quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 23. vasárnap
  -  Alfréd
0-24

Maruzsa Zoltán: péntekig lehet jelentkezni a középfokú felvételi központi írásbeli vizsgájára

2022. november 30.

Péntekig lehet jelentkezni a középfokú felvételi központi írásbeli vizsgájára – közölte a Belügyminisztérium köznevelési államtitkára szerdai budapesti sajtótájékoztatóján.

    Maruzsa Zoltán hozzátette: a határidő több mint 100 ezer tanulót érint, a nyolcadikos, továbbtanulni szándékozó általános iskolások mellett azokat a tanulókat is, akik 8, illetve 6 osztályos középiskolában szeretnék folytatni a tanulmányaikat.     A központi írásbeli felvételi vizsgák januárban lesznek, a felvételi jelentkezéseket februárban kell benyújtani.     A vizsgajelentkezés mellett ilyenkor mindenkinek át kell gondolnia, milyen irányba szeretne menni – mondta Maruzsa Zoltán, aki a Pályaorientációs Mérő- és Támogatóeszközt (POM) ajánlotta a tanulóknak. Az oktatas.hu oldalról is elérhető online program személyre szabott iránymutatásokkal segíti a kitöltőket abban, hogy erősségeik alapján milyen iskolákban érdemes gondolkodniuk. Brassói Sándor, az Oktatási Hivatal elnöke arra hívta fel a figyelmet, hogy már online is lehet jelentkezni a központi írásbeli vizsgákra, ügyfélkapun keresztül kitölthető a jelentkezési lap. Már most látják, hogy több mint 25 ezer kérelem így érkezett.

    A januárban esedékes vizsgán, illetve alapos ok esetén pótvizsgán a tanulók az anyanyelv, a szövegértés, valamint matematikai ismeretükről számolnak be.

    A pályaorientációs eszközről azt mondta: a gyerekek egy része megfontoltan készül a továbbtanulásra, de sokan nem ennyire felkészültek, vagy csak későn érő típusok, őket segíti a program, amelyet uniós projekten keresztül dolgoztak ki. A támogató eszköz bárki számára elérhető, nincs korosztályhoz kötve.

    A POM a tanulókat aktivitásra ösztönzi és tudatosítja bennük, hogy a továbbtanulás fontos döntés. A támogató eszköz gondolkodási és beszélgetési témákat ajánl, valamint számos kérdéssel és tájékozódási lehetőséggel segíti az érdeklődőket, a használatával pedig a tanuló visszajelzést kap a saját érdeklődéséről, kompetenciáiról, az életpályaépítésben fontos személyes tulajdonságairól.

    Ajánlásokat fogalmaz meg a kitöltő tanulóknak a válaszaik alapján a hozzájuk legjobban illeszkedő pályákról és útmutatást is nyújt egy-egy képzési irány választásához. A felületen 283 pályaprofil-leírás található, amelyek böngészhetők.

    A program regisztráció nélkül is használható, itt a foglalkozások leírását lehet megnézni az orvosképzéstől a kőművesig és hogy ez mivel jár, mi szükséges hozzá: fizikai erő vagy ülőmunka, esetleg csoportban dolgozást, beltérben végzendő a munka, vagy a szabadban.

    Regisztrációval – amelyet e-maillel lehet megtenni – bővebb funkciókat nyújt az oldal, a személyes tulajdonságokat kitöltve egyfajta egyéni attitűdvizsgálattal választ kap az érdeklődő, hogy milyen fejlett kompetenciával bír.

    Brassói Sándor hangsúlyozta: a regisztráció során mindvégig megőrzik a regisztráló személy anonimitását.

    Külön mérőeszközt fejlesztettek az általános iskolások 7-8. évfolyamain tanulók számára, illetve a középiskolások 10-12. évfolyamának, akiket szintén a továbbtanulásban segíthet a program.

    A kitöltőknek több pályát is ajánl a rendszer, a visszajelzés során a tanulóhoz legközelebb álló, leginkább illeszkedő, legfeljebb négy szakmát ajánlja fel a rendszer.

    A tanuló grafikusan is megnézheti a profilját, és összevetheti azt bármely pálya legjellemzőbb tulajdonságaival, de arra is lehetőség van, hogy a diák az osztályfőnökét kérje fel értékelésre, és azt vesse össze saját értékelésével.

    Brassói Sándor szerint a POM beépíthető az iskolai pályaorientációs célú foglalkozásokba, de bárki számára könnyen elérhető információforrás.