Szakértők: dízelhiány lehet Brüsszel bénázó variálgatásának a vége

Az orosz olajembargó alaposan odavágott az európai piacnak. A helyzet kockázatos, de pánikra nincsen ok – írja az Index.
2022 decemberének első tíz napjában az Európai Unió és az Egyesült Királyság összesen 16 millió hordó dízelüzemanyagot importált tengeri úton. Ennek a terméknek a beszerzési mennyiségéből sorra dőlnek meg a rekordok. Ugyanakkor Brüsszel döntött a kőolajtermékek szankcionálásáról. Ezt decemberben el is fogadta az összes tagállam, köztük Magyarország is. Tehát a szankciókat elfogadó tagállamok nem exportálhatnak orosz kőolajterméket, kivétel ez alól csak a vezetéken érkező nyersolajra van – emlékeztet az Index.
A lap kiemeli, számtalan elemző felhívta arra a figyelmet, hogy az európai üzemanyag-ellátás már régóta strukturális gondokkal küzd, a gázolaj jelentős részét importálni kényszerülnek. Kőolajtermékből a decemberi behozatal közel negyven százaléka orosz forrásokból származik, ez nagyjából a novemberi aránnyal egyezik meg. Az orosz dízelellátás kiesése és a franciaországi üzemanyag-termelés akadozása miatt Európa egyes részein probléma adódhat a gázolajjal.
Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára szerint már a jogszabályi kötelezettség előtt is igyekszik az európai piac felkészülni erre a helyzetre. Az átállásra biztosított türelmi időnek köszönhetően nem egyik pillanatról a másikra kell új importútvonalakat találni. Emiatt lehet remélni, hogy Európa elébe megy a dízelmizériának. A főtitkár felhívta arra is a figyelmet, hogy a gázolajtípusú termékek jelentős részét a tüzelőolaj teszi ki, amely gyakori árunak számít Nyugat-Európában.
„Ezek a középpárlatok segíthetnek a dízeligény kielégítésében, mivel adalékanyaggal a tüzelőanyagból dízel állítható elő” – mondta az Index megkeresésre Grád Ottó, aki szerint Közép-Kelet-Európában más a helyzet: itt elképzelhető, hogy lesznek nehézségek. Az importmennyiség egy része ugyan nem fog ugyanolyan szinten rendelkezésre állni, mivel az orosz kőolajból származó termékek nem exportálhatók február után – tette hozzá. Emiatt nagyobb mértékben kell a hazai termékekre, illetve termelésre támaszkodni, alternatív lehetőségeket keresni. Ha a korábbi évek átlagos adatait nézzük (tehát a normál piaci állapotokat), akkor kijelenthető: a finomítói termelés hetven, az import pedig harminc százalékkal járult hozzá a magyarországi ellátáshoz. A brüsszeli szankciók miatt az Oroszországból származó kőolajtermékek beszerzését máshonnan kell megoldani. A főtitkár szerint óhatatlanul átalakulás fog jönni a piacokon, és reméli, hogy dízelhiány nem alakul ki. Hangsúlyozta: a piaci szereplők kaptak időt a felkészülésre.
Bujdos Eszter, a holtankoljak.hu vezetője szintén elképzelhetőnek tart dízelhiányt rövid távon. Az Indexnek azt mondta, gyakorlatilag az egész európai nyersanyagpiac ezen dolgozik most, és szerinte is nagy átrendeződés várható a közeljövőben. Ugyanakkor úgy véli, hogy a lakosságot nem fogja olyan mértékben érinteni, mint az, amely a múlt év utolsó negyedévében volt tapasztalható. „További probléma, hogy nagyon sok ipari vállalat átállt a működése során a gázról a gázolajra. Ez pedig jelentősen növelte a keresletet, ami már októberben is érezhető volt. Rövid távon elképzelhető hiány, ám ezt nagykereskedelmi szinten kell lemeccselni, és nem csak Magyarország problémája” – húzta alá Bujdos Eszter.
Knezsik István, a Magyar Gépjárműiportőrök Egyesülete és az Autós Nagykoalíció elnöke szerint az új autók forgalomba állításánál jelentősen csökkent a dízeltípusúak aránya az elmúlt időszakban. Ez a trend egy idő után a használt autóknál is jelentkezni fog. Most többe kerül egy gázolajjal működő autó, mint egy benzines, ám mostanában számos probléma van a szektorban: „Az a baj, hogy maga az autó drága, és hozzá az üzemanyag is” – hangsúlyozta.
„Magyarországon arányaiban több a dízelautó, mint a környező országokban, és mostanában egyre többször látunk valamilyen termékből hiányt a piacokon. Így pedig nagyon nehéz előre megmondani, hogy mi várható” – fogalmazott az Indexnek az elnök. Ugyanakkor nagyon fontos kiemelni: Európában az áruszállítás jelentős része közúton zajlik, elsősorban csak és kizárólag dízelkamionokkal történik a szállítás. Az autóipari szektorban mindig az aktuális trendek – beleértve a nyersanyagok elérhetőségét is – határozzák meg a piac alakulását.
Illusztráció: Pixabay.com