quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 23. vasárnap
  -  Alfréd
0-24

Hernádi Zsolt: rendkívül veszélyes helyzetben van a magyar üzemanyag-ellátás!

2022. július 11.

A Mol-vezér is figyelmeztet, jelenleg relatív üzemanyaghiány van Magyarországon, ezzel a helyzettel a döntéshozóknak és az autósoknak is érdemes számolniuk. A háború és a szankciók miatt kialakult helyzet súlyos csapást jelent, tartósan maga benzinárakra kell berendezkedni – állítja a szakember.

Egyre nagyobb nehézségek és kihívások elé állítja a hazai üzemanyagpiacot a benzinárstop – mondta el az ATV Heti Naplójának vendégeként a Mol elnök-vezérigazgatója. Hernádi Zsolt úgy látja: az árszabályozás bár védi a magyar fogyasztókat, ugyanakkor komoly problémát vet fel, mert a következménye előbb-utóbb a hiány lesz. Rámutatott, a Mol-kutakon is azért kellett korlátozást bevezetni, mert fontosabb, hogy legyen üzemanyag, mint hogy mennyi. Úgy fogalmazott, reméli, hogy 50 liternél nem kell lejjebb vinni a limitet, de hangsúlyozta: rendkívül veszélyes időszakban vagyunk, mivel a hazai üzemanyagfogyasztás az ársapka következtében növekszik, az üzemanyagimport gyakorlatilag leállt.

Emlékeztetett rá, hogy miközben a háború és a szankciók következtében drasztikusan csökken az Európába tartó orosz olajexport, az ukrán finomítókapacitás megsemmisült, s hónapokra leállt az OMV schechati finomítója is. Ami a hazai, százhalombattai finomítót illeti, ott augusztusban részleges karbantartás lesz, vagyis a finomító 65 százaléka állni fog. A Mol pozsonyi finomítója most tart szünetet, és majd július 20-án indul újra.

Az országban jelenleg relatív üzemanyaghiány van, ami azt jelenti, hogy hazánknak most spájzolnia kellene, mert augusztusban Százhalombatta kapacitásának 65 százaléka leáll, de a tartalékolás a fenti okok miatt nem megy a megfelelő ütemben, így csak a szükséges mennyiség egyharmada áll rendelkezésre, ami miatt mindenképpen kérniük kell az állami stratégiai készlet egy részének felszabadítását, de ezt vissza kellene tölteni a leállás után – emelte ki Hernádi Zsolt, aki ezen keresztül tulajdonképpen az autósoknak is megüzente, érdemes most már takarékosan, ésszel bánni az üzemanyaggal a nyári csúcsidőszakban.

Arra a kérdésre, hogy meddig tartható a 480 forintos ársapka, Hernádi Zsolt azt felelte: messze túl vagyunk ezen a ponton, itt már „picit elkezdtünk hazardírozni”, hiszen Magyarországon fogyasztásnövekedés van, és a 480 forintos ár az importot megszünteti Magyarországon. Ez egy olyan probléma, amit még egyszer végig kell gondolni. Piaci szempontból előbb-utóbb, így vagy úgy meg kell szüntetni az ársapkát – szögezte az elnök-vezérigazgató.

Kérdésre válaszolva nem akar belemenni abba a „fantáziálásba”, hogy jegyrendszerrel vagy más megoldással korlátoznák-e a fogyasztást, de azt újra aláhúzta, hogy a 480 forintos ársapka mellett nem jön be az import Magyarországra, azt adják el, amit itthon megtermelnek. Ez pedig – tette hozzá – felvet egy olyan kérdést, hogy meddig lehet ezt csinálni, mert a kapacitások nem tudnak lépést tartani a nyáron növekvő fogyasztással.

Az európai piac 10 százalékát az oroszok látják el dízelolajjal – emlékeztetett Hernádi Zsolt, hozzátéve: az olajembargó határidejének közeledtével az oroszok elkezdték az exportjukat átirányítani más térségekbe. Példaként említette, hogy India 7-szeresére növelte az orosz olajimportot, és Kína is veszi az orosz olajat. A Mol mindezek tükrében tartósan magas üzemanyagárra készül – szögezte le.

Kapcsolódó

Mol: jelenleg nincs üzemanyaghiány, de nem biztos, hogy ez így is marad

Az orosz kőolajembargó miatt Európában nem zárható ki az időszakos áruhiány – figyelmeztet a Mol magyarországi operatív működésért felelős ügyvezető igazgatója.

Kapcsolódó

Brutális: csaknem 770 forintba kerül a benzin beszerzési áron

A kormány jóvoltából a magyarok továbbra is 480 forintért juthatnak hozzá az üzemanyaghoz.

Kapcsolódó

Arra kérik a magyar autósokat, hogy spóroljanak az üzemanyaggal

Súlyos figyelmeztetés érkezett: a térség ellátása elég kritikus helyzetbe került – állítja a Független Benzinkutak Szövetségének elnöke.

Illusztráció: MTI/Komka Péter