2023 második felében megindulhat a személyszállítás a Szeged-Szabadka vasútvonalon

A két nagyváros között a határforgalmi ellenőrzéstől függően 30-50 perc lehet a menetidő. A nagyszabású közlekedési fejlesztés Lázár János kormánybiztosi munkáját is dicséri.
Idén augusztus elejétől megkezdődhet a tehervonatok közlekedése Szeged, Röszke és Szabadka között, a 2015 óta szünetelő személyszállítás pedig a teljes korszerűsítés után, várhatóan 2023 második felében indulhat újra. A menetidő 30-50 perc lesz a két nagyváros között – mindezt Vitézy Dávid, a Technológiai és Ipari Minisztérium közlekedésért felelős államtitkára jelentette be. Mint arról beszámoltunk, a közlekedési szakember vasárnap a Szeged és a röszkei határ közötti vasútvonal-fejlesztés munkaközi bejárásán vett részt Röszkén, majd tram-trainezett egyet Hódmezővásárhelyen.
1854-ben indult meg a vasúti közlekedés Szegedre, 1869-ben készült el a vonal Szabadkáig, amelyet most újjáépítünk a szerbekkel
– számolt be róla közösségi oldalán Vitézy Dávid. Az államtitkár azt írta:
- Az SMD-80-as vágányépítő géplánc Röszkénél elérte a magyar–szerb határt, befejeződött a vágányépítés a 136-os számú Szeged-Szabadka vonalon. Ez jelentős mérföldkő, Magyarország a Budapest–Belgrád távolsági és a Szeged–Szabadka regionális vasútvonal fejlesztésével mindent megtesz azért, hogy a Nyugat-Balkán személy- és áruforgalma minden eddiginél jobb minőségben csatlakozzon az európai hálózathoz. Ez elősegíti a térség európai integrációját és prosperitását, ami Magyarország és az Európai Unió stratégiai érdeke.
- Szeged és Röszke között a MÁV beruházásában megújul a 13 kilométer hosszú vasútvonal, amely villamosítva lesz, és a korábbi 60 helyett 120 km/h-val is közlekedhetnek a szerelvények, miközben az engedélyezett tengelyterhelés is 225 kN lesz. Röszkén modern, akadálymentes magasperonok épülnek az utasok számára esőbeállókkal és padokkal, emellett P+R és B+R parkolók és korszerű utastájékoztatás teszi vonzóbbá a vasúti utazást. Röszkén új állomásépület készül, és valamennyi váltót fűtéssel látják el a kivitelező cégek, biztosítva ezzel télen is a kiszámítható és problémamentes vasúti közlekedést, hiszen ezzel elkerülhetők lesznek a váltólefagyások. Új biztosítóberendezés és távközlési rendszer létesül, átépülnek a közúti-vasúti átjárók. A vasútüzemet a szegedi forgalomirányító központból fogják távvezérelni.
- A szerbiai oldalon, Horgostól Szabadkáig szintén felújították a vonalat, így a beruházást követően a vasútvonal elősegíti az interregionális kapcsolatok fejlődését Szeged, Szabadka és vonzáskörzetük között. A 2015 óta szünetelő személyszállítás sokkal jobb színvonalon, környezetkímélő elektromos vontatással indulhat majd újra. Szabadka és Szeged között a határrendészeti vizsgálattól függően várhatóan 30-50 perc lesz a menetidő.
- Azzal, hogy a Szeged-Szabadka vasútvonal magyar oldalán is elérte a határt a vágányépítés, a tervek szerint augusztus elejétől már megindulhat a tehervonatok közlekedése Szeged, Röszke és Szabadka között, kerülőutat biztosítva a Budapest–Kelebia–Belgrád vonal felújítása miatt bevezetett vágányzár idejére. A személyszállítás a teljes korszerűsítés után, várhatóan 2023 második felében indulhat újra. Ehhez még szükség van a biztosítóberendezések, a felsővezeték, az állomások illetve az ezekhez tartozó kiegészítő infrastruktúrák megépítésére is.
Lázár János volt a beruházás egyik úttörője
A magyar kormány által kiemelten támogatott közlekedésifejlesztési nagyberuházás a határ menti településeken, Szegeden és Szabadkán együttesen élő mintegy negyedmillió ember számára új színvonalas vasúti személyszállítás megteremtését szolgálja. A projekt egyik úttörője Lázár János volt a dél-alföldi régió közlekedésének fejlesztéséért felelős kormánybiztosként. Emlékezetes, Lázár korábban úgy fogalmazott: Szabadka és Szeged összeköttetése (nemzet)stratégiai jelentőségű gazdasági, oktatási és kulturális szempontból is. Számos előadásában, nyilatkozatában szögezte le: nemcsak nemzeti, de összeurópai érdek is a közlekedésfejlesztés, hogy a régió lakosságának, fogyasztóinak, munkaerejének mobilitását ne lassítsák az országhatárok. Demográfiai, munkaerő-piaci, versenyképességi és gazdasági szempontból a 250-300 ezres vajdasági magyar populáció komoly munkaerő- és társadalmi tartalékot biztosíthat a dél-alföldi régió számára is – hívta fel rá többször is a figyelmet.
Az új, korszerű vonal egyébként arra is alkalmas lehet, hogy a tram-train akár Hódmezővásárhelyről Szegeden keresztül kijusson Szabadkára.
Fotó: MTI/Rosta Tibor