Mol-vezér: az üzemanyaghiány elkerülése volt a cél

Hernádi Zsolt megmagyarázta, miért volt szükség arra, hogy a Mol – majd az OMV és a Lukoil is – komoly korlátozásokat vezessen be péntektől a töltőállomásain. A változások – mint lapunk megírta – a vásárhelyi benzinkutakat is érintik, fontos tehát, hogy a hódmezővásárhelyiek is felkészüljenek az új helyzetre.
A Mol-csoport elnök-vezérigazgatója szerint a turistaszezon beindulása, a társaság rendelkezésére álló korlátozott üzemanyag-mennyiség és technikai okok miatt volt szükség a Mol töltőállomásain péntektől bevezetett üzemanyag-tankolási korlátozásra. Hernádi Zsolt egy pódiumbeszélgetésen kiemelte: ehhez a helyzethez hozzájárultak az ukrajnai háború hatásai, a kereslet-kínálat egyensúlyának felborulása és a magyarországi árszabályozási rendelet is, a társaság pedig nem akart olyan helyzetet teremteni, hogy valóban akkora üzemanyaghiány alakuljon ki egy-egy régióban vagy az országban, ami zavart okozna vagy teljes kiszolgáltatottságot jelentene a lakosságnak.
„A mi felelősségünk az, hogy a molekula ott legyen, ehhez meg bizonyos korlátozásokat időnként be kell vezetni, ez most egy ilyen korlátozás”
– mondta Hernádi Zsolt, megjegyezve, egy átlagos személyautóba tankolt ötven liter üzemanyagból Magyarországon keresztül lehet utazni.
A társaság közlése szerint péntektől a Mol töltőállomásokon normál kútoszlopon a járművekbe maximum 50 liter üzemanyagot lehet egyszerre tankolni az eddigi 100 liter helyett a csökkentett, hatósági áron. Ugyanezt az intézkedést vezette be az OMV, a Lukoil pedig 20 literben állapította meg a maximumot, ezekkel a korlátozásokkal már szembesültek a vásárhelyi autósok is.
Az elnök-vezérigazgató emlékeztetett, a tapasztalatok szerint a nyári turistaszezon miatt megugrik a lakossági kereslet az üzemanyagok iránt, ezekből pedig – részben technikai okok miatt – a Molnak korlátozottak a rendelkezésre álló mennyiségei. Utalt arra, hogy Ausztriában egy tervszerű nagy karbantartás után nem sikerült újraindítani az OMV schwechati olajfinomítóját, a várhatóan még néhány hétig tartó leállással pedig komoly üzemanyag-mennyiség tűnt el a közép-európai piacról.
A Magyarországon érvényes üzemanyag-árszabályozással kapcsolatban kifejtette, ez az intézkedés a lakosság védelmében született, hogy az energiapiacon kialakult ársokk ne egyik napról a másikra „terítse le” az itt élőket, hanem ennek valamifajta elhúzódó hatása legyen.
Hernádi azt is elárulta: a Mol százhalombattai finomítója működik, és orosz kőolajat használva teljes kapacitással dolgozik, a termelés leállása esetén stratégiai tartalékban 45 napra elegendő dízel üzemanyag és körülbelül ugyanekkora mennyiségű kőolaj áll rendelkezésére a társaságnak.
Fotó: MTI