quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 23. vasárnap
  -  Alfréd
0-24

A szankciók miatt súlyos gázolajhiány fenyegeti Európát

2022. december 10.

Gázolajhiány várhat Európára, ami elsősorban a szankciók, valamint a nyáron leállított finomítók miatt fenyegeti a tagállamokat. Az olajársapka és az embargó életbeléptetése nem csak ellátási problémákat okoz, hanem tovább mélyíti az uniós gazdaság recesszióját – számolt be az M1 Híradó.

Teljes kapacitással működik a százhalombattai finomító, ami azt is jelenti, hogy folyamatosan érkezik a kőolaj Magyarországra. És már csak hozzánk, illetve Szlovákiába és Csehországba, hiszen a tengeri szállításokat a hatodik szankciós csomag részeként Brüsszelben megtiltották. Emiatt nem tud megszilárdulni az olajpiac, amit csak felerősít a hétfőn életbe lépett, orosz olajra kivetett ársapka és embargó, mely ellátási problémákat okoz szerte Európában. Ebből fakadóan kellett a magyar üzemanyagárstopot idő előtt megszüntetni.

Ugyanakkor a megemelkedett benzin- és gázolajárak még mindig a legalacsonyabbak közé tartoznak az Európai Unióban. Többek között erről beszélt Koskovics Zoltán az M1-en. „Háromszor emelkedtek az olajárak az európai uniós szankciók miatt az elmúlt egy évben” – tette hozzá. Az Alapjogokért Központ geopolitikai elemzője elmondta, nálunk, de számos más uniós tagállamban is nehezítette a helyzetet, hogy több finomító is baleset, meghibásodás, illetve sztrájk miatt hosszú ideig leállt. Ennek meg is lett a következménye.

„Súlyos gondok adódtak az olajfinomítással. Ezért Európában dízelhiány uralkodik. Úgyhogy a következő probléma, amit meg kell majd oldani, az a gázolajnak a fizikai hiánya az Európai Unióban” – hangsúlyozta az elemző.

Ez több minden miatt súlyos helyzeteket idézhet elő, hiszen nagyon sokan gázolajat tankolnak az autóikba, de még többen ezzel is fűtenek, és gázolajjal működnek az elektromos generátorok, ott ahol ezeket a berendezéseket használják az áram előállítására. De talán a legnagyobb gondot a logisztikában és az agráriumban okozhatja a hiány, hiszen a kamionok, traktorok és más mezőgazdasági gépek mind dízellel működnek. A dízel hiányát erősíti, hogy Magyarországon például a gázolaj és a benzin fogyasztási aránya a kilencvenes évekbeli 1:1-ről mostanra 3:1-re mozdult el a dízel javára, és ezt nem tudják a MOL finomítói lekövetni. Az unióban is ez okoz problémát, hiszen az európai finomítók többsége az elmúlt években a benzin előállítására növelte meg kapacitásait és ma már nagyon sokba kerülne a dízel gyártásának a növelése.

A december 5-én életbe lépett szankciók után a kormány, miután megszüntette a benzinársapkát, megemelte a MOL-ra kiszabott extraprofit adó kulcsát 40-ről 95 százalékra.

„A brüsszeli szankciós politika jelentősen rontotta az európai emberek életszínvonalát, és ilyen körülmények között a kormány megtesz mindent annak érdekében, hogy a rezsivédelmi alapot feltöltse” – erről csütörtökön beszélt ugyancsak az M1-nek az Alapjogokért Központ másik elemzője. Szikra Levente elmondta: lényegében a Mol szinte minden extraprofitját be fogja fizetni, amit megkeres. „Ebből adódóan a költségvetésnek lesz lehetősége arra – folytatta, hogy fenntartsa a magyar családokat is védő intézkedéseket, amelyek enyhítik a nehéz gazdasági helyzetből fakadó nehézségeket.”

Így a rezsivédelmi alap mintegy 800 milliárd forintos összege további 200 milliárd forinttal nőhet. Vagyis az átlagfogyasztásig érvényes rezsicsökkentés a továbbiakban is biztos, hogy megmarad. Ez havi 180 ezer forintos havi támogatást jelent minden magyar családnak, ami már csak azért is fontos, mert a kilencedik csomag belengetésének hírére is jelentősen megemelkedett a gáz ára.

Hortay Olivér, a Századvég elemzője a 48 perc című műsorunkban arról beszélt, hogy az orosz olajjal kapcsolatos intézkedések már most, de később még jobban fogják éreztetni káros hatásukat az Unióban. Egymást követik majd az áremelkedések. „Már most azonosítható, hogy az Európai Unió energiapiaci mozgástere egyre szűkül, és azok a lehetséges és nem várt események, akár a háború, akár bármilyen meghibásodás, sokkal nagyobb hatásúak lehetnek” – fogalmazott.

Ezt majd tovább fokozza a február 5-én életbelépő az orosz kőolajból készült finomított termékek vásárlásának a tilalma is. Ez többek között azt jelenti, hogy a Mol a saját tulajdonában lévő pozsonyi finomítóból sem hozhat be az országba benzint vagy gázolajat. Ráadásul az urali olajból gyártott kenőanyagokat sem adhatja el Magyarországon kívül sehol.

Forrás: Hirado.hu, illusztráció: Pixabay.com