quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 04. 16. szerda
  -  Csongor
Vásárhely

Imádják a vásárhelyiek a tejfölt, a görög joghurt viszont kevésbé népszerű

2022. október 24.

Egy felmérés szerint a vidéki városokban élők 93 százaléka fogyaszt rendszeresen tejfölt, míg ez a fővárosban csak 73 százalék. Nálunk továbbá szintén sokkal népszerűbb a túró, a vaj és a tej is, a fővároshoz képest. Amiben viszont erőteljes egyezés van, az a trappista sajt!

Az Alföldi Tej Kft. kutatást tartott és azon kívül, hogy a tejtermékek népszerűségét mérték föl, az is helyet kapott, mi alapján választ a magyar terméket, és van -e összefüggés életkor vagy jövedelem alapján a vásárlási szokásokat illetve.

Sajt, tej és tejföl – három olyan élelmiszer, ami nélkül nem képzelhető el egy átlagos magyar háztartás hűtője sem, derült ki a Magyar Tej termékcsaládot gyártó Alföldi Tej Kft. márkakutatásából. A magyarok a hazai termékeket előnyben részesítik, ragaszkodnak kedvenc márkáikhoz és általában a heti egy nagybevásárlás közben szerzik be. Míg Budapesten kevésbé népszerű például a tejföl, addig a falvakban görög joghurtot fogyasztanak kevesebben. A sajtok közül a trappista nélkülözhetetlen, ezért az Alföldi Tej bevezeti a 100%-ban trappistából készült sajtkrémet a piacra.

Az ország egyes pontjai között ugyanakkor érdekes különbségek fedezhetők fel, ugyanis míg a vidéki városokban a magyarok 93%-a eszik rendszeresen tejfölt, addig Budapesten ez az arány mindössze 79%. A tej, vaj, túró esetében, ha nincs is ekkora differencia, még mindig szignifikánsan többen vannak, akik vidéken falatozzák az említett ételeket. Vannak ugyanakkor olyan termékek, amelyek esetében a fővárosiak a nagyobb fogyasztók, ilyen például a hűtést igénylő, hosszabb szavatossági idejű ESL tej, amelyet Budapesten az itt élők 37%-a fogyaszt, szemben például a falvakban élőknél jellemző 24 százalékkal.

Az életkor és a jövedelmi helyzet is számít

A kutatás rámutatott, hogy a tejtermékek vásárlására hatással van az egyes háztartások jövedelmi helyzete is. Ez azt jelenti, hogy a magasabb jövedelemmel rendelkezők többet is fogyasztanak, ugyanakkor kivételt képez a vaj, a túró, az UHT és ESL tej, amelyet nagyjából egyforma arányban esznek, anyagi helyzettől függetlenül. 

Azok a háztartások, ahol gyermekek is vannak, lényegesen több tejterméket vásárolnak, különösen akkor, ha 3-5 éves gyerek él a családban. Népszerűek az ízesített tejitalok, így például a kakaó, madártej, valamint az ivójoghurtok. Ez azért fontos, mert az ezekben található kalciumra gyerekkorban, serdülőkorban van leginkább szüksége a szervezetnek, vagyis a nagy növekedések időszakában.

Sokat számítanak a generációs különbségek is, ugyanis míg a 29 évnél fiatalabbak a leglelkesebb fogyasztói a kanalas desszerteknek, az ivójoghurtnak és az ESL tejnek, addig a 60 évnél idősebbek főleg sajtot, túrót és tejfölt fogyasztanak.

Ha azt nézzük, melyik az a termék, amelyet legalább hetente fogyasztanak a magyarok, első helyen a tej áll, amelyet a lakosság közel háromnegyede, a megkérdezettek 73%-a iszik minden héten legalább egyszer. A válaszdók kétharmada pedig legalább heti egyszer eszik sajtot (68%), vajat, vajkrémet vagy tejfölt (67%).

Aminek lennie kell otthon: a trappista sajt

Bár a sajtok esetében vannak olyan népszerű fajták, mint az edami, gouda, mozzarella vagy a grillsajt, ennek ellenére a válaszadók szerint,aminek mindig lennie kell otthon, az a trappista sajt. Legyen szó akár szendvicsről, akár egyéb felhasználásról, alapvetés, hogy ez a típus legyen a hűtőben. Ezzel összhangban az Alföldi Tej új sajtkrémet dob a piacra, amelynek egyedülálló módon trappista lesz az alapja, ráadásul megfelel a szigorúan szabályozott magyar termék minősítésnek is.

„Vásárlóink megszokták, hogy a legnépszerűbb termékcsaládunk, a Magyar Tej, garancia a minőségre és a finom falatokra. 2022-es fogyasztói kutatásunk rámutatott, hogy leginkább a sajtkrémet hiányolták kínálatunkból és mi arra törekszünk, hogy kielégítsük ügyfeleink igényeit, ezért idén októbertől a Magyar Sajtkrém termékcsaláddal bővítjük portfóliónkat. Három ízben, sőt, laktózmentes verzióban is elérhető. A trappistaalapú sajtkrémünk ráadásul nem csak különleges, hanem igazi magyar termék, amelynek előállításához kizárólag magyar gazdák által megtermelt tejet használtunk fel” – tette hozzá Pusztai József, az Alföldi Tej Kft. ügyvezető igazgatója.

Mi alapján választ tejterméket a magyar?

A kutatás eredményei alapján a két legfontosabb szempont a termék íze és állaga. A gyártóknak sok lehetőségük nincs hibázni, ugyanis, ha egy termék nem ízlik a vásárlónak, vagy esetleg nem tetszik az állaga, többet nem veszik meg. Vannak ugyanakkor kedvenc, bevált márkák, amiken nem szívesen változtatnak. Mivel a megszokott minőségből nem engednek, ezért folyamatosan keresik az akciós lehetőségeket.

Inkább magyar terméket vesznek és ezzel is a magyar gazdák támogatására törekszenek. A tejtermékeket mindig abban a boltban szerzik be, ahol amúgy is vásárolnak és nem jellemző, hogy egy adott termék miatt külön elmenjenek egy másik üzletbe – kivételt képezhetnek a jó akciók. A háztartások körében a heti egy bevásárlás jellemző és csak akkor mennek el időközben is a boltba, ha valami elfogyott, a tejtermékek online beszerzése pedig még nem terjedt el, ennek fő oka az infrastruktúra hiánya.

Forrás Alföldi Tej