quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 24. hétfő
  -  Mátyás
0-24

Amerika lecsap: ötszörös energiaszámláival versenyképtelen lett Európa

2022. december 13.

Megsemmisítő csapást mér az amerikai inflációcsökkentési törvény (IRA) Európa versenyképességére: az Egyesült Államok 7500 dollárral támogatja az elektromos autókat vásárló háztartásokat, és cégek tömegeit vonzza el Európából. Franciaországban és Olaszországban az energiaszámlák háromszorosára vagy akár ötszörösére ugorhatnak.

A svéd Northvolt akkumulátorgyártó, a Volkswagen és a BMW autógyártók, az olasz Enel vállalat és annak napelemes alkatrészgyára, valamint a japán Panasonic vállalat, amely a Teslának szállít akkumulátorokat… A mára szinte végtelennek tűnő lista azokat a cégeket tartalmazza a világ minden tájáról, amelyek Európa helyett ezentúl az Egyesült Államokban fektetnek be, vagy pedig felfüggesztik európai pénzkiadásaikat, mivel cégeiket Amerikába telepítik át – írja a Le Figaro.

Az Egyesült Államokat védelmező cikk szerint senki sem tiltotta meg Európának, hogy profiltáljon a háborús helyzetből.

Visszautasíthatatlan ajánlat

A francia konzervatív lap annak eredt utána, hogy milyen közvetett és közvetlen hatásai vannak a Joe Biden amerikai elnök által augusztusban aláírt amerikai törvénycsomagnak a háború és az energiaválság sújtotta Európára.

Az amerikai iparvállalatok nem maradnak hálátlanok: az odatelepülő cégek esetében megsokszorozzák befektetéseiket a származási országokban; ilyenek például az alabamai First Solar és a Piedmont Lithium bányavállalat.

Kemény kritikával illette vendéglátóját a washingtoni, hivatalos látogatáson tartózkodó Emmanuel Macron francia köztársasági elnök: valóságos kirohanást intézett egy ebéden a Biden-kormányzat ellen, elítélve az amerikai vállalatoknak fizetett hatalmas támogatásokat.

Az augusztusban elfogadott 430 milliárd dolláros (16 962 milliárd forintos) törvénycsomag, az inflációcsökkentési törvény támogatásokat, szubvenciókat és adókedvezményeket biztosít.

A csomag egy 7500 dolláros (3 millió forintos) támogatást is tartalmaz, amelyet a háztartásoknak nyújtanak az USA-ban gyártott elektromos járművek vásárlásához. Ez a csomag tehát mágnesként vonzza a befektetőket, hogy inkább az Egyesült Államokban fektessenek be, mint máshol, különösen az elektromos járműiparban – s éppen ez a vonzerő, ami „riasztja az európaiakat” – írja a konzervatív lap.

Az IRA annál is inkább fenyegeti az öreg kontinens iparának versenyképességét, mivel az energiaválság súlyos terheket ró Európára. Az amerikai energiaárak háromszor-négyszer alacsonyabbak, mint Európában, így az Egyesült Államok vonzóbb, mint valaha.

A makacs svédek

A lapban megszólal Nicolas de Warren, a 36 céget tömörítő UNIDEN elnöke és Éric Trappier, a Dassault Aviation vezérigazgatója is. Nem sok jóval kecsegtetnek: míg Franciaországban szerintük a gáz- és villanyszámlák átlagosan négyszeresére fognak nőni, az Ipari Szövetség (Confindustria) szerint Olaszországban az energiaszámlák máris az ötszörösére emelkedtek.

Amerika a rendkívül környezetszennyező, de sokkal olcsóbb palagázból profitál, tehát egy valóságos Eldorádó – fogalmaz a lap, hozzátéve: sok piaci szereplő tart attól, hogy leépül az európai ipar. A Le Figaro példaként hozza fel a tajvani TSMC vállalatot, amely már Donald Trump elnöksége idején úgy döntött, hogy Arizonában telepszik le. A cég most bejelentette, hogy 40 milliárd dollárra emelve megháromszorozza befektetését az amerikai félvezetőgyárba.

A kínai kihívás: az energiaigényes európai és nem európai vállalatok, melyek sorban felfüggesztik uniós beruházásaikat, ha nem Washington, akkor Peking felé fordulnak. A BASF német vegyipari vállalat például „véglegesen” úgy döntött, hogy csökkenti európai tevékenységét. Ezek a mozgások főleg a Kínában már jelen lévő vállalatokat jellemzik, itt a vonzerő kevésbé erős, mint az Egyesült Államok esetében az országgal kapcsolatos bizonytalanságok miatt – közölte Elvire Fabry, a Jacques Delors intézet kutatója.

Fabry úgy véli: míg a hathatós válasz a Buy European! (Vásárolj európai terméket!) üzleti filozófiája lenne, az európaiak ragaszkodnak a Kereskedelmi Világszervezet és az uniós szabályok szelleméhez.

Annál is inkább, mivel januárban Svédország veszi át az Európai Unió Tanácsának soros elnökségét, egy olyan ország, amely erőteljesen ellenzi a protekcionizmust és az európai piac lezárását.

Forrás: hirado.hu