quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 04. 22. kedd
  -  Csilla, Noémi
Vásárhely

A Bethlen-gimnázium énekkarának vezetője: a kóruséneklés összetartja az embereket (videóval)

2022. december 14.

Büszkék lehetünk a Bethlen Gábor Református Gimnázium kórusára! Első helyezést értek el a Kárpát-medencei gyülekezeti ének, egyházi népének és zsoltáréneklési országos versenyén. Csorba Emesét nemcsak a mostani megmérettetésről kérdeztük, arról is beszélgettünk vele, mi kell ahhoz, hogy valaki jó énekes legyen és mit jelent számára az, hogy az énekkar vezetője már hosszú évek óta. Interjú.

Első helyezést értetek el a „Psallite” Kárpát-medencei gyülekezeti ének, egyházi népének és zsoltáréneklési országos versenyen. Mennyit készültetek rá és mióta?

Csorba Emese, a Bethlen Gábor Református Gimnázium énekkarának vezetője: Szeptember elején érkezett a versenyfelhívás és már ebben a hónapban elkezdtünk készülni a kamarakórus tagjaival. A diákok minden kedd délután az énekkari próba után ott maradtak és egészen a verseny előtti napig heti rendszerességgel folyamatosan készültek a megmérettetésre.

A versenyen összesen 8 magyarországi középfokú köznevelési intézmény diákjai vettek részt: Arany János Református Gimnázium Technikum és Kollégium, Nagykőrős, Baksay Sándor Református Gimnázium és Általános Iskola, Kunszentmiklós Kecskeméti Református Kollégium, Kecskemét, Pápai Református Kollégium Gimnáziuma és Művészeti Szakgimnáziuma, Pápa, Pécsi Református Kollégium, Pécs, Rózsakerti Demjén István Református Általános Iskola és Gimnázium, Budapest, Szent Margit Gimnázium és Általános Iskola, Tatabánya, Bethlen Gábor Református Gimnázium és Szathmáry Kollégium, Hódmezővásárhely.

Milyen élményeket éltetek át, mivel gazdagodtatok?

A reggeli vonatút és egy rövid beéneklés után lehetőségünk volt egy helyszíni, akusztikai főpróbát tartani. A verseny egy ünnepélyes megnyitóval és áhítattal kezdődött, majd utána az énekes szólisták versenyeztek egymással. Prikler Dorka 11.a osztályos tanuló képviselte iskolánkat, akiért nagyon szorítottunk. A szólisták után két iskola énekes kvartett versenyzői dicsérték ének szóval teremtő Istenünket. Már itt megsúgták a diákjaim, hogy jövőre mi is induljunk ebben a kategóriában is. A verseny harmadik szakaszában a kamarakórus kategória következett. Mi másodikként énekeltünk. A diákjaim felszabadultan, egymásra odafigyelve, maximális precizitással és lelkesedéssel énekelték el a három kórusművet. A meghallgatások utáni szünetben önfeledten és boldogan énekeltek öltöző termünkben, már ekkor titkon érezték, hogy megtérült a sok hónap munkája. A svédasztalos ebéd elfogyasztása előtt megismerkedtünk a nagykőrösi templom, gyülekezet és orgona történetével. Eredményhirdetés előtt a verseny résztvevői közös adventi énekléssel várták a zsűri döntését.



Mit éreztél, amikor kiderült, hogy ilyen fantasztikus eredményt értetek el?

 Először a szólisták eredményeit hirdette ki a zsűri. Már ekkor is nagyon boldog voltam, hiszen Prikler Dorka a zsűri különdíjasa lett a 691. dicséret előadásáért. Amikor a kamarakórus dobogós helyezésihez érkezett az idő az erélytelenek nyugalmával hallgattam az értékelő mondatokat, hiszen volt olyan kórus, aki évek óra együtt énekel, volt olyan kórus,aki nehezebb darabokat hozott. Nem volt könnyű helyzetben a zsűri. Megbeszéltük a gyerekekkel, bármi is lesz az eredmény,  a mi célunk az egyházzenei értékek megőrzése illetve az együtténeklés öröme. Őszintén be kell, hogy valljam, a harmadik helyezett kihirdetése után egyre jobban dobogott a szívem, majd mikor megismertük a második helyezett kórus nevét tudtam, mi nyertünk. Hihetetlenül boldog voltam.

Ez volt az első országos megmérettetésetek?

Kamarakórus kategóriában ez volt az első versenyünk. A kórus tagjaival számos versenyen indultam már egyéni, páros és kicsoportos formában országos és megyei versenyeken is, de többszólamú éneklésben most mérettettük meg először magunkat.

Mióta vagy a Bethlen énekkarának vezetője? Miért szereted a hivatásodnak ezen részét – mellette ének-zene és matematika szakos tanár vagy – , mit ad neked?

2010-2017 nyárig már vezettem az iskola énekkarát, majd gyermekeim születése után a tavalyi tanévben, 2021 őszén szerveztem újjá az iskola kóruséletét.  A kórusmunka eddigi pedagóguspályám fontos mérföldköve, ami különleges helyet foglal el szívemben. Már gyermekkorom óta fontos része életemnek a zene. A Liszt Ferenc Ének-zenei Általános Iskolában nagyszerű pedagógusok keze alatt élhettem át az együtténeklés örömét és tudtam, hogy ezt az érzést nekem is át kell adnom diákjaimnak. Nem könnyű munka egy kórus vezetése, hiszen egy teljes iskolai közösséget mozgat meg, sok diák csatlakozik hozzám különböző tudással, különböző osztályokból. Az elvégzett közös munka, a fellépések előtti izgulások, az éneklés szeretete és a csapatépítő kirándulások, zenés délutánok, bográcsozások egy közösséggé kovácsolja a csapatot. Jó látni, hogy életre szóló barátságok köttetnek egy-egy kórusév alatt. Pedagógusként sok szeretet kapok tőlük és egy-egy személyes beszélgetések során bizalmat is. Megéri kórusvezetőnek lenni.

Hogyan néz ki az énekkar munkája a tanévben, hogyan kell ezt elképzelni?

Tanév elején ének-zene órákon elmesélem a bejövő osztályaink új diákjainak, hogy az iskolában működik énekkar és ha van kedvük nézzenek meg egy-két próbát. Ha megtetszik nekik, maradnak. A tanév során főleg iskolai és egyházi alkalmak zenés szolgálatára készülünk, így a művek kiválasztásánál is ez dominál. Jelenleg karácsonyi és adventi kórusművekkel készülünk az iskolai karácsonyi kibocsátó istentiszteletre. Januártól pedig a városi éneklő ifjúságra és iskolánk 300 éves jubileumi Bethlen estjére tanulunk majd műveket. Szeretem kikérni a diákok véleményét is egy-egy művel kapcsolatban. A diákoknak is van sok jó ötlete, így a közös produktum megvalósítása mindenkinek még nagyobb élmény. A munka mellett szervezek nekik színházlátogatásokat, csapatépítő délutánokat és az iskola vezetősége, a szülők és a fenntartó jóvoltából pályázatok keretein belül több napos kirándulásra is eljutunk.

Mi kell ahhoz, hogy valaki jó „énekes” legyen?

Ahhoz, hogy valaki jó és hivatásos énekes legyen elengedhetetlenül fontos a tehetség, kitartás, gyakorlás és elhivatottság. Kórusban éneklés nemcsak erről szól. A kóruséneklés összetartja az embereket, hiszen amikor minden hang összecseng, egy szívvel és egy lélekkel szólal meg az adott darab. Az egymásra utaltság kórusban mindennél jelentősebb, így fontos személyiségfejlesztő hatása is van.

Körvonalazódik -e már közeljövőbeli verseny, amire szeretnétek menni?

Sajnos középiskolás korosztálynak kevés ének versenyt hirdetnek meg, illetve eddig a kamarakórus versenyeket nem is kerestük. Ezek után még nyitottabb szemmel járunk, hiszen diákjaim nagyon fellelkesültek a siker után. A tanévben természetesen indulunk még egyházi, népdaléneklési versenyeken is egyéni, páros és kisebb csoportos formációban is.

Gratulálunk a kiváló eredményhez, további nagy-nagy sikereket kívánunk Csorba Emesének és énekkarának!