Mol-ügyvezető az üzemanyaghiányról: csak lihegő nyelvvel tudjuk újratölteni a kutakat

A Barátság kőolajvezeték kiesése jelentős feladatokat okoz a Molnak, mivel a benzinkutakat már most is csak nehezen, „lihegő nyelvvel” tudják újratölteni – mondta Ratatics Péter, a Mol hazai operatív működésért felelős ügyvezető igazgatója az ATV Egyenes Beszéd című műsorában az Index összefoglalója szerint.
Az adás elején Ratatics Péter azt mondta: az utóbbi fél évben többször is előfordult, hogy a hónap elején nem érkezett időben az olaj a Barátság vezetéken. Ezek egy-két napos késések voltak, így most a harmadik-negyedik nap környékén kezdtek el gyanakodni. Hozzátette azt is, hogy még a leállás mellett is több napra, több hétre elég készletük van.
A MOL TARTALÉKA A KŐOLAJ ESETÉBEN HÁROM HÉTRE ELEGENDŐ, EZEK A SAJÁT KÉSZLETEIK, ÉS EZEN KÍVÜL ÁLL MÉG RENDELKEZÉSRE AZ ORSZÁG STRATÉGIAI KÉSZLETE, AMELY MÉG HÓNAPOKRA ELEGENDŐ – FEJTETTE KI.
Arról, hogy ennek fényében mekkora gondot okoz nekik a Barátság kőolajvezeték leállítása, Ratatics Péter azt mondta:
Első körben még a gond helyett is azt mondanám, hogy feladatot okoz.
Hozzátette: van alternatív kővezeték az Adrián, azon keresztül is lehet olajat szerezni, de most minden lehetséges forgatókönyvet megvizsgálnak arra vonatkozóan, hogy miként tudnák pótolni a kieső mennyiséget.
Mivel lehetne kiváltani a kieső olajimportot?
Arra a kérdésre, hogy milyen olajjal lehet kiváltani az orosz termékeket, Ratatics Péter azt mondta: elsősorban a tengeri olajimport mértékét lehet növelni, de ezzel kapcsolatban is vannak bizonyos nehézségek. A legjobb megoldás az lehetne, ha a tengeren tudnának orosz olajat venni. Erre az embargó mellett is lenne lehetőség, de jövő év februárjától már nem – tette hozzá.
Arról, hogy az utóbbi öt napban mit tettek a Barátság kőolajvezeték leállása miatt, azt mondta:
FELHÍVTÁK AZ UKRÁNOKAT ÉS AZ OROSZOKAT IS, ÉS MINDKÉT FÉL MEGNYUGTATTA ŐKET, HOGY EGY PÉNZÜGYI, TECHNIKAI KÉRDÉS MIATT ÁLLT LE A SZÁLLÍTÁS.
„Erre mi elkezdtünk különböző megbeszéléseket, egyeztetéseket folytatni, és kedden már megoldási javaslattal álltunk elő. Azt javasoltuk, hogy az orosz fél részéről átvállaljuk a fizetési kötelezettséget az ukrán fél részére, és ezután utólag ezt elszámoljuk majd az oroszokkal” – fogalmazott a Mol tisztviselője.
Miért nem mondták el eddig, hogy leállt a vezeték?
Arra a kérdésre, hogy ha a Bloomberg hírügynökségen a Barátság kőolajvezeték leállásáról szóló hír nem jelenik meg kedden, akkor mikor jelentették volna be az olajszállítás leállását, Ratatics Péter azt mondta, hogy a napokban közölték volna a fejleményt. „A ma este jó lehetőség lett volna arra”, hogy ezt is elmondja az ATV adásában – tette hozzá.
A Mol ügyvezető igazgatója ezenkívül arról is beszélt, hogy a Magyarországon észlelhető üzemanyaghiány megoldásához importra lenne szükség, ahhoz pedig az kéne, hogy feloldják az üzemanyagárstopot. A szabályozott piacnak mindig megvan a hátránya, megvan a veszélye, hogy felborulnak az ellátási láncok, de mindent megtesznek azért, hogy a jogszabályi környezetet tiszteletben tartsák, és a fogyasztási igényt kielégítsék.
Ennyit ért az árstop módosítása
Az árstop legutóbbi módosításáról mindeközben Ratatics Péter azt mondta: ha augusztusra fókuszálunk, akkor nem tudta kifejteni a változtatás a hatását.
Arra, hogy mi lesz akkor, ha októberig megmarad a kormány üzemanyagárstopja, Ratatics Péter azt mondta: nehéz jóslásba bocsátkozni, de a piac akkor tud működni, ha van verseny.
Elmondta azt is, hogy amikor a benzinkutakon üzemanyaghiányt tapasztalnak a vásárlók, az azt jelenti, hogy logisztikai probléma van, vagyis az üzemanyag nem tud eljutni a kúthoz. A kiskereskedelmet, vagyis a Mol-benzinkutakat már most is csak „lihegő nyelvvel tudják újratölteni”, de emellett a nagykereskedelmi partnereiket is ki kell még szolgálniuk. Ha az emberek fegyelmezetten viselkednek össztársadalmi szinten, akkor mindenkinek jut üzemanyag – tette hozzá a Mol tisztviselője.
Igazából nem tudják megmondani, hogy ki mennyit tankolhat
Ratatics Péter végül arról is beszélt, hogy az utóbbi időben bizonyos visszaélések egyre népszerűbbek lettek, részben a Mol által bevezetett mennyiségi korlátozás miatt.
Arra a kérdésre, hogy a gyakorlatban mi történik, ha valaki kétszer is tankolni megy egy napon egy Mol-kúthoz, és hogy milyen jogi alapon korlátozzák a feltankolható üzemanyag mennyiségét, Ratatics Péter azt mondta: Jogunk erre nincsen. Mi erős javaslattal élünk.
Hozzátette azt is, hogy a hatósági áron zajló tranzakciókhoz joguk van rendszámot csatolni, és ezt a NAV-nak elküldik, ahol ellenőrzik, hogy valóban jogosan tankolt-e az illető hatósági áron.
Forrás: Index.hu, illusztráció: MTI/Koszticsák Szilárd