quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 04. 16. szerda
  -  Csongor
0-24

Lázár János: el kell dönteni, hogy a fővárosi agglomeráció vagy a vidék közlekedésfejlesztése legyen-e a prioritás

2022. szeptember 27.

Nemcsak Budapesten és környékén vannak fontos és jó kötött pályás közlekedési beruházási ötletek, hanem a megyei jogú városok elővárosi vasúti vonalai is érdemesek a fejlesztésre. Persze minden annak a függvénye, hogy Brüsszel ideadja-e a magyarokat megillető, hazánknak járó forrásokat – mondta az Országgyűlésben az építési és beruházási miniszter.

A momentumos Szabó Szabolcs kérdésére beszélt Lázár János hétfőn az Országgyűlés ülésén Magyarország közlekedésfejlesztési stratégiájáról. Az ellenzék politikus arról faggatta az építési és beruházási minisztert, hogy a háborús gazdasági válsághelyzet, a takarékossági intézkedések miatt mennyivel tolódik el a csepeli és a ráckevei hév felújítása.

Lázár János válaszában hangsúlyozta: három hév-vonal (Csepel, Ráckeve, Szentendre) teljes felújítását és kibővítését és meghosszabbítását tervezik meg, ezeket a projekteket kiviteli tervig és hatósági engedélyezésig elviszi a kormány. Azonban – folytatta – jelen pillanatban a projektek finanszírozási oldala nem áll rendelkezésre, nincs annyi pénz a költségvetésben, és nincs olyan megállapodás az Európai Bizottsággal, ami biztosítaná erre a forrásokat.

A tárcavezető kiemelte: az Orbán-kormány a háborús gazdasági nehézségek és a Brüsszellel folytatott viták ellenére sem adja fel stratégiai célkitűzését, a közlekedési infrastruktúra javítását. A következő tíz évben számos közlekedési beruházást szeretnének megvalósítani, ezek között pedig kiemelt szerep jut a kötöttpályás fejlesztéseknek. Lázár szerint a következő fél évben dőlhet el, hogy az Európai Bizottság mely kötöttpályás programot támogatja, s melyeket nem.

Lázár János arra is felhívta a figyelmet, ha sikerülne megegyezni Brüsszellel, akkor várhatóan 1300-1400 milliárd forint áll majd rendelkezésre Magyarországon a kötöttpályás beruházásokra.

„Ekkor majd kinyílik egy intellektuális vita arról, hogy Magyarországon csak a központi régióban fejlesszünk-e kötött pályát, vagy vidéken is vannak kiváló projektek – lásd a Szeged és Hódmezővásárhely közötti tram-train beruházást –, például a megyei jogú városok agglomerációjára vonatkozó elővárosi vonalak is érdemesek-e az uniós fejlesztési forrásokra. Ha a három fővárosi hév-vonalat valósítjuk meg a kapcsolódó budapesti közlekedési felújításokkal, az a következő nyolc-tíz évben el is viszi a keret jelentős részét. Tisztázni kell tehát, hogy ha a fejlesztési források jelentős részét Budapestre koncentráljuk, akkor mi marad a vidéki fejlesztésekre, milyen forrásokból tudjuk a vidéki polgártársaink közúti vagy vasúti közlekedésének feltételeit biztosítani. Szakmai fórumokon és az Országgyűlésben is meg fogjuk beszélni, hogy a fővárosi agglomeráció vagy a vidék fejlesztése legyen-e a prioritás”

– árulta el a Parlamentben az építési és beruházási miniszter. Szabó Szabolcs momentumos budapesti politikus nem fogadta el a választ.

Fotó: Facebook/Lázár János