Így hajlítják meg a valóságot, és helyezik nyomás alá a vásárhelyieket

Egyenként keresik meg azokat a kommentelőket, akik rossz véleménnyel vannak az új közétkeztetésről. Márki-Zay korábban maga is elismerte, hogy baj van a menzával, ami viszont mostanra maga lett a tökély. Mindenki hálás lehet érte. Az önkormányzatnak kevesebbe kerül, a vásárhelyieknek viszont többe. De legalább már senki sem meri mondani, hogy rossz…
A csütörtöki közgyűlésen, miközben Márki-Zay Péter polgármester és politikai pincsiserege – a vérprofi menedzser, Szabó János közétkeztetési felelős, a diszkótulajdonos Gyöngyösi Ferenc, az örök sóhajtozó „civil” Berényi Karcsi bácsi no meg a fel-alá járkáló Fejes Péter bátyám – szapora nyelvcsapásokkal, már-már zavarba ejtő módon magasztalta a kiszervezett vásárhelyi közétkeztetést és annak vezetőjét, egy pillanatra meglibbent a függöny, s beláthattunk abba, hogyan is működik Márki-Zay valósága. Mint ismert, a vásárhelyi közétkeztetést a Márki-Zay 2022. január 1-jétől az önkormányzat cégétől egy Pest megyei magánvállalkozáshoz privatizálta. Akkori elmondása szerint azért, mert így a város 50-60 millió forintot takarít meg, és a közétkeztetési cég vállalta a konyhák felújítását is. Félreértés ne essék, utóbbiból keveset profitál a város, mert ugyan a halaszthatatlant elvégezte helyette végül más, de a szolgáltatási szerződés keretében ezt a korszerűsítést a cég „le is lakja”, s végeredményben a profitorientált vállalkozás a saját működéséhez elengedhetetlenül szükséges változtatásokat végezte el a főzőhelyeken.
A vásárhelyi Fidesz már a privatizáció előtt figyelmeztetett, a közétkeztetés kiárusításával a város elveszíti az ár és a minőség feletti kontrollt egy olyan szolgáltatásnál, amelyet gyermekek, diákok, valamint idős és beteg emberek ezrei vesznek igénybe a városban lévő oktatási, szociális és egészségügyi intézményekben. Hamar be is bizonyosodott, hogy igazuk lett, hiszen – mi is számos cikkben foglalkoztunk vele az idei évben – az új közétkeztetésre elképesztő panaszáradat zúdult a közösségi médiában mind a szülők, mind a szépkorúak részéről, az ár meg éppen most, 2023. januártól emelkedik brutális mértékben, 33-36 százalékkal.
Akkor és most
„Jogosak a minőségi elvárások”, a szolgáltatást igénybe vevők lemorzsolódása „drasztikus”. „Ha nem rendeződik a helyzet, akkor változtatni fogunk” akár a beszállító személyén is. Ezek a mondatok nem egy jobboldali képviselő, hanem Márki-Zay Péter szájából hangzottak el a szeptember 22-i közgyűlésen, tehát alig több mint két és fél hónappal ezelőtt. Akkor megírtuk: a polgármester elismerte, hogy hozzá is jutnak el kifogások, panaszok, kiderült például, hogy dohos krumpliból főztek levest a vásárhelyieknek. Ezt „komoly minőségi hibának” minősítette a városvezető, amiért kárpótlást is követelt. Ugyanezen az ülésen Kurucz Roland, a közgazdasági iroda vezetője ismertette: a január 1-jei váltás óta a korábbi 1650 helyett mostanra már csak 1500 az előfizető, vagyis 150-en hagyták ott a közétkeztetést. Ezt a csökkentést minősítette maga a polgármester „drasztikusnak” – tehát a Pest megyei magánvállalkozás vezetése hiába próbálja most a Promenad24-re tolni a felelősséget, ezeket az adatokat nem a kisujjunkból szoptuk, a városházi szakemberek ismertették azokat nyílt közgyűlési ülésen.
Érdekes változás, hogy a fentiekkel szemben a december 8-i közgyűlésen már az hangzott el a városvezetés részéről, hogy az új közétkeztetés maga a tökély. Tulajdonképpen szebbet, jobbat, finomabbat még senki sem látott, evett vagy kóstolt.
Márki-Zay úgy fogalmazott, nagyon örül, hogy a város meglépte a kiszervezést, s szerinte jó döntést hoztak ezzel „nemcsak anyagi, minőségi, biztonsági szempontból, de mennyiségileg is”. „Modern, technikailag korszerű, és étrendileg is a legkorszerűbb étkezést kapják [a vásárhelyiek] akkor is, hogy ha nekik ez nem tetszik” – hangoztatta a városvezető, aki szerint a Pest megyei cég kosztja ár-érték arányban a legjobb választás, akinek meg nem tetszik, az elmehet… – valamelyik vásárhelyi étkezdébe menzázni. Szabó János alpolgármester is csatlakozott a sikerpropagandához, az önkormányzat No.1-es rétora szerint „jó sínen van” a közétkeztetés. Berényi Károly nem azért mondta, hogy dicsérje a szolgáltató, de azért mondta. Gyöngyösi Ferenc alpolgármester nagyon rövid akart lenni: a Prizma-kaja tökéletes, akinek nem, az meg vegyen egy sószórót. Fejes Péter képviselő még tudta fokozni: egyenesen bámulatosnak és varázslatosnak nevezte, amit a magánvállalkozás a sóval művel. A gasztronómiai félórához a polgármester már csak annyit csapott hozzá, hogy ha valaki még mindig ízetlennek meri találni, csapassa Erős Pistával…
Mi történt itt? – avagy a sajtó a hibás
A közétkeztetési cég vezetőjének indulatokkal és érzelmekkel fűtött előadásából érdekes dolgok derültek ki. A cég „utánajárt” a panaszoknak. Itt most nem azt szeretnénk részletezni, hogy a lapunk felé érkező folyamatos „megkeresések” mennyiben értékelhetők nyomásgyakorlásként, hiszen a sajtó működése ezzel jár, s bizony előfordul, hogy valaki nehezen bírja elviselni, illetve valaki kevésbé szereti látni a médiában a vele kapcsolatban negatív, a rá nézve kellemetlen véleményeket, információkat. Az viszont – úgy gondoljuk – egészen egyedi és sajátos „vásárhelyikum”, hogy a prezentáció alapján úgy tűnik, a Pest megyei vállalkozás egyesével kereste vissza azokat a kommentelőket(!), akik rossz véleményt írtak az ételekről. „Már az internetet is bújtuk, a Facebookot, hogy megkeressük a szülőket, akik úgy láttuk, hogy bármi problémája van, de számunkra mindig arctalanok maradtak, és nagyon kevés találati arányunk volt ebben a dologban” – közölte szó szerint a magáncég vezetője.
Persze ezt a megkeresést nyilván segítő szándékkal tették, de gondoljuk már végig, mit szól ahhoz Petike anyukája a 2.b-ből, akit egyszer felhívnak egy nagy cégtől, hogy negatív véleményt írt a főztjükről a Facebookon, és beszélgessünk már erről… Szabó János, a városháza közétkeztetési felelőse még azzal is rákontrázott erre, hogy ilyen esetekben sokszor kiderül, a panaszos már nem is panaszos, és az általa közzétett fotón a kalács nem is az a kalács volt. Milyen különös, ugye?
Az abszurditást tovább fokozandó azt is előadta a közgyűlési kórus, hogy minden rosszról természetesen a kormány tehet, egy EMMI-s jogszabály, a közétkeztetéssel maximum annyi az összes probléma, hogy nem lehet az ételekbe annyit sót tenni, mint a Big Macbe. Egyébként is, a vásárhelyiek legyenek hálásak az önkormányzatnak és az általa ideszervezett közétkeztetési zsenicégnek, mely a harmadik legnagyobb vállalkozás a szektorban, vagyis hiperprofi, egyébként meg nemhogy rossz, aki rosszat gondol vagy érez, hanem a kormányhivatal a hibás, mert állandóan ellenőrzi a céget és persze a Promenad24, mert megírja a lakossági panaszokat, kifogásokat.
Abszurdisztán közgyűlésén a városvezetés és a cégvezetés olyannyira bemelegedett, hogy a vita végére egyenesen lapunk lett a főgonosz, mert rendszeresen bemutatja a vásárhelyi szülőktől és idősektől hozzá eljutó problémákat, és még csak ki sem adjuk a vállalkozásnak az ételekkel kapcsolatban kifogásokat küldő olvasók elérhetőségét (itt rögzítjük: a jövőben is mindent megírunk, s egyik olvasónkat sem adjunk ki, hiszen mi a vásárhelyiekért vagyunk, a vásárhelyiek hangja vagyunk!).
Márki-Zay azt akarta, más vállalja a felelősséget
Márki-Zay Péter tehát két és fél hónap alatt 180 fokot fordulatot tett. Most már minden nagyon jó, mindennel nagyon meg van elégedve, s állítja, a város nagyon jól járt a privatizációval. Nemcsak 50-60 milliót spórolt ugyanis az önkormányzat a kiszervezéssel, de a polgármester most azt is kikotyogta, részben azért nem akarta, hogy a város üzemeltesse a menzát, mert – fejtette ki – korábban az önkormányzat cége nem tartotta be az előírásokat (értsd: ízesebb ételt készítettek, esetleg nagyobb adagokat adtak), és a városvezető úgy fogalmazott: „szerettem volna, ha ezt a felelősséget valaki vállalja, felvállalja”.
Ebből az elszólásból fakad az izgalmas kérdés, hogy vajon minek a felelősségét akarta áthárítani Márki-Zay. Azt, hogy ne a várost büntessék meg a közétkeztetési jogszabályok be nem tartása miatt? Vagy arra bazírozott, hogy nem az önkormányzat cégével hajtatja végre a „ízetlenítési, sótlanítási” projektet, hogy a vásárhelyiek ne a várost szidják, hanem egy magáncéget? Aki tudja a megfejtést, küldje el nekünk a [email protected] e-mail címre. (Nyugi, nem adjuk ki senkinek!)
Na de lényeg a lényeg, megérkezett a közétkeztetés vásárhelyieket megmentő hős lovagja Pest megyéből, aki mindennek is átvállalta a felelősségét, s Márki-Zaynak abban is biztosan igaza van, hogy a kiszervezéssel valaki tutira jól járt. Hogy ezek a vásárhelyi fogyasztók-e, azt mindenki maga döntheti, döntse el.
Összegezve az elhangzottakat, az illetékes elvtársak nagyjából azt üzenték a vásárhelyieknek, hogy:
- ami szeptemberben még rossz volt, az tulajdonképpen sosem volt rossz,
- amivel elégedetlenek a lakosok, azzal valójában nyertek,
- a korábban jónak tartott önkormányzati közétkeztetési cég nem végezte megfelelően a dolgát,
- a sótlan, ízetlen ételért a kormány a hibás,
- a patás ördög meg a Promenad24, mert teret ad az „arctalan”, nem is létező lakossági panaszoknak.
Ja, és Marosán György után szabadon: a jelek szerint nem a zsemle a kicsi, hanem a pofátok nagy!
Arról viszont egyetlen szót sem ejtettek a közel egyórás vitában, hogy az étel januártól brutálisan, 33-36 százalékkal megdrágul a vásárhelyi menzán. Biztosan „ráfelejtettek”…