Vásárhelyről Szegedre, Szegedről Vásárhelyre, hogy a legolcsóbb – tram-train, busz, vonat, esetleg autó?

Bejelentették, hogy augusztus 1-től félóránként járnak a tram-train szerelvények Vásárhely és Szeged között, a főbb díjtételek is ismertté váltak. A kérdés az, megéri-e használni a vasútvillamost, most, hogy már nem lesz ingyenes. Tényleg olcsóbb, mint a közlekedési konkurencia? Netán jobb az autó, a busz vagy a vonat? Eláruljuk!
Augusztus elsejétől lesz fizetős a tram-train. Eddig ingyen utazhatott vele bárki, a próbaidő alatt. Ez azonban most megváltozik. Bár korábban sokan azt mondták, akkor is használják majd, ha fizetős lesz, utánanéztünk, valóban megéri-e tram-trainezni ezentúl. (Spoiler: naná!)
Akiknek azonnal igen a válasz, azok azok, akik ingyen utazhattak eddig is a közlekedési eszközökkel – például a nyugdíjasok -, vagy akik kedvezménnyel vehették igénybe a szolgáltatást. Ők ezentúl is a többi megszokott módon közlekedhetnek, éppúgy ahogy mondjuk eddig a MÁV vonatain. De mi a helyzet mindenki mással?
Nézzük egy egyszerű összehasonlítást, mondjuk, ha valaki autóval, taxival, busszal vagy vonattal járna a tram-train helyett.

Tram-train jegyárak
Lázár János, a projekt kormánybiztosa, ahogyan azt korábban megírtuk, rendkívül sikeres beruházásnak nevezte a vásárhelyi vasútvillamost, amelyet a romló körülmények közepette is sikerült befejezni, és az emberek javára fordítani. „A vásárhelyiek és a szegediek is nagyon megszerették” – fogalmazott. Mint mondta, a közlekedési kormányzat arról tájékoztatta: a próbaidőszak után augusztus 1-jétől menetrendszerűen üzembe helyezik a tram-traint, vagyis félóránként fognak járni, és fizetősek lesznek a szerelvények.
A Szeged-Algyő-Hódmezővásárhely viszonylatban a teljesárú vonaljegy 465 forint lesz (a buszokon most 560 forint), a havi bérlet pedig 17 800 forint (a buszokon ma 21 400 forint). Minden meglévő kedvezmény, a 33, 50 és 90 százalékos kedvezmény is érvényes lesz a tram-trainen, és számos egyéb bérletkonstrukciót is kínálnak majd. Megemlítette, hogy Vásárhelyen belül 5940 forintba fog kerülni a teljesárú havi bérlet, 250 forintba pedig a vonaljegy.
Vonat

Vonattal ugyanazon a sínen utazhatunk Vásárhely és Szeged között, mint a TT. Annyi a különbség, hogy az egyik bemegy Szegeden a városba (s a vasútvillamossal így a megyeszékhely fontos csomópontjaira közvetlenül el tudunk jutni), a másik pedig nem. A vonat ritkábban is közlekedik, és nem biztos, hogy ugyanannyira kényelmes. Elképzelhető, hogy légkondi sincs a vagonokban. A két város vasútállomása között a felnőttjegy, egy útra: 650 forint. Ha azonban mondjuk, Algyőről utazunk, valószínű ez az ár kevesebb. Egyelőre arról nincs részletinformáció mennyi lesz a jegy a tram-trainen, ha kisebb távon utazunk, de mivel a teljes ár is kevesebb, így valószínű arányosan az is jobban megéri majd.
Busz

Augusztus elsejétől félóránként jár majd a tram-train, így azt sem mondhatjuk, hogy busszal gyorsabb lehet a bejutás. Nagyjából a menetidő is annyi, hiszen előfordulhat, hogy a busz megáll a kisebb megállóban, utast vesz fel, vagy rak le, illetve bekanyarodik Algyőre is. A vasútvillamos piciny hátránya éppen ez: ki kell gyalogolni a megállóba. Jegyár tekintetében a felnőtt jegy Hódmezővásárhely buszpályaudvar és Szeged Mars tér között: 560 forint. Innen még pluszban helyi jegyet kell vennünk valamelyik járatra Szegeden, ha el akarunk jutni mondjuk a klinikára vagy az egyetemre (a tram-trainnel ez is közvetlenül megoldott). Kivéve, ha olyan buszt sikerül kifogni, ami Szeged vasútállomásig közlekedik.
Szegeden és Vásárhelyen belül

Szegeden 320 forintért vehetünk előre váltott vonaljegyet, ezzel villamoson, buszon, trolin is utazhatunk, városon belül. Jegykiadó automatából 370-ért, sofőrtől 450-ért vehetünk tiketet. A 30 napos bérlet 7000 forint.
Vásárhelyen ugyan van ingyenes helyi buszjárat, így azzal közlekedhetünk ezentúl is ingyen. Már, aki szeretne, mert akár a Jovány Busz, akár a Volánbusz járatai gyakorlatilag üresen köröznek a városban…
Vásárhelyen a tram-train jegy, városon belülre 250 forintba kerül majd, a havi bérlet 5940 forint lesz. Ez olcsóbb, mintha taxit hívnánk egy fuvarra, viszont kötött pályán van, így el kell gyalogolni a megállóig, de a sok megállóból a város legfontosabb helyei könnyedén és kényelmesen megközelíthetőek.
Ha autóval megyünk

Szeged és Vásárhely között autóval is közlekedhetünk. A jelenlegi, még egyelőre árstopos benzinárral, a legolcsóbban 480 forintért literenként. Egy átlagos fogyasztású, teljesen átlag autót nézzünk: ami mondjuk 6 litert fogyaszt 100 kilométeren. Ebben az esetben, mondjuk, ha a két városközpont közötti távot nézzük, ami nagyjából 30 kilométer oda-vissza, akkor egy útra nagyjából 4 liter üzemanyaggal számolhatunk, ami a rögzített áron olyan 2000 forint körül van.
Pluszköltségek ráadásul még jelentkeznek, hiszen mindkét városban most lett drágább a pakolójegy. Így óránként akár 245, vagy 545 forintos árat kell fizetnünk Szegeden, zónafüggően a parkolásért. Sajnos például a klinikák, a legforgalmasabb belvárosi részek a drágább óradíjban vannak. Vehetünk napijegyet Szegeden 1500 forintért, ami lehet, hogy jobban megéri.
Ha tram-trainnel utazunk, nem kell koncentrálnunk az autóvezetésre, nem kell parkolóhelyet vadászni, fizetni a parkolási díjat és a benzint. Talán nem éppen az úti célunkhoz érkezünk vele minden esetben, de érdemes böngészni a vasútvillamos megállóit, mert a szerelvény a legfontosabb szegedi csomópontokat érinti a korábbi 1-es villamos megszokott vonalán.
TT + bicikli, roller

Nem vicc ez a kategória sem, sőt! A lehető legjobb megoldásnak tűnhet, hiszen ennél olcsóbban, minthogy kerékpárral vagy rollerrel utazunk Vásárhely-Szeged között, nem úszhatjuk meg. Ugyanis ezek az eszközök jól rögzíthetőek a vasútvillamosokon, ha pedig leszálltunk, csak felpattanunk rájuk, nem kell parkolást fizetni, oda megyünk, ahova csak szeretnénk. Oké, a legolcsóbb a két város között is a bicikli. Kétségtelen. Persze figyelembe kell venni a ráfordított időt és energiát is… 🙂
Összesítve: Egy oda-vissza út Szeged és Hódmezővásárhely között, teljes árú jeggyel számolva: tram-train: 930, vonat: 1300, busz: 1120, autó: 2000 forint lehet. Plusz helyi jegy Szegeden, vagy parkolójegy, ha nem TT-vel megyünk.
Szóval, vasútvillamosra fel!
A Promenad24 a következő napokban számos fontos tudnivalóval szolgál majd az augusztus 1-jével induló menetrendszerű tram-train közlekedésről, a díjszabásról, az indulási időpontokról stb.!