quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 24. hétfő
  -  Mátyás
0-24

 A legolcsóbb díjcsomagok drágultak a mobilpiacon, de többet is nyújtanak érte

2022. augusztus 16.

Elsősorban a legolcsóbb díjcsomagok ára nőtt a mobilszolgáltatóknál az év első felében, ugyanakkor ezek minden esetben többletszolgáltatást is tartalmaztak a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) legfrissebb mobilpiaci vizsgálata szerint.

 A hatóság a négy legjelentősebb szolgáltató (a Magyar Telekom, a Vodafone, a Yettel és Digi) kínálatának alakulását vizsgálta, és megállapította: a verseny egyik legfontosabb eleme az újabb és újabb díjcsomagok bevezetése.


    Az elemzés szerint az időszak egyik meghatározó eseménye volt a Telenor névváltoztatása Yettelre. A március 1-jén lezajlott váltást jelentős díjcsomagátalakítás kísérte: a szolgáltató hét új előfizetéses (postpaid) és két feltöltőkártyás (prepaid) díjcsomagot vezetett be. A Vodafone hat postpaid és egy prepaid csomagot vezetett ki, a Magyar Telekomnál pedig egy előfizetéses díjcsomag értékesítése zárult le. A Diginél a vizsgált időszakban nem történt változás.
    A Yettel kínálata teljesen megújult, egyetlen feltöltőkártyás díjcsomag maradt meg a kínálatban. A piaci mozgásokat jól jelzi, hogy a teljes piac mintegy ötödét az új díjcsomagok tették ki. A szolgáltatók jellemzően az előfizetéses csomagok terén aktívabbak, ez jelenti a verseny elsődleges terepét. Ebben a szegmensben a kínálat több mint ötöde új, míg a kártyás díjcsomagok közül csak ennek fele, 11 százalék – közölte az NMHH.


    A Yettel és a Vodafone piaci mozgásait vizsgálva megállapították: a teljes kínálatban az ársáv alja jól láthatóan, mintegy 500 forinttal emelkedett. A Yettelnél a félév elején a legolcsóbb díjcsomag 11 hónap hűségidő esetén 3990 forintba, míg az időszak végén 4490 forintba került. A Vodafone esetében is hasonlóan: 2990 forintról 3490 forintra nőtt a legolcsóbb havidíj ára egy év hűségidő vállalásával. A kínálat felső sávja ugyanakkor nem változott: mindkét szolgáltatónál 15 990 forint volt az időszak elején és végén is a legdrágább díjcsomag.


    A kivezetett díjcsomagokhoz képest egyértelmű drágulás látszik mindkét szolgáltató árszabásában, de ezzel párhuzamosan nőtt a lebeszélhető percek száma és az elérhető adatmennyiség is. A hatóság szerint a Yettel újabb kínálata jóval áttekinthetőbbé vált, egyszerűsödött a csomagok elnevezése, megmaradtak a ruhaméreteket imitáló betűkódok és a prémium szolgáltatásokat jelző „hiper”-jelző, eltűnt azonban a célzott korcsoportot jelölő elem.


    A Vodafone lakossági mobildíjcsomagjait két almárkanév alatt (Go, illetve Red) kínálja. Utóbbiak korlátlan belföldi és uniós országba irányuló hívásidőt biztosítanak. Három új díjcsomag esetében érdemi változás a néven kívül egyáltalán nem történt. A konkurenciánál is meglévő, „magasabb ár, több szolgáltatás” elvét követi a Go Light és a Go Super díjcsomagok bevezetése.

Külön kategória az akciós termékként a jelenlegi feltételekkel tavaly november óta előfizethető Go Easy 15 díjcsomag, amelynek havi díja – ellentétben a többi Vodafone-díjcsomaggal – nem tartalmaz lebeszélhető perceket, ugyanakkor SMS- és percdíja is mindössze 20 forint. Ez csupán fele a nem korlátlan beszélgetést és SMS-t biztosító Go díjcsomagoknál alkalmazott díjaknak. Emellett a csomag előfizetési díja 15 gigabyte adathasználatot foglal magában.


    Az elemzés szerint a Magyar Telekom lakossági előfizetési rendszere alapvetően más stratégiát követ, mint a többi szolgáltatóé. Míg a versenytársaknál a díjcsomagokban meghatározott mennyiségű lebeszélhető percet (vagy SMS-t) és adatmennyiséget „csomagoltak össze”, addig a Telekom fogyasztói öt-ötféle hangcsomagot és adatcsomagot csaknem tetszőlegesen kombinálhatnak. A cég lakossági díjcsomagjaiban csak egy apróbb változás történt: a Mobil S díjcsomag 100 forinttal drágább lett: 3990 forint (4 gigabyte-os mobiladatcsomag vásárlása esetén), ugyanakkor a korábbi 50-ről 80 egységre nőtt a lebeszélhető percek vagy küldhető SMS-ek száma.


    A Digi a többi nagy szolgáltatónál fiatalabb versenyzőként jóval kisebb lefedettséggel bír és kínálata is jóval korlátozottabb a többieknél: kizárólag havidíjas szolgáltatást kínál, abból is mindössze kétfélét. Azokat ugyanakkor a konkurenciánál lényegesen alacsonyabb áron, mindössze 1500 forintért.


    A feltöltőkártyás csomagok terén az NMHH vizsgálata szerint az azokat kínáló három szolgáltató csomagjai között nincs olyan eltérés, amely különböző, utólag megvásárolt extrákkal ne lenne megszüntethető. A cégek jellemzően egy-egy postpaid díjcsomagot tartanak csak fenn. Változás ezekben csak a Yettel kínálatában történt, amely a névváltáshoz kapcsolódóan két új szolgáltatást vezetett be.