quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 24. hétfő
  -  Mátyás
0-24

Mol: jelenleg nincs üzemanyaghiány, de nem biztos, hogy ez így is marad

2022. július 10.

Az orosz kőolajembargó miatt Európában nem zárható ki az időszakos áruhiány – figyelmeztet a Mol magyarországi operatív működésért felelős ügyvezető igazgatója.

Pillanatnyilag nincs üzemanyaghiány, de semmi nem garantálja, hogy ez így is marad. Több szempontból is nagyon érzékeny a jelenlegi üzemanyag-ellátási helyzet, mivel a hazai import jelentős része kiesett, a nyár pedig egy kiemelt forgalmú időszak, 30-40 százalékkal nő a kereslet a vakációk kezdete után. Ezt a Portfoliónak adott interjúban árulta el Ratatics Péter, a Mol magyarországi operatív működésért felelős ügyvezető igazgatója.

A szakember hozzátette: az ársapka miatt a hazai import jelentős része kiesett, mert a külföldi nagykereskedők nem érdekeltek abban, hogy ezen az áron értékesítsék az üzemanyagot. Tulajdonképpen egylábú lett az ország, csak a Molra lehet számítani.

Az orosz kőolajembargó miatt Európában nem zárható ki az időszakos áruhiány, hiszen Oroszország szerepe az üzemanyagimportban is jelentős. Magyarországon is átlagosan 10-15 százalékkal több dízelt fogyasztunk, mint amennyit képesek vagyunk itthon előállítani. A helyzetet súlyosbítja, hogy a schwechati finomító karbantartási újraindulása nem sikerült: várhatóan több hónapot csúszik, ezért az OMV időszakosan nem lesz képes annyi terméket importálni, mint korábban. A Molban is meg kell csinálni a kötelező karbantartásokat: Pozsonyban július 20-ig tart a finomítói leállás, a Dunai Finomító pedig augusztusban és októberben nagyjából egy-egy hónapra részlegesen leáll. Ez azt jelenti, hogy a dízeltermelés augusztusban a harmadára fog csökkenni.

Ratatics hangsúlyozta: átmeneti kiürülések már most is előfordulnak a Mol kutakon, de ezeket egyelőre pár órán belül kezelni tudják. A töltőállomások leürülése elsősorban a megnövekedett kereslet miatt alakulhat ki.

Arra is kitért, azon dolgoznak, hogy a következő időszakban ne alakuljon ki Magyarországon üzemanyaghiány, de ennek érdekében az emberek, az autósok türelmét és megértését is kérik. Hozzátette, folyamatosan dolgoznak azon, hogy a legnagyobb vészhelyzet esetén is biztosítani tudják az üzemanyag-ellátást, -utánpótlást, de megerősítette: ha minden forrás elapadna, akkor is több hónapig ki tudnák elégíteni a hazai igényeket.

Fotó: MTI/Koszticsák Szilárd