Lázár János: kevesebb ajándék és sokkal több szív kellene karácsonykor

A háborús karácsony arra figyelmeztet bennünket, hogy az emberi és a természeti erőforrások végesek, miként az emberi élet is, és arra int: tanuljuk meg megbecsülni, amink van, amiben élünk – mondta az építési és közlekedési miniszter a Rádió 7 Közös Nevezőjében. Lázár János kiemelte, a kormány célja, hogy garantálja a magyarok lét-, jog- és nemzetbiztonságát. Azt is elárulta, tárcavezetőként azon dolgozik, hogy februártól húszpercenként közlekedjenek a tram-train járatok Vásárhely és Szeged között.
A magyar kormányzat fő kötelessége az állampolgárok lét-, jog- és nemzetbiztonságának szavatolása. A pusztító és mindannyiunkat érintő háború idején ennek különösen nagy súlya van – jelentette ki a Rádió 7 Közös Nevező keddi vendégeként Lázár János.
A Fidesz egyetlen nyugdíjast és munkavállalót sem hagy az út szélén
Az építési és közlekedési miniszter, országgyűlési képviselő azt mondta, a 16 százalékos minimálbér-, a 14 százalékos garantáltbérminimum- és a 15 százalékos nyugdíjemelés jelentősen hozzájárul a magyarok létbiztonságához. „Mi, fideszesek soha nem hagyunk egyetlen nyugdíjast és munkavállalót sem az út szélén, még akkor sem, ha a költségvetés és a munkavállalók számára is jelentős terhet okoznak ezek az emelések” – fogalmazott a politikus, aki minden munkavállalót arra kért, a jelenlegi helyzetben különösképpen becsülje meg munkahelyét és munkaadóját. Kifejtette továbbá, a létbiztonsághoz a kamatstop és a rezsicsökkentés fenntartásával, valamint az alapvető élelmiszerek árának befagyasztásával is hozzájárul a kormányzat, annak ellenére, hogy ez komoly kihívást jelent, hiszen csak az ország gázszámlája egy év alatt 7 milliárd euróról 17 milliárd euróra emelkedett, azaz 10 milliárd euróval emészt fel többet a büdzséből.
Lázár János kitért rá, a jogbiztonságot többek között a konzultációkkal garantálja a kormány, ezeken keresztül vonják be a döntésekbe a magyarokat két választás között is. Ezt a célt szolgálta a brüsszeli szankciókról lezajlott nemzeti konzultáció, mely a napokban zárult sikerrel, közel 1,4 millióan töltötték ki a kérdőíveket. Ami pedig a nemzetbiztonságot illeti, nagyszabású hadseregfejlesztés zajlik, és a dél-alföldieket a 2015-ben épített kerítés is védi.
20 percenként járhatnak a tram-trainek februártól
Arról is beszámolt, hogy közlekedési miniszterként nemrég ismertette terveit, elképzeléseit az Országgyűlés gazdasági bizottságával. Mint mondta, nem nagy terveket szeretne alkotni, hanem szembenézni a valósággal, a hibákkal és a javításra váró tényezőkkel, hogy annak tükrében történhessen meg a rendszerek fejlesztése. A célja, hogy újabb és újabb kedvezményekkel, dömpingárakkal csábítsa át az embereket az autóról a kötöttpályás közlekedésre. Természetesen ehhez korszerűsíteni kell a járműparkot és a sínhálózatot is, hiszen – mutatott rá – a magyarok szívesebben használják a kötöttpályát, mint az autót, jobban kedvelik a vasútvillamost, mint a buszt, de csak akkor, ha a járművek modernek, kényelmesek, tiszták, pontosak. Ennek megvalósításáért fog dolgozni a következő években.
Megerősítette, szeretné elérni, hogy a Budapest-bérlet mintájára bevezessék a közlekedési megyebérletet, amellyel körülbelül 10 ezer forintos havi díjért valamennyi tömegközlekedési eszközt használni lehetne egy megyén belül. Ez szerinte jelentősen javítaná a Csongrád-Csanád megyeiek életminőségét is. „Meg kell változtatni a menetrendet és a tarifákat országos szinten is a MÁV-nak és a Volánnak. Egységes menetrendre és tarifákra van szükség, ráadásul mindezt digitalizálva. Olcsónak kell lennie a tömegközlekedésnek, minél több jegyet kell kínálnunk kedvező áron, dömpingáron, és digitálisan hozzáférhetővé kell tennünk ezeket, így érhetjük el, hogy átcsábítsuk a közlekedőket az autóról a tömegközlekedésre, csökkentve ezzel a környezet terhelését is” – vázolta a következő időszak feladatait.
Azt is elárulta, sűríteni szeretnék a vasútvillamos menetrendjét. A tervei szerint 2023 februárjától húszpercenkénti követéssel kell majd járniuk a szerelvényeknek Vásárhely és Szeged között. „Ez igen komoly szervezést igényel, de jelentős előrelépést fog jelenteni az itt élők számára” – húzta alá. Egyébként kiváló eredménynek minősítette, hogy a vasútvillamosok 97 százalékos pontossággal közlekednek, napi 5-6 ezer utazáshoz veszik azokat igénybe, és máris 3,5 – 4 ezer körüli havibérletet értékesítenek. Kiemelte, az előforduló hibák természetesek, egy ilyen nagy rendszer beüzemeléséhez egy évre van szükség, onnantól kezdve húsz-harminc esztendőn át hibátlanul fog működni, ezt követően kell majd kezelni az amortizációval járó kihívásokat.
Nem az ajándék mérete és mennyisége a fontos, hanem az egymás felé fordulás
Térségünk országgyűlési képviselőjét végül a közelgő karácsonyról kérdezték a Rádió 7 Közös Nevezőjében. Lázár János felhívta a figyelmet, sajátos, szomorú, háborús karácsonyra készülünk. Emlékeztetett, a minap Ferenc pápa is arról beszélt, hogy tulajdonképpen a harmadik világháborúban él az emberiség. A politikus szerint kicsit elkényelmesedett világunkban a háború figyelmeztető jel kell, hogy legyen a tekintetben, hogy az emberi élet véges, ahogyan a természeti és az emberi erőforrások is. A fogyasztói társadalomból való visszalépésre ösztökélhet, hogy a mi generációnk, sőt, gyermekeink is megtapasztalják, milyen az, ha sorban kell állni a benzinkutakon, ha nincs üzemanyag, ha felmerül, hogy nem lesz elegendő gáz vagy áram – szögezte le. Lázár szerint éppen ezért karácsonykor nem az a fontos, amit kapunk, hanem amit adni tudunk. „Nem az ajándékról szól a karácsony, hanem Jézus születéséről, a gyermekekről, a gyermekvárásról, a jövőről. Arról, hogy meg kell tudnunk becsülni, amink van, az emberi életet, az erőforrásainkat, a gyermekeinket, a jövőnket és azt a helyzetet, amiben élünk. Kevesebb ajándék és sokkal több szív kellene karácsonykor” – üzente a miniszter. Hozzátette, nem az ajándék méretében, minőségében, mennyiségében nyilvánul meg a szeretet ereje, hanem az egymás felé fordulásban, az egymásra való odafigyelésben.