quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 04. 27. vasárnap
  -  Zita
Térség

2023 második felében megindulhat a személyszállítás a Szeged-Szabadka vasútvonalon

2022. július 04.

A két nagyváros között a határforgalmi ellenőrzéstől függően 30-50 perc lehet a menetidő. A nagyszabású közlekedési fejlesztés Lázár János kormánybiztosi munkáját is dicséri.

Idén augusztus elejétől megkezdődhet a tehervonatok közlekedése Szeged, Röszke és Szabadka között, a 2015 óta szünetelő személyszállítás pedig a teljes korszerűsítés után, várhatóan 2023 második felében indulhat újra. A menetidő 30-50 perc lesz a két nagyváros között – mindezt Vitézy Dávid, a Technológiai és Ipari Minisztérium közlekedésért felelős államtitkára jelentette be. Mint arról beszámoltunk, a közlekedési szakember vasárnap a Szeged és a röszkei határ közötti vasútvonal-fejlesztés munkaközi bejárásán vett részt Röszkén, majd tram-trainezett egyet Hódmezővásárhelyen.

1854-ben indult meg a vasúti közlekedés Szegedre, 1869-ben készült el a vonal Szabadkáig, amelyet most újjáépítünk a szerbekkel

– számolt be róla közösségi oldalán Vitézy Dávid. Az államtitkár azt írta:

  • Az SMD-80-as vágányépítő géplánc Röszkénél elérte a magyar–szerb határt, befejeződött a vágányépítés a 136-os számú Szeged-Szabadka vonalon. Ez jelentős mérföldkő, Magyarország a Budapest–Belgrád távolsági és a Szeged–Szabadka regionális vasútvonal fejlesztésével mindent megtesz azért, hogy a Nyugat-Balkán személy- és áruforgalma minden eddiginél jobb minőségben csatlakozzon az európai hálózathoz. Ez elősegíti a térség európai integrációját és prosperitását, ami Magyarország és az Európai Unió stratégiai érdeke.
  • Szeged és Röszke között a MÁV beruházásában megújul a 13 kilométer hosszú vasútvonal, amely villamosítva lesz, és a korábbi 60 helyett 120 km/h-val is közlekedhetnek a szerelvények, miközben az engedélyezett tengelyterhelés is 225 kN lesz. Röszkén modern, akadálymentes magasperonok épülnek az utasok számára esőbeállókkal és padokkal, emellett P+R és B+R parkolók és korszerű utastájékoztatás teszi vonzóbbá a vasúti utazást. Röszkén új állomásépület készül, és valamennyi váltót fűtéssel látják el a kivitelező cégek, biztosítva ezzel télen is a kiszámítható és problémamentes vasúti közlekedést, hiszen ezzel elkerülhetők lesznek a váltólefagyások. Új biztosítóberendezés és távközlési rendszer létesül, átépülnek a közúti-vasúti átjárók. A vasútüzemet a szegedi forgalomirányító központból fogják távvezérelni.
  • A szerbiai oldalon, Horgostól Szabadkáig szintén felújították a vonalat, így a beruházást követően a vasútvonal elősegíti az interregionális kapcsolatok fejlődését Szeged, Szabadka és vonzáskörzetük között. A 2015 óta szünetelő személyszállítás sokkal jobb színvonalon, környezetkímélő elektromos vontatással indulhat majd újra. Szabadka és Szeged között a határrendészeti vizsgálattól függően várhatóan 30-50 perc lesz a menetidő.
  • Azzal, hogy a Szeged-Szabadka vasútvonal magyar oldalán is elérte a határt a vágányépítés, a tervek szerint augusztus elejétől már megindulhat a tehervonatok közlekedése Szeged, Röszke és Szabadka között, kerülőutat biztosítva a Budapest–Kelebia–Belgrád vonal felújítása miatt bevezetett vágányzár idejére. A személyszállítás a teljes korszerűsítés után, várhatóan 2023 második felében indulhat újra. Ehhez még szükség van a biztosítóberendezések, a felsővezeték, az állomások illetve az ezekhez tartozó kiegészítő infrastruktúrák megépítésére is.

Lázár János volt a beruházás egyik úttörője

A magyar kormány által kiemelten támogatott közlekedésifejlesztési nagyberuházás a határ menti településeken, Szegeden és Szabadkán együttesen élő mintegy negyedmillió ember számára új színvonalas vasúti személyszállítás megteremtését szolgálja. A projekt egyik úttörője Lázár János volt a dél-alföldi régió közlekedésének fejlesztéséért felelős kormánybiztosként. Emlékezetes, Lázár korábban úgy fogalmazott: Szabadka és Szeged összeköttetése (nemzet)stratégiai jelentőségű gazdasági, oktatási és kulturális szempontból is. Számos előadásában, nyilatkozatában szögezte le: nemcsak nemzeti, de összeurópai érdek is a közlekedésfejlesztés, hogy a régió lakosságának, fogyasztóinak, munkaerejének mobilitását ne lassítsák az országhatárok. Demográfiai, munkaerő-piaci, versenyképességi és gazdasági szempontból a 250-300 ezres vajdasági magyar populáció komoly munkaerő- és társadalmi tartalékot biztosíthat a dél-alföldi régió számára is – hívta fel rá többször is a figyelmet.

Az új, korszerű vonal egyébként arra is alkalmas lehet, hogy a tram-train akár Hódmezővásárhelyről Szegeden keresztül kijusson Szabadkára.

Fotó: MTI/Rosta Tibor