a dolláré, is befolyásolja. Az Erste Bank elemzője ezzel összefüggésben megjegyezte, ezen a területen nagy bizonytalanságokat nem lát. „A kormányzat és a jegybank minden eszközzel védi a forintot attól, hogy a 400-as küszöb fölé menjen az euróval szemben. Jó hír, hogy az amerikai infláció lassul. Az viszont tény, hogy az üzemanyagárak szempontjából a magyar autósok nagymértékben Peking kezében vannak” – mondta a VG-nek Pletser Tamás.
Illusztráció: MTI/Koszticsák Szilárd