quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 03. 01. szombat
  -  Albin
Makó

Újjáélesztenék a Maroslele-Tápé közti kompközlekedést

2022. május 11.

De csak a gyalogosok és kerékpárosok számára. Vállalkozó már lenne rá, már csak a 12 kilométernyi ószegedi utat kellene felújítani hozzá. A képen a kompátkelő, amikor még járt a komp.

Egy szegedi vállalkozó jelentkezett nemrégiben a maroslelei önkormányzatnál azzal, hogy szeretné újjáéleszteni a Maroslele-tápé közötti kompot.

– De nem a régi módon, azaz nem a gépjármű, hanem a kerékpáros és gyalogosforgalom számára – árulta el Drimba Tibor. Maroslele polgármestere hozzátette: – A vállalkozó kérte a lelei önkormányzat segítségét ez ügyben, s mi támogatjuk azt. Lázár János is, akinek a múlt pénteki rendkívüli testületi ülésen a jövőbeli terveink közt megemlítettem. A kompközlekedés megteremtése turisztikai, idegenforgalmi szempontból is fontos lenne, de nem csak nekünk, de Óföldeáknak és Földeáknak is, főleg, hogy a Maroslele-Óföldeák utat is újjáépítik még az idén. Kerékpárutat, tudomásom szerint Földeák és Vásárhely között is szeretnének építeni, Maroslele és Vásárhely között pedig már évek óta megvan.

Drimba Tibor elmondta, a kompkikötőhöz vezető, száz éve létező mintegy tizenkét kilométeres utat azonban újra kellene aszfaltozni, hiszen az nemhogy jármű, de még kerékpáros közlekedésre is alkalmatlan. De az újraaszfaltozás után megfelelő volna, nem is kellene külön bicikliutat építeni. A kerékpáros turizmus egyébként is országszerte megélénkült, így ebbe is bekapcsolódhatnánk.

Az M43-as szívta el a komp forgalmát

A tápéi komp a 4412-es út (közismert nevén „ószegedi út”) részeként üzemelt 2013. december 1-jéig. Ez az út Makótól (Maroslele mellett elhaladva) egészen Szeged-Tápéig tartott, de Makóról nem sokan jártak arra, mert a városból főút is vezet Szegedre, amelynek két híd is a része: ezek biztosítják a Tiszán, illetve a Maroson történő folyamatos átkelést.

Az ószegedi út inkább Maroslele és a környező vidék (Tápairét, Rákóczitelep) összekötését biztosította Szegeddel, mivel ezen térségnek az alternatív útvonalak hatalmas kerülőt jelentettek, nem beszélve a borzalmas útviszonyokról. Ez az útvonal összesen 21 kilométer hosszú, de Maroslelétől mindössze 10 kilométert kellett rajta megtenni, hogy el lehessen jutni Szegedre. A kompot régen bárki ingyen igénybe vehette. A 2000-es évek környékén az üzemeltetést átvette a SADAR Komp Kft. A 2000-s években egy piros komp üzemelt, melynek kétoldali beépített motorja volt. 2010-ben ezt lecserélték uniós és önkormányzati támogatás révén. Ennek már nem volt belső motorja, egy hajóval lehetett átvontatni az egyik partról a másikra.

A z M43-as autópályát 2011-ben a Móra Ferenc híddal együtt adták át. Ezzel párhuzamosan jelentősen lecsökkent a komp forgalma, mert az autópálya közvetlenül Maroslele és a Rákóczitelep mellett halad el, immáron folyamatos és rövidebb útvonalat biztosítva Szegedre, függetlenül a folyótól. Így a korábban kompot használók többsége azóta az új útvonalon közlekedik. További előny, hogy az autópályán keresztül Makóról Maroslelén át már gyorsjáratú autóbusz is jár Szegedre.