quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 07. 19. szombat
  -  Emília
Makó

Újabb korlátozásokról döntött a kormány a benzinkutakon

2022. március 11.

Az intézkedéssel az üzleti érdekből történő üzemanyag-turizmust szeretnék visszaszorítani.

7,5 tonna feletti gépjárművek és a 3,5 tonna feletti külföldi áruszállítók csak a nagynyomású kutaknál tankolhatnak, ahol piaci áron adják a gázolajat. Ezzel az intézkedéssel az üzleti érdekből történő üzemanyag-turizmust szeretnék visszaszorítani úgy, hogy a személyautók, illetve a 7,5 tonna alatti magyar áruszállítók továbbra is 480 forintért juthassanak üzemanyaghoz – mondta Gulyás Gergely kancelláriaminiszter.

A különbségtétel nem nemzeti alapon történik, hanem a fuvarozó vállalkozások székhelye alapján. Gulyás szerint – bár lehet, hogy emiatt lesz vitájuk Brüsszellel – azért merik ezt meglépni, mert ha például egy osztrák vállalkozásnak magyar telephelye van, itt folytat gazdasági tevékenységet, akkor magyar rendszámú a kocsija is. A magánszemélyekre ez nem igaz, ott nem is működne ez a megoldás.

A mezőgazdasági erőgépek kivételek: szintén 480 forintért tankolhatnak, függetlenül a tömegüktől.

A jövedéki adó további 20 forinttal csökken, ami azt jelenti, hogy benziné 95 forint, a gázolajé pedig 85,35 forint lesz literenként. A kormány utasította a rendőrséget, hogy lépjen fel az üzemanyag-ellátással kapcsolatos rémhírek terjesztői ellen. Ugyancsak fellép a rendőrség azokkal szemben, akik nem üzemanyag tárolására alkalmas edénybe tankolnak. Az intézkedések csütörtök este megjelentek a Magyar Közlönyben is.

A kormány az ünnepi hosszú hétvégére kamionstopot rendel el. – mondta a miniszter. Az átállás miatt a nagynyomású kútoszlopoknál lehetnek fennakadások. Gulyás Gergely szerint nem igaz, hogy Magyarország nem tudja fenntartani az árstopot és az ellátás biztonságát.

A kormány kitart az üzemanyagárstop mellett. – hangsúlyozta a politikus.

Hernádi Zsolt, a Mol Nyrt elnök-vezérigazgatója  megerősítette a társaság tegnapi közleményét, amely szerint a finomítók zökkenőmentesen működnek és az olaj is áramlik a Barátság-vezetéken Oroszorszégból Ukrajnán keresztül. Ha ez mégis elapadna, akkor ott az Adria-vezeték.

A Molnak van elég készlete és finomítói kapacitása (napi 18,5 millió liter) , hogy a teljes magyarországi üzemanyag-fogyasztást fedezni tudják.

„Visszaélésszerű tankolás”

Hernádi Zsolt szerint a visszaélésszerű használatot kell visszaszorítani. Ide tartoznak azok, akik nem csak az üzemanyagtartályba tankolnak, illetve a nagykereskedelmi fogyasztók, akiknek nem a benzinkutakat kellett volna használniuk. Ez adja a megnövekedett forgalom 70 százalékát.

A fogyasztás mintegy 20 százalékát a benzinturizmus adta, a pánikvásárlás pedig 10 százalék körül alakult az elmúlt napokban. Utóbbi hasonlít ahhoz, amikor a koronavírus-járvány elején elfogyott a vécépapír – magyarázta.

A Mol százhalombattai finomítója egy átlagos napon 18,5 millió liter üzemanyagot állít elő, benzint és gázolajat vegyesen. A fogyasztás azonban a Mol állomásain megháromszorozódott az elmúlt napokban, majdnem elérte a 15 millió litert. Ezt a logisztika nem tudja menedzselni.

A tartálykocsik éjjel-nappal járják az utakat, de az ellátást nem ilyen fogyasztásra tervezték – tette hozzá Hernádi Zsolt. Ezért kellett beavatkozni és visszaterelni a fogyasztókat azokhoz a telephelyekhez, ahol korábban is felvették az üzemanyagot.

Amíg az egyensúly nem áll helyre a kutakon, addig lehetnek kisebb korlátozások. – fogalmazott a cégvezér.

Ha azonban továbbra is növekszik a „visszaélésszerű használat”, akkor további intézkedések meghozatalára lehet szükség.

Forrás: Napigazdaság