Térségi óvodapedagógusok tudhattak meg többet a Makói Óvoda Jó gyakorlatairól

A tehetséggondozás került fókuszba a Makói Óvoda keddi rendezvényén, amely során három különböző műhelymunkába tekinthettek be a résztvevők.
Martonosi Szilvia a Makó Híradónak felidézte, 2019-ben pályáztak az Oktatási Hivatal bázisintézményi pályázatára, melyet 2020-ban nyertek el, így 2020 és 2023 között bázisintézményi szerepet töltenek be.
Az intézményvezető-helyettes bázisintézményi koordinátor kiemelte: az Alapító Okiratnak megfelelően meghatározott, különleges bánásmódot igénylő gyermek ellátása is megvalósul többek között.
– Olyan módszereket és eszközöket használunk, melyek minden pedagógus számára elfogadottak és mindenki tud vele azonosulni – mutatott rá, továbbá hozzátette: az innovatív törekvéseket másokkal is szeretnék megosztani, ehhez két Jó gyakorlatot készítettek el.
– Az egyik volt a Tehetséggondozás, hiszen akkreditált tehetségpont is vagyunk, és a Plusz Ovibatyu Jó gyakorlatot készítettük el. Ez művészeti tevékenységek műhelyeit foglalja magába: a Remekelek barkácsszakkört, a drámaszakkört, illetve vannak zenei, művészeti, valamint mozgásfejlesztő műhelyeink is: a Pöttömtánc, ahol néptáncot tanulhatnak a gyerekek, és az Ovifoci – sorolta.
Másik Jó gyakorlatuk a Csodakoffer, amely tartalmaz egy kiadványt is, hiszen – húzta alá Martonosi Szilvia – a Csodakoffer egy játékgyűjtemény, mely differenciált, hátránycsökkentésre és egyéni bánásmódra épülő képességfejlesztéseket tartalmaz.
– Mi a helyi értékeinkre építve próbáltuk kidolgozni, hiszen véleményünk szerint ezek olyan újszerű és építőjellegű megközelítéseket, technikákat tartalmaznak, amelyek várhatóan hozzájárulnak az intézményünk minőségi színvonalának emeléséhez és más intézmények számára is átvehető – fogalmazott.

Felhívta a figyelmet, az innovációkat az intézmény sajátosságaihoz és pedagógiai programjához illeszkedve kell adaptálni, de nem szükséges egy az egyben megtenni: azok, akik átveszik, a saját intézményükhöz tudják alakítani és fejleszteni.
Az Intézményfejlesztési terv részeként megjelölték a működési gyakorlatuk modellé fejlesztését és megosztását is.
– A projektbe bevont óvodák és más közoktatási intézmények számára szeretnénk ezt továbbadni. Településünk óvodáiban, valamint szeretnénk bölcsődékben, általános iskolában, valamint kistérségi köznevelési intézményekben megosztani ezeket a gyakorlatainkat – tette hozzá.
Ezt a célt szolgálta a Kálvin óvodában szervezett program is, melyen a tehetséggondozást emelték ki. A délutáni megnyitót követően a Kálvin téri épületben az „Észbontogató”, logikai gondolkodást fejlesztő műhelybe, a Hold utcai épületben az „Oko-Sakk” műhelybe, az Erdélyi püspök utcai épületben pedig a „Paletta” barkács tehetséggondozó műhely életébe pillanthattak be a résztvevők.

Martonosi Szilvia hangsúlyozta: nagyon fontos a tehetséggondozás a Makói Óvodában, az intézmény Tehetségpont 2013 óta, majd Akkreditált Tehetségpont címet kapott 2016-ban.
– A tehetségígéretek a délutáni szabadidős tevékenységek során heti egy alkalommal vesznek részt a műhelymunkákban. A kiscsoportos foglalkozások alkalmat adtak arra, hogy a gyermekek erős oldalát erősítsük, valamint a gyenge oldalaikat fejlesszük. A gyermekekben rejlő adottságok feltérképezése után olyan lehetőségeket kínálunk fel a számukra, amit kis létszámú csoportok keretein belül valósítunk meg, ahol kipróbálhatják magukat. A szervezett foglalkozásokon 5-7 éves korosztály vesz részt. A műhelyfoglalkozásokat szakvizsgázott óvodapedagógusaik vezetik, hozzáértőn, és az óvodás korosztálynak megfelelő módszerekkel. A műhelymunkába történő beválogatást már szeptemberben elkezdjük, mikor a nyári életből visszajönnek az óvodába a gyerekek, az óvónők készítik el a felmérést a gyerekek alapos ismeretével, a gyerekek egyéni képességeit szem előtt tartva tervezzük meg a foglalkozásokat – fejtette ki, továbbá aláhúzta: a szülői igényeket is feltérképezik, illetve a pedagógusok között is felmérést végeznek.