quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 23. vasárnap
  -  Alfréd
0-24

Szakértők: dízelhiány lehet Brüsszel bénázó variálgatásának a vége

2023. január 05.

Az orosz olajembargó alaposan odavágott az európai piacnak. A helyzet kockázatos, de pánikra nincsen ok – írja az Index.

2022 decemberének első tíz napjában az Európai Unió és az Egyesült Királyság összesen 16 millió hordó dízelüzemanyagot importált tengeri úton. Ennek a terméknek a beszerzési mennyiségéből sorra dőlnek meg a rekordok. Ugyanakkor Brüsszel döntött a kőolajtermékek szankcionálásáról. Ezt decemberben el is fogadta az összes tagállam, köztük Magyarország is. Tehát a szankciókat elfogadó tagállamok nem exportálhatnak orosz kőolajterméket, kivétel ez alól csak a vezetéken érkező nyersolajra van – emlékeztet az Index.

A lap kiemeli, számtalan elemző felhívta arra a figyelmet, hogy az európai üzemanyag-ellátás már régóta strukturális gondokkal küzd, a gázolaj jelentős részét importálni kényszerülnek. Kőolajtermékből a decemberi behozatal közel negyven százaléka orosz forrásokból származik, ez nagyjából a novemberi aránnyal egyezik meg. Az orosz dízelellátás kiesése és a franciaországi üzemanyag-termelés akadozása miatt Európa egyes részein probléma adódhat a gázolajjal.

Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára szerint már a jogszabályi kötelezettség előtt is igyekszik az európai piac felkészülni erre a helyzetre. Az átállásra biztosított türelmi időnek köszönhetően nem egyik pillanatról a másikra kell új importútvonalakat találni. Emiatt lehet remélni, hogy Európa elébe megy a dízelmizériának. A főtitkár felhívta arra is a figyelmet, hogy a gázolajtípusú termékek jelentős részét a tüzelőolaj teszi ki, amely gyakori árunak számít Nyugat-Európában.

„Ezek a középpárlatok segíthetnek a dízeligény kielégítésében, mivel adalékanyaggal a tüzelőanyagból dízel állítható elő” – mondta az Index megkeresésre Grád Ottó, aki szerint Közép-Kelet-Európában más a helyzet: itt elképzelhető, hogy lesznek nehézségek. Az importmennyiség egy része ugyan nem fog ugyanolyan szinten rendelkezésre állni, mivel az orosz kőolajból származó termékek nem exportálhatók február után – tette hozzá. Emiatt nagyobb mértékben kell a hazai termékekre, illetve termelésre támaszkodni, alternatív lehetőségeket keresni. Ha a korábbi évek átlagos adatait nézzük (tehát a normál piaci állapotokat), akkor kijelenthető: a finomítói termelés hetven, az import pedig harminc százalékkal járult hozzá a magyarországi ellátáshoz. A brüsszeli szankciók miatt az Oroszországból származó kőolajtermékek beszerzését máshonnan kell megoldani. A főtitkár szerint óhatatlanul átalakulás fog jönni a piacokon, és reméli, hogy dízelhiány nem alakul ki. Hangsúlyozta: a piaci szereplők kaptak időt a felkészülésre.

Bujdos Eszter, a holtankoljak.hu vezetője szintén elképzelhetőnek tart dízelhiányt rövid távon. Az Indexnek azt mondta, gyakorlatilag az egész európai nyersanyagpiac ezen dolgozik most, és szerinte is nagy átrendeződés várható a közeljövőben. Ugyanakkor úgy véli, hogy a lakosságot nem fogja olyan mértékben érinteni, mint az, amely a múlt év utolsó negyedévében volt tapasztalható. „További probléma, hogy nagyon sok ipari vállalat átállt a működése során a gázról a gázolajra. Ez pedig jelentősen növelte a keresletet, ami már októberben is érezhető volt. Rövid távon elképzelhető hiány, ám ezt nagykereskedelmi szinten kell lemeccselni, és nem csak Magyarország problémája” – húzta alá Bujdos Eszter.

Knezsik István, a Magyar Gépjárműiportőrök Egyesülete és az Autós Nagykoalíció elnöke szerint az új autók forgalomba állításánál jelentősen csökkent a dízeltípusúak aránya az elmúlt időszakban. Ez a trend egy idő után a használt autóknál is jelentkezni fog. Most többe kerül egy gázolajjal működő autó, mint egy benzines, ám mostanában számos probléma van a szektorban: „Az a baj, hogy maga az autó drága, és hozzá az üzemanyag is” – hangsúlyozta.

„Magyarországon arányaiban több a dízelautó, mint a környező országokban, és mostanában egyre többször látunk valamilyen termékből hiányt a piacokon. Így pedig nagyon nehéz előre megmondani, hogy mi várható” – fogalmazott az Indexnek az elnök. Ugyanakkor nagyon fontos kiemelni: Európában az áruszállítás jelentős része közúton zajlik, elsősorban csak és kizárólag dízelkamionokkal történik a szállítás. Az autóipari szektorban mindig az aktuális trendek – beleértve a nyersanyagok elérhetőségét is – határozzák meg a piac alakulását.

Illusztráció: Pixabay.com