quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 23. vasárnap
  -  Alfréd
0-24

Orbán Viktor: most tapasztalat és nyugalom kell

2022. március 26.

Ez most egy más időszak, most nyugalom, tapasztalat és megfontoltság kell, ezen „nemcsak a békénk és a biztonságunk múlik”, hanem a jövőbeli tervezés is – jelentette ki Orbán Viktor miniszterelnök szombaton Zalaegerszegen a ZalaZONE Járműipari Tesztpálya átadásán.

A kormányfő hangsúlyozta: emellett jó gazdaságpolitika kell, amely nyitva hagyja a lehetőségét annak, hogy a tesztpályához hasonló beruházások legyenek még a nehéz időszakokban is Magyarországon, mert „ha nincsenek ilyen nagy fejlesztések a nehéz időkben, akkor hiába jönnek el a jó idők, hiszen nincs előkészítve annak a lehetősége, hogy a jó időket kihasználjuk”.

Kifejtette: kiküzdöttük magunkat a mély gödörből, amelyben 2010-ben voltunk. Lehet, hogy vannak, akik többet keresnek, de ilyen nehéz és nagy utat kevesen tettek meg – értékelt. Hozzátette: a dolgozni akaró magyarok hátországa nélkül nem lennénk képesek ilyen komoly teljesítményre.

Közölte: nyilvánvaló, hogy „egy tízmilliós ország nem bízhat abban”, hogy akkora fizikai ereje, számossága vagy GDP-je van, amellyel versenyképessé teheti magát.

A méretünk, népességünk, területünk nem tesz bennünket alkalmassá, hogy a legjobbak közé tartozzunk, ezért szükség van tehetségre, észre, bátorságra, reagálóképességre, döntésképességre

– sorolta.

Úgy látja, fontos, hogy „gyorsabbak legyünk, mint mások, hamarabb ismerjük fel a jövőt”. Ez a tesztpálya olyan, mint egy kristálygömb, amelybe „ha belenézünk, akkor fogjuk látni a jövőt” technológiai értelemben – fogalmazott.

Azt mondta, ez volt az a gondolat, amely meggyőzte a kormány tagjait arról, hogy érdemes támogatni ezt a beruházást, érdemes beletenni 30-40 milliárd forintot. „Magyarországon vagyunk, most hatvannál vagyunk természetesen” – fűzte hozzá.

A kormányfő kitért rá: remélhetőleg az egész európai gazdaságot most újrarendező nemzetközi politikai események nem teszik lehetetlenné, hogy az újabb és újabb fejlesztési fázisokat meg tudják valósítani. De nem csak erről a beruházásról van szó, „egy komplett haditervünk van” a járműipar tekintetében, „fantasztikus dolgok vannak előttünk, óriási dolgok formálódnak”, és a járműipar a magyar ipar fejlesztésében óriási szerepet játszik – mutatott rá.

Megjegyezte: 2010-ben a magyar járműgyártásban 80 ezer ember dolgozott, most pedig 150 ezer család él meg ebből.
    
Orbán Viktor arról is beszélt, hogy „mi nem vagyunk kommunisták”, hiszünk a magángazdaságban, a magánvállalkozásban, de vannak olyan típusú gazdasági tevékenységek, amelyek üzleti szempontból nem érik meg. Ilyenkor az a kérdés, hogy van-e egy állam, egy kormány, amely ezt megérti és belép. Az állam később az adóbevételek miatt jól jár majd, tehát megéri a beruházás, de valójában az állam nem azért ruház be, hogy közvetlenül profitot termeljen, hanem azért, hogy segítsen vállalkozásoknak – magyarázta. Hozzátette: így összességében a technológiai oldal mellett a gazdasági oldala is megéri a fejlesztésnek, és így van ez az összes nagy beruházással.
    
Közölte: azért volt óriási kockázat ez a tesztpálya, mert ha nem sikerült volna, akkor az nemcsak ezt a projektet diszkreditálta volna, hanem azt az állami szerepfelfogást is, hogy az államnak nemcsak szabályozóként, hanem fejlesztőként is fel kell lépnie.
    
A miniszterelnök elmondta: „nem élünk könnyű időket”, egész Európa újratervezés alatt van, „egy második világháború óta nem látott méretű háború zajlik Ukrajnában”, ami újra rendezi a teljes nemzetközi kapcsolatrendszert. Mi magyarok „pontosan tudjuk, hogy mit jelent a háború, pontosan tudjuk, milyen szenvedésekkel jár, pontosan tudjuk, mi a kockázata, és pontosan tudjuk, hogy hogyan kell felelősségteljesen viselkedni egy ilyen helyzetben” – fogalmazott.
    
Hangsúlyozta: „nem háborús időkben kell fölállni a mérlegre annak, aki erőt érez magában ahhoz, hogy elvezesse az országot”.
    
Jean Todt, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) volt elnöke, az ENSZ főtitkárának közlekedésbiztonsági különmegbízottja felidézte, hogy két évvel ezelőtt járt már a zalaegerszegi tesztpályán, és nagy benyomást gyakorolt rá, hogy azóta milyen munkát végeztek el a területén.

Jelezte, hogy világszerte évente 1,3 millió ember hal meg az utakon, illetve 15 milliónál többen sérülnek meg tartós egészségkárosodást szenvedve. A zalai tesztpálya kapcsán úgy fogalmazott: lehetőséget ad arra, hogy új technológiákat fejlesszenek, önvezető autókat teszteljenek, illetve más járműbiztonsági elemeket tegyenek próbára, amelyekkel Európa és a világ közlekedésbiztonságának erősítéséhez járulnak hozzá.
    
Vigh László országgyűlési képviselő (Fidesz), a tesztpálya miniszteri biztosa készre jelentette a 265 hektáron 45 milliárd forintból megvalósult ZalaZONE-t, hozzátéve, hogy ezt Palkovics László innovációs és technológiai miniszter álmodta meg.
    
A tesztpálya ma már mágnesként vonzza a befektetőket, nemrég az osztrák AVL fejlesztőközpontjának tartották meg a bokrétaünnepét, a TÜV Rheinland akkumulátorok kísérleti központját hozza létre, a Bosch pedig 10 milliárd forintos fejlesztést jelentett be. A tesztpályához tesztút is kapcsolódik majd, az épülő M76-os gyorsforgalmi út egyik 10 kilométeres szakaszát erre a célra alakítják ki – ismertette a miniszteri biztos.

Kiemelt kép: MTI/Fischer Zoltán