Walterné Böngyik Terézia: „legjobb befektetés a bolygónk védelme, és ez nem mindig pénz kérdése, sokkal inkább az apró cselekedeteken múlik”

„Ki mondta, hogy nem tudod megváltoztatni a világot” jelmondattal világszerte ötvenkettedik, míg Magyarországon immár harminckettedik alkalommal ünnepeljük a Föld világnapját április 22-én. Ennek a jeles és cselekvésre buzdító napnak az üzenete nem más, mint felhívni a figyelmet a Föld biológiai sokszínűségének megőrzésére.
A Hódmezővásárhelyi Szent István Általános Iskola igazgatója, Walterné Böngyik Terézia szerint ez az üzenet elsőre nagyon tág fogalomnak tűnhet, éppen ezért az egyének szintjén való cselekvést valamennyi oktatási intézménynek kiemelten kell kezelnie.
Az intézményvezető a Promenad24-nek elmondta, a Hódmezővásárhelyi Tankerület nagyon komoly lépéseket tett annak érdekében, hogy a környezeti nevelés erősödjön tagintézményeiben. Ebben a tanévben indult útjára például a Zöld Kapocs Környezeti Nevelők programja, mely nem csak a hódmezővásárhelyi diákokat, hanem a tankerület valamennyi intézményének tanulóit egyaránt cselekvésre buzdítja.
Van egy közös programelvünk, ami a „sok kicsi sokra megy” mondat mottójával dolgozik. A Föld napjához érkezve arra a közös ötletre jutottunk, hogy abba a bizonyos gyermekek kertjébe, ahová korábban klímakapszulát helyeztünk el és madáretetőket telepítettünk, ezúttal növényeket ültessünk
– árulta el az igazgató, aki hozzátette: a fűszernövényeket a Hódmezővásárhelyi Tankerület biztosítja az intézmények részére.
Walterné Böngyik Teréziától megtudtuk, a biodiverzitás megőrzése mellett a projekt kiemelt célja azon szép és egyszerű élet lemodellezése, melyet egykor nagyszüleinktől láthattunk. Ehhez egy komposztálót is biztosít intézményei számára a Tankerület.

Nekünk kötelességünk ezeket a jól működő dolgokat ismét előhozni és a gyermekek kertjén keresztül mutatni be azokat a fűszer- és gyógynövényeket, melyeket később az egészségre gyakorolt hatásai miatt is tudnak majd hasznosítani
– fogalmazott az intézményvezető, aki szerint egy iskolának nagyon komoly közösségbefolyásoló hatása van, azok az élmények ugyanis, amit akkor visznek haza a gyerekek, amikor jól érezték magukat, amikor érdekeset tanultak, bizony hatással vannak a családokra is.
A koronavírus idején, amikor össze voltak zárva a családok, több kollégám is beillesztette a környezeti nevelést a tananyagába, így amikor visszatértek a gyerekek az iskolába, tapintható volt a változás: a szelektív hulladékgyűjtés, amely régen csak döcögött, szinte látható formát öltött a cselekedeteikben
– osztotta meg tapasztalatait Walterné Böngyik Terézia, hangsúlyozva: amikor egy család nagyon szorosan összezár egy ügy érdekében, akkor az a saját mikrokörnyezetében is olyan változásokat hozhat, ami ragályos módon terjed a szomszédra, a nagynénire és talán a város közösségére is.

Az igazgató szerint akkor jó a szemléletformálás, ha a csapból is az folyik. Az oktatási intézmények és a család szerepvállalása mellett fontos, hogy a városvezetés is jó példával járjon el és aktívan tegyen az ügy érdekében.
Régebben ez úgy működött, hogy a környezeti nevelők a környezetvédelmi stratégiák mellé álltak. Amikor a szennyvíztisztító üzemeltetése elindult a városban, az oktatási intézményekben is komoly szemléletformálás folyt. Amikor szelektív hulladékgyűjtőket kaptak a lakóházak, az iskolában is szóróanyagok kerülte ki a témában. Olyan programokat szerveztünk tehát, melyek segítették a város környezetvédelmi programjának sikerességét. Ám ehhez párbeszédre van szükség, tudni kell merre haladunk és mi az, amihez csatlakozunk
– emelte ki Walterné Böngyik Terézia, aki szerint a legjobb befektetés a bolygónk védelme, és ez nem mindig pénz kérdése, sokkal inkább az apró cselekedeteké.
Az emberiség sebezhetőségére nagy figyelmeztető jel volt a koronavírus-járvány. A körülmények tanítanak bennünket és hiszem azt, hogy ebből is tanultunk, hogy igen is vigyáznunk kell arra a kék bolygóra, amiből mai tudásunk szerint az univerzumban csupán egy élet létezik
– hangsúlyozta az intézményvezető.
Kiemelt kép: Gémes Sándor