Hiány várható a boltok polcain a magyar csirkemellfiléből

Nem fogják kitalálni, mik a fő okok: a háborús gazdasági válság és az extrém aszály…
Egyes élelmiszer-áruházakban már csak szlovák csirkemellet lehet kapni – írta meg a G7 gazdasági portál. Bárány László, Magyar Broilerszövetség elnöke, a Master Good Kft. tulajdonosa az InfoRádiónak azt mondta: a hatósági ár és a hőség miatt a magyar termelők nem tudják fedezni a keresletet. Erre meg csak ráerősít a háborús gazdasági környezet és az energiaválság.
A szakember cége a Tesco egyik legnagyobb beszállítója, így a Master Good Kft.-nél is érzékelik a keresletnövekedést, de látják azt is, hogy az áruházláncok jelenleg nem tudják kielégíteni a megemelkedett igényt magyar beszállítóktól. Ennek oka szerinte, hogy a magyar előállítói kapacitás véges, de emellett az sem elhanyagolható, hogy az elmúlt hetek időjárása miatt a csirkeistállókban is nagyon megemelkedett a hőmérséklet, ami hatással van az állatok növekedésére, és így 10-12 százalékkal kisebb élőtömegű csirkéket kénytelenek vágni.
A Magyar Broilerszövetség elnökének szavai szerint a megemelkedett energiaköltségek, valamint a madárinfluenza telepítési korlátozásai alakították ki azt a helyzetet március–áprilisban, hogy legalább 15 százalékkal kevesebb csibét sikerült letelepíteni. Ez nemcsak Magyarországon, hanem egész Európában jellemző, a hiány pedig hatással volt az árakra is. Míg egyébként a Lajtától nyugatra egyébként jelenleg 12-14 euró (közel 5 ezer forint) egy kiló mellfilé, addig egy magyar vásárló ezért 1650-1700 forintért jut hozzá, ami nemcsak a belső keresletet, de még a határ menti bevásárlóturizmust is megránthatja.
Bárány László rámutatott: véleménye szerint amúgy nem tényleges hiányról van szó, hanem átmenti, országrészek, vásárlókörzetek között változó jelenségről. Ugyanakkor arra is felhívta a figyelmet, hogy ha valamire erős a kereslet, ahhoz a kínálati oldal előbb-utóbb felzárkózik, ami a csirkehús esetében két-három hónap alatt lehetséges.
„Iskolakezdésre, mire a nyári szezonnak vége, ki fog alakulni egy egészséges, kiegyensúlyozott kínálat, ami találkozni fog a keresleti oldallal is” – fogalmazott az InfoRádiónak.
Illusztráció: Pixabay.com