Médiabefolyásra is juthatott a Márki-Zay-féle dollárbaloldal amerikai kampánypénzeiből

Jelentős, ismeretlen eredetű összegekért hirdeti a kormányellenes tartalmait az a médiacsoport, amelynek tulajdonosa Márki-Zay Péter támogatásával indult az ellenzéki előválasztáson. A baloldal bukott miniszterelnök-jelöltje országos sajtóhálózat kialakításával próbálkozik, s könnyen megeshet, erre a projektre is jutott az Amerikából érkező guruló dollárokból – hozta nyilvánosságra az Origo.hu. Külön pikáns egyébként, hogy a portál Csongrád-Csanád megyei tudósítója nem más, mint a hódmezővásárhelyi városházi propagandamédia egyik munkatársa, egyben a Makói Csípős című ellenzéki lap felelős kiadója-főszerkesztője. A jelek szerint igencsak összeérnek a szálak…
Továbbra is igen aktív az idén nyáron elindított, Márki-Zay Péterhez köthető frisshírek.hu portál, amelyet az alapítók állítása szerint azzal a céllal hoztak létre, hogy “függetlenül és pártatlanul beszámoljanak, mind a kormány oldalról, mind az ellenzékről vagy a kisebb pártokról is”. A központi portál és megyei aloldalai esetében azonban hamar kiderült, hogy a szerkesztőknek nemigen sikerült megugraniuk a pártatlanság mércéjét, ami nem csak az erősen kormányellenes hangvételű cikkekből látszik – mutatja be szombati cikkében az Origo.hu.
A LAPIGAZGATÓ AZ MMM JELÖLTJE VOLT
A Frisshírek kiadójának – az idei választások előtt egy hónappal alapított Genesis Médiacsoport Kft.-nek – a tulajdonosa, Föőr Gábor ugyanis egyértelműen Márki-Zay Péterhez kötődik. A portál lapigazgatója tavaly a Mindenki Magyarországa Mozgalom jelöltjeként indult az ellenzéki előválasztáson, és 2021 szeptemberében Márki-Zay maga ment el Zalaegerszegre, hogy személyes jelenlétével is támogassa a Frisshírek tulajának kampányát.
TÍZMILLIÓS HIRDETÉSEK
Föőr Gábor portálja igen aktív a közösségi médiában. A központi oldalnak több mint 10 ezer követője van, és a megyei aloldalakat is több ezren követik. A különböző felületek cikkeit pedig jelentős összegeket költve hirdetik a legnagyobb közösségi felületen, elsősorban a kormányellenes tartalmakat kiemelve. Föőr Gábor csapata tízmilliós nagyságrendben költött hirdetésekre az elmúlt hónapokban, azt viszont nem tudni, milyen forrásokból futotta ezekre a reklámokra. A frisshírek központi portálon, és a megyei aloldalakon ugyanis nem szerepelnek reklámok, így biztosan nem a sajtóban hagyományosnak számító bevételi forrásokra építenek.
VAJON KAPTAK-E AZ AMERIKAI DOLLÁROKBÓL ŐK IS?
A Márki-Zay Péterrel való kapcsolat azonban fölveti a kérdést, hogy vajon az ellenzék bukott miniszterelnök-jelöltjét támogató média létrehozására is költöttek-e abból a közel kétmilliárd forintból, amit Amerikából küldtek ismeretlen adományozók a baloldal idei választási kampányára – fogalmaz az Origo.hu.
Az ügyben egyébként rendkívül pikáns, hogy a frisshírek.hu impresszuma szerint a Csongrád-Csanád megyei tudósítójuk, szerkesztőjük nem más, mint az adófizetők súlyos tízmillióiból fenntartott hódmezővásárhelyi önkormányzati propagandamédia egyik munkatársa, egyben a Makói Csípős című ellenzéki lap felelős kiadó-főszerkesztője, Bottyán Róbert. A jelek szerint tehát igencsak összeérnek a szálak, illetve összefolynak a források abban a bizonyos Márki-Zay-féle „kádban”, ami további kérdéseket vet föl…

Visszatérve az Origo.hu cikkére, a lap kiemeli még: a Frisshíreknek az elsősorban a közösségi médiára és megyei, helyi témákra fókuszáló modellje erősen emlékezetet a Gyurcsány-párthoz közeli baloldali álhírportál, az Ezalényeg.hu modelljére. Ismert továbbá, hogy Gyurcsányék online kampányait már a 2019-es önkormányzati választások előtt segítette Bajnai Gordon datadatos csapata, így az is könnyen elképzelhető, hogy a volt baloldali kormányfő által támogatott Márki-Zay Péter is kapott segítséget, és akár anyagi támogatást is, hogy felépítse online médiabirodalmát.
Ez azért is valószínűsíthető, mert Márki-Zay Péter kampányát szintén a DatAdat segítette, és a baloldal miniszterelnök-jelöltje nekik utalta tovább az Amerikából érkező pénzek jelentős részét – emelte ki az Origo.hu.
Nem a Frisshírek azonban az egyetlen tisztázatlan finanszírozású projekt jelenleg Márki-Zay Péter körül. A minap – mint azt a Promenad24 szintén megírta – ugyancsak az Origónak nyilatkozva ifj. Lomnici Zoltán, a Századvég jogi szakértője felhívta rá a figyelmet, hogy egy jelentős választópolgári kört elérni szándékozó konzultáció megszervezése, akár postai úton vagy az utcán történő terjesztése jelentős költségvonzattal jár.
„Nem zárható ki teljes mértékben, hogy a guruló dollárok áramlása a baloldalra nem fejeződött be, erre utalhat az ellenzéki mozgalom újabb nagyívű figyelemfelhívó kísérlete is” – fogalmazott az alkotmányjogász.