quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 04. 17. csütörtök
  -  Rudolf
Vásárhely

Mucsi László projekttanácsadó: rendkívül népszerű a tram-train, beváltotta a hozzá fűzött reményeket

2022. március 29.

Csúcsidőben tele vannak a szerelvények, gyakran az állóhelyek is, az átlag utasszám pedig már kétezer fő naponta, de jó néhányszor eléri a négyezret is – hangzott el a Rádió 7 keddi Közös Nevező című műsorában.

Bár még csak óránként közlekednek a szerelvények, csúcsidőben mindig tele vannak, nagyon népszerű az új tömegközlekedési forma – mondta Mucsi László projekttanácsadó, majd hozzátette, ahogy Lázár János kormánybiztos hétfőn bejelentette: a nagy népszerűségre tekintettel minimum május végéig használhatják majd ingyenesen a közlekedők.

A műsorban elhangzott, a vasútvillamos gyors és kényelmes, ráadásul babakocsisok, bringások és mozgáskorlátozottak is igénybe tudják venni. Mucsi László hangsúlyozta, minden szerelvény teljesen akadálymentesített.

fotó korábbi

Kanda Imre főmérnök kiemelte, az elmúlt négy hónapban semmilyen komolyabb műszaki gond nem volt a szerelvényekkel, és már csak egy dolgot kell teljesíteniük, hogy megkapják a típusengedélyt. Ez az egy dolog az a bizonyos „szinuszos futás”, amelynek okát már megtalálta a gyártó, és javítják is a hibát. Mint megjegyezte, tulajdonképpen egy utaskényelmi szempontról van szó, ettől még teljes biztonsággal közlekednek a szerelvények, különben a hatósági engedélyt sem kapták volna meg. A fent említett „szinuszos futás” a 80-85 km/órás sebességnél jött elő egyébként.

A műsorban szó esett arról is, hogy szerelvényeket úgy tervezték, azok az országban bárhol közlekedni tudjanak a MÁV hálózatán belül. Ez például akkor jöhet szóba, amikor valahol bemutatót kérnek, hogy megismerjék testközelből ezt az egyedülálló közlekedési eszközt. Már eddig is több nagyváros érdeklődött már iránta, Miskolc és Debrecen is többek között, Miskolcon már előadást is tartott a tram-trainről Kanda Imre a város felkérésére.

A szakemberek a megállók kérdéséről is tájékoztattak. Elmondták, Szegeden nagyon sok a megálló, ezek számának csökkentése a városon múlik, de szerintünk akkor érdemes a kérdést részletesebben megvizsgálni, amikor a végleges menetrend szerint közlekednek a járatok. Hozzátették, legalább egy féléves időszakot kell elemezni, hogy lássák, valójában mennyire van szükség Szegeden belül az egymástól kis távolságra eső megállóhelyekre.

Ami Vásárhelyt illeti, Kishomokra szeretnének megállót a lakosok, de ennek beiktatása rendkívül bonyolult folyamat, hiszen a vasútban közlekedő vonatok, személyvonatok és tehervonatok közlekedéséhez kell igazítani a tram-train közlekedését – mutattak rá.

A szegedi remíz elkészült, ennek műszaki átadása egy héten belül megtörténik. Itt minden javítási és karbantartási munkálatot el tudnak végezni a szerelvényeken, rendelkezésre állnak az ezekhez szükséges speciális mérőeszközök, berendezések.

A vásárhelyi járműtároló csarnok nyolc szerelvényt tud majd fogadni, itt a kisebb karbantartási feladatokat tudják majd ellátni, például homokkal feltöltést vagy takarítást, de itt pihenhetnek majd a vezetők is az e célra kialakított szociális helyiségben. A pályáztatás már lezárult, a tervezőnek tizenkét hónapja van elkészíteni a terveket, ezt követi egy közbeszerzési eljárás, majd ezután indulhat meg az építkezés – hangzott el a Közös Nevezőben.