Árva László: célunk, hogy a stabilitás környezetévé tegyük az iskolát a bizonytalan világban

A diákoknak a tanévkezdés alkalmából azt üzeni a Németh László-iskola igazgatója, igyekezzenek megélni megismételhetetlen gyermek- és fiatalkorukat örömben, barátságban és szeretetben.
Tovább emelkedett a tanulói létszám a hódmezővásárhelyi Németh László Gimnázium, Általános Iskolában. Árva László igazgató a Rádió 7-nek adott interjújában elmondta, 35 osztályban 1032 diák kezdi meg a tanévet szeptember 1-jén. Három elsős osztály indul, 75 gyerekkel. Hozzátette: az első napok még nem a tanulásról, hanem a visszaszoktatásról szólnak. „Az első napon szinte még csak osztályfőnöki órák vannak, amelyek légköre kötetlenebb, így a gyerekeknek lehetőségük van arra, hogy felvegyék az iskola által megkívánt ritmust, és újra megszokják egymást, illetve az intézményt. A második héttől kezdve szinte észrevétlenül elkezdődik az a rendszeres munka, ami jellemzi majd az egész évet” – fejtette ki az igazgató.
Árva László elárulta, az intézményvezetés szinte folyamatos nyári munkát igényel, s komoly felelősséggel jár. Az iskolát infrastrukturálisan is elő kell készíteni az új tanévre – ennek érdekében munkavédelmi, balesetvédelmi bejárásokat végeznek, s rendbe teszik az osztálytermeket is –, de anyagi, szellemi és lelki értelemben is fel kell készülni az iskolakezdésre. Ez többek között azt jelenti, hogy az igazgató áttekinti az oktatásüggyel kapcsolatos jogszabályokat, a tantervi szabályozókat, s azokat bemutatja, értelmezi a pedagógusok, a kollégái előtt. „Úgy érzem, nagyképűség nélkül mondhatom, az elmúlt évtizedek tapasztalata alapján már jó rálátási képességgel rendelkezem, hogy a szakmai kérdésere hiteles, pontos válaszokat adjak. Ami mindig kicsit bizonytalansággal tölt el, az az, hogy az épületben, infrastrukturális téren mindent sikerült-e tökéletesen előkészíteni. Bízom benne, hogy így lesz” – fogalmazott.
Elárulta: mint mindig, ezúttal is alakuló értekezlettel kezdte a munkát a tantestület bő egy héttel ezelőtt. Ilyenkor tekintik át például, hogy milyen változások történtek a kollektívában, de természetesen a nyári élményeket is megosztják egymással. „Örömmel tapasztaltam, hogy a pedagógusok jó része ki tudta magát pihenni, láthatóan kisimultabbak ilyenkor a tekintetek” – emelte ki.

Árva László arról is beszámolt, az elmúlt években a Covid árnyékában átalakultak a tanévnyitók, háttérbe szorultak a protokolláris aspektusok: osztálykeretekben indítják az új esztendőt, s személyesebbé, közvetlenebbé váltak ezek az események. A kis elsősökhöz az első nap délutánján az igazgató látogat el két-két olyan végzős diák társaságában, akik tizenkettedik éve koptatják a Németh László padjait. Együtt köszöntik a kicsiket, emléklapot adnak át az elsősöknek, s a tizenkettedikesek elmesélik, ők hogyan emlékeznek vissza az első napra, amit az iskolában töltöttek. „Ez által sokkal tanulóközelibb, emberközelibb a tanévkezdés, illetve a végzősök bevonásával nem titkolt célunk az is, hogy a nagy diákokat egyfajta követendő példaként állítsuk a kicsik elé” – beszélt erről.
Az igazgató az új tanév indítása alkalmából a szülők és a tanulók számára is megfogalmazta üzenetét. „A bennünket körülvevő világ a Covid óta sok tekintetben egyre bizonytalanabbnak tűnik, a lelkünk mélyén sok feszültség van, ami néha elő is tör, s ezt tetézte a háború. A célunk, hogy ebben a sokszor bizonytalan világban az iskolát lehetőség szerint a stabilitás környezetévé tegyük. Fontos, hogy a szülő is tudja, mire számíthat az iskolától, s az iskola is számíthasson ehhez a szülő támogatására. Ha így lesz, akkor épp olyan sikeresen és eredményesen tudunk majd együtt dolgozni, mint az elmúlt években, évtizedekben. A gyermekek számára pedig azt kívánom, az egyszeri és a megismételhetetlen gyermekkorukat úgy tudják megélni, hogy hozzanak ki abból minél többet örömben, barátságban, szeretetben, illetve később, mikor megnőnek, szerelemben, vigyenek magukkal minél több szép emléket felnőttkorukra. Mi az iskolában azért fogunk dolgozni, hogy a környezet bizonytalansága minél kevésbé érintse őket, nyugodtan élhessék meg gyermeki és fiatal éveiket. A szüleikkel együtt arra törekszünk, hogy egyfajta védőfalat építsünk köréjük a világ nehézségeivel, gondjaival szemben” – zárta gondolatait Árva László.
Fotók: archív